شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

اصول مهم سرمایه گذاری در بورس

24 خرداد 1401
اصول مهم سرمایه گذاری در بورس

به گزارش بانک اول بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که سهامداران پیش از ورود به بازار سرمایه باید نکات مهم درباره بورس را فراگیرند و نسبت به میزان سودهی این بازار نگاه بلند مدتی داشته باشند. زیرا با صبر و تحمل سهامداران در بازار سرمایه به سود مورد نظر می رسند.

سایت خبری یکتاپرس در ادامه این متن به شما آموزش می دهد که در زمینه سرمایه گذاری بورس چه اصولی را رعایت کنید تا به سود مورد نظر دست پیدا کنید.

حرفه‌ای شدن در بورس نیاز به زمان و پشتکار دارد. در بورس می‌توان میلیاردر شد اما این اتفاق در ظرف یک شب روی نمی‌دهد. باید تلاش کنید و مهم‌تر از آن همان ابتدای کار کل سرمایه‌تان را وارد بورس نکنید. بلکه بهتر است از سرمایه اضافه‌تان برای این کار استفاده کنید.

به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی تک سهم نشوید و کل سرمایه خود را روی سهام یک شرکت سرمایه گذاری نکنید. سعی کنید سرمایه خود را بین سهام سه تا پنج شرکت از صنایع مختلف پخش کنید تا ریسک خود را مدیریت و کاهش دهید. به قول معروف همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نگذارید.

سرمایه گذاری در هر بازاری، اصول و قواعد خاص خودش را دارد. بورس هم برای سرمایه گذاری دارای اصول و قاعده‌هایی است که برای موفقیت مستمر و بلند مدت باید آنها را بپذیرید و رعایت کنید.

یکی از مهمترین مواردی که باید در زمینه سرمایه گذاری در بورس به آن توجه کنید، آموزش بورس قبل از سرمایه گذاری در بورس است. بورس بازاری قانون‌مند است که برای ورود به آن و انجام معامله باید این قوانین را آموزش ببینید.

بورس، بازار تحلیل است و بزرگترین اشتباه، دنبال کردن سیگنال افراد و شبکه‌های اجتماعی در مورد خرید و فروش سهام است. تلاش کنید که بورس را یاد بگیرید و خودتان تحلیل کنید. در این شرایط، سود قابل قبول و راضی کننده‌ای را کسب خواهید نمود.

بورس هم مانند بازارهای دیگر دست‌خوش شایعه‌ و اخبار بی اساس سیاسی و اقتصادی می‌شود؛ باید حواستان به این موضوع هم باشد.

اگر فکر سرمایه‌گذاری در مورد بازار سهام باعث ترس‌تان می‌شود، شما تنها نیستید. وعده‌های اشتباه و شایعات در بین عوام باعث شدن درک افرادی که قصد دارند در بورس سرمایه‌گذاری کنند منحرف شود.

با درک بیشتر درباره نحوه کارکرد بازار سهام، متوجه خواهید شد اینکار چندان هم که فکر می‌کردید ترسناک نیست و یک سرمایه‌گذاری قابل اتکاست.

برای سرمایه‌گذاری در بورس نیاز به پول دارید، هرچقدر بیشتر پس‌انداز کنید، می‌توانید سرمایه‌گذاری بزرگتر و با سود بیشتری انجام دهید.
این موضوع واضح است و کافیست یک حساب سرانگشتی بکنید، اگر با یک میلیون تومان سرمایه، ۱۰ درصد سود کنید، سرمایه شما جمعا ۱٫۱۰۰٫۰۰۰ تومان خواهد شد ولی اگر سرمایه‌تان ۲۰ میلیون تومان باشد و ۱۰ درصد سود کنید، سرمایه شما به ۲۲ میلیون تومان خواهد رسید.

پس‌انداز همچنین به شما کمک می‌کند در مسیر آزادی مالی قرار بگیرید. آزادی مالی همانند ثروتمند بودن نیست اما عدم متکی بودن و نیاز به حقوق ماهانه و داشتن پس‌اندازی که بتوانید روی آن تکیه کنید، خود به نوعی ثروت است و می‌تواند به شما احساس ثروتمند بودن بدهد.

به طور کلی، وقتی از سرمایه‌گذاران پرسیده می‌شود مقداری که می‌توانند بدون به وجود آمدن مشکل بزرگی در زندگی‌شان از دست بدهند چقدر است باید یک پاسخ برای آن داشته باشند. اگر شما این مقدار را نمی‌دانید باید این سوال را خودتان بپرسید که اگر چه میزان سرمایه از دست بدهید، در سبک زندگی شما تاثیر شده و استرس و نگرانی در زندگی‌تان به وجود می‌آید؟

بسیاری از افراد باتجربه قبلا اشتباهاتی که هرتازه‌کار مرتکب می‌شود را انجام داده‌اند، آنها راه و چاه را می‌دانند. نوشته‌ها و تجربیات آنها را پیگیری کنید و حتی اگر مورد یا سوال خاصی در ذهن‌تان است از آنها راهنمایی بگیرید. استفاده از تجربه حرفه‌ای‌ها شما را در چندماه، به اندازه‌ سال‌ها به جلو می‌برد.

همه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بارها شاهد رفتارهای هیجانی و احساسی در بازار سهام بوده‌اند و خود نیز با پیروی از جو روانی، خطاهای بسیاری مرتکب شده‌اند.

در اغلب افراد این اشتباهات تکرار می‌شود و یادگیری کنترل هیجانات و احساسات و عمل کردن براساس استراتژی از پیش‌تعیین شده یکی از حیاتی‌‌ترین مهارت‌ها برای موفقیت در بازار سرمایه است.

یکی از بهترین فعالیت‌ها که به شکلی فوق‌العاده معاملات شما را بهبود می‌بخشد، ثبت و یادداشت برداری از معاملات است. با اینکار دنبال کردن افکار و اقدامات‌تان آسان شده و استراتژی معاملات‌تان را بهتر می‌کنید. با ثبت دلیل معاملات خود، بعدا به عنوان تجربه از آنها استفاده خواهید کرد.

جزییاتی که از معامله ثبت می‌کنید می‌تواند شامل تاریخ و زمان دقیق، قیمت ورود، حجم معامله، سطح حد ضرر اولیه یا نهایی، دلیل معامله، سطح حد سود اولیه یا نهایی، قیمت در لحظه ی خروج، دلیل خروج از معامله و نتیجه معاملات باشد.

گاهی اخبار و اطلاعات عمدا گمراه‌کننده ساخته و منتشر می‌شود بنابراین فقط براساس اخبار، سفارش خرید و فروش ارسال نکنید.

تحقیق و بررسی از سایر منابع و همینطور تحلیل شخصی را قبل از هر اقدامی در دستور قرار دهید. بسیاری از افراد فقط براساس اخبار یا مطالبی که می‌خوانند تحت تاثیر قرار گرفته و این اطلاعات بر معاملات‌شان در بورس تاثیر می‌‌گذارد.

نسبت مستقیم بین ریسک احتمالی و پاداش (سود) احتمالی در یک موقعیت خاص را نسبت ریسک به پاداش می‌گویند.

بسیاری از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای از نسبت ریسک به پاداش برای مقایسه بازده قابل انتظار به نسبت ریسک استفاده می‌کنند. این نسبت معمولا به این صورت استفاده می‌شود که مشخص می‌کنند.

اخبار مرتبط
ابراهیم بازیان سرپرست سازمان خصوصی سازی گفت: مطابق تشریفات مندرج در آگهی عرضه سهام شرکت‌های فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس، امروز شنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ جلسه کارگروه بررسی صلاحیت متقاضیان در محل سازمان خصوصی­ سازی و با حضور متقاضیان تشکیل گردید.
شاخص هم‌وزن نیز ۲۱ هزار و ۴۵۴ واحد رسید کرد و در عدد ۷۴۵ هزار و ۲۱ واحد ایستاد. همچنین امروز بیش از ۳۹۹ هزار معامله در بورس انجام شد که ارزش آن به ۷۹۴۴ میلیارد تومان رسید.
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 29 فروردین ماه 1403، مبلغ 4 هزار میلیارد و 370 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 644 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 25 فروردین ماه 1403، مبلغ 2 هزار میلیارد و 700 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 141 میلیارد تومان به بازار سهام تزریق کردند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها