جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

ویژگی های دسته چک جدید/نحوه صادر کردن چک های جدید بانکی

24 خرداد 1401
ویژگی های دسته چک جدید/نحوه صادر کردن چک های جدید بانکی

 

به گزارش بانک اول،محمدبیگی مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص ویژگی دسته چک‌های جدید بانکی تصریح کرد: چک‌های جدید سه ویژگی خاص دارند که آن‌ها را از چک‌های قدیمی متمایز می‌کند.

 

او ادامه داد: رنگ این چک ها  بنفش است، در پایین لوگوی چکاوک هر برگ چک عبارتی نوشته شده است که نقد شدن چک بدون ثبت در سامانه صیاد میسر نخواهد بود و ویژگی سوم زمان دار بودن چک ها است به گونه ای که تا ۳ سال اعتبار دارند.

این مقام مسئول در خصوص نحوه صادر کردن چک‌های جدید بانکی توضیح داد: با اجرای قانون جدید چک از سال ۱۴۰۰، صرفا امضای چک به معنی صدور آن نیست و باید حتما مشخصات صادرکننده و دریافت کننده چک در سامانه صیاد ثبت شود.

او افزود: یکی از روش های ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد این است که صادرکننده چک از درگاه های بانک خود استفاده کند و یک روش هم استفاده از اپلیکیشن های طراحی شده برای این کار است.

محمدبیگی ادامه داد: مشتریان تا آخر سال فرصت دارند تا برای آشنایی با روش ثبت اطلاعات چک صادر شده به سایت شاپرک  مراجعه و یک اپلیکیشن را  برای ثبت اطلاعات چک انتخاب کنند.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تاکید کرد: چک‌های جدید ثبت نشده در سامانه صیاد از ابتدای سال ۱۴۰۰ نقد نمی‌شوند. دسته چک‌های جدید از ابتدای سال ۱۴۰۰ در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که تقاضای دسته چک می‌کنند و بانک‌ها موظف هستند دسته چک‌های باقالب جدید در اختیار مشتریانشان قرار دهند.

محمدبیگی با بیان این که سقف اعتبار چک موضوع بسیار چالش برانگیزی است گفت: یکی از ویژگی‌های خوب چک‌های جدید این است که وقتی صادر کننده آن را ثبت می‌کند اعتبار صادرکننده تایید می‌شود و سقف اعتبار پس از چند ماه خوش حسابی صاحب چک  قابل افزایش است.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان این که در قانون جدید چک حامل نداریم گفت: برای واگذاری چک به شخص ثالث نیز باید از طریق سامانه اقدام به ثبت مشخصات دریافت کننده کرد.

اخبار مرتبط
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‌/۰۲ مورخ ۲۱‌/۳‌/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات / آراء‌/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‏/۰۲ مورخ ۲۱‏/۳‏/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات ‏/ آراء‏/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
یکی از مهم‌ترین خدمات بانک‌ها، ارائه چک به متشریان متقاضی است و از گذشته تا امروز شاهد انواع مختلف آن مانند چک صیادی و تضمین شده هستیم و امروز با ارائه چک‌های الکترونیک می‌توان از همه چک‌ها به صورت دیجیتال بهره‌مند شد. چک یکی از خدماتی است که بانک برای ارائه ضمانت و تضمین در معاملات، به مشتریان خود ارائه می دهد که بسته به نوع و کاربرد معاملات انواع مختلفی دارد. چک‌های بانکی عادی، تضمینی، رمزدار، تایید شده، موردی، صیادی و الکترونیک، انواع مهم چک بانکی هستند.
در این بین افرادی هستند که با دانستن قوانین و همچنین اطلاع از سخت‌گیری‌های مجازات برای چک بلامحل، این افراد برای اینکه موقعیت خود را از دست ندهند و درگیر دادگاه و مجازات نشوند، اقدام به صدور چک با تاریخ خاص می‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها