پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

صاحبان سهام عدالت بخوانند / چرا انتخابات ۲۰ اسفند ۹۹ مهم است؟

24 خرداد 1401
صاحبان سهام عدالت بخوانند / چرا انتخابات ۲۰ اسفند ۹۹ مهم است؟

به گزارش بانک اول، حدود ۵۰ میلیون نفر از مردم سهام عدالت دارند که با آزادسازی آن در اردیبهشت امسال دو روش مستقیم و غیرمستقیم پیش پای سهامداران گذاشته شد. در روش مستقیم سهامداران مدیریت سهامشان را به عهده گرفتند و در روش غیرمستقیم شرکت‌های سرمایه‌گذاری در هر استان سهام عدالت سهامداران را مدیریت می‌کنند.

 

در حال حاضر حدود ۳۰ میلیون نفر روش غیرمستقیم را انتخاب کردند یعنی ۶۰ درصد سهام عدالت در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی آزاد شده و ۲۰ میلیون نفر خودشان سهامشان را مدیریت می‌کنند.

 

تکلیف ۲۰ میلیون نفری که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند تا حدی مشخص است اگر چه که بیش از شش ماه است نمی‌توانند سهامشان را بفروشند و ارزش سهامشان کمتر از نصف شده اما همچنان مدیریت سهام به دست خودشان است. اما برای سهامداران در روش غیرمستقم ابهاماتی وجود دارد؟

معاون وزیر اقتصاد می‌گوید که انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سهام عدالت در ۲۰ اسفند برگزار می‌شود و این روز روزی تاریخ‌ساز برای مشمولان سهام عدالت است. به گفته او شرایط حاکم بر انتخابات الکترونیکی تنها روش برگزاری انتخابات منصفانه و عادلانه است. اما به گفته سخنگوی شرکت‌های سرمایه‌گذار استانی ۱۰ میلیون نفر از سهامداران سهام عدالت دسترسی به اینترنت ندارند. به همین خاطر هم بود که مردم برای سجامی شدن صف‌های طولانی در دفاتر پیشخوان دولت تشکیل دادند.

همچنین از ۳۰ میلیون سهامداری که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند بیش از ۵۳ درصد یعنی حدود ۱۶ میلیون نفر تاکنون سجامی شده‌اند. به همین خاطر آینده مدیریت این سهام با ابهام مواجه است.

 

نگرانی مجلس‌ها از انتخابات سهام عدالت

نمایندگان مجلس نسبت به این انتخابات ابراز نگرانی کرده‌اند و معتقدند با این روش برگزاری انتخابات دوباره دولت مدیریت سهام عدالت را به دست می‌گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خطرات جدی را برای آینده مدیریت سهام عدالت پیش‌بینی می‌کند. محمدرضا پورابراهیمی می‌گوید: برای انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سهام عدالت در سازمان بورس تصمیم گرفته شده و هیاتی مرکب از مدیرکل امور دارایی هر استان به عنوان رییس و معاون او به عنوان دبیر و نماینده اتاق بازرگانی و تعاون انتخابات را برگزار کنند، در حالی که اینجا جایی است که مردم باید تصمیم بگیرند.

احسان خاندوزی، نماینده مجلس در فضای مجازی اعلام کرده بود چرا ثبت‌نام نامزدها با اطلاع‌رسانی کم درحال انجام شدن است؟ در دسترس نبودن اطلاعات از هویت و عملکرد افراد ثبت‌نام‌کرده این ابهام را به وجود خواهد آورد که در روز انتخابات باید منتظر رونمایی از اسامی فعالان سیاسی و دولتی هر استان به‌جای فعالان اقتصادی باشیم.

مصوبه‌ سازمان بورس نشان می‌دهد مدیریت شرکت‌های سرمایه‌گذاری دولتی برخلاف انتظارات دراختیار دولتی‌ها قرار خواهد گرفت. طبق این مصوبه، هیات ‌رئیسه مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره این شرکت‌ها به جهت جلوگیری از عدم تشکیل با ریاست مدیرکل امور اقتصادی و دارایی هر استان و نظارت از بین نمایندگان اتاق تعاون و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در هر استان و دبیرخانه نماینده معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همان استان انتخاب شوند.(فرهیختگان)

طبق گفته رئیس کمیسیون اقتصادی، وزیر اقتصاد و دارایی فردا به جلسه فوق‌العاده کمیسیون دعوت می‌شود تا رویکرد دولتی کردن سهام عدالت را بررسی شود.

به نظر می‌رسد عدم اطلاع‌رسانی به موقع و جامع، نبود اطلاعات در خصوص کاندیداها، در دسترس نبودن اینترنت برای سهامداران برای شرکت در انتخابات و خطر دولتی شدن این سهم عمده‌ترین مشکل برگزاری انتخابات ۲۰ اسفند است./ تجارت نیوز

اخبار مرتبط
عسگر توکلی گفت: سود سهام عدالت جاماندگان سال ۱۴۰۱ شرکت‌های سرمایه‌پذیر در ابتدای سال ۱۴۰۳ به حساب افراد واریز می‌شود. این افراد که حدود ۳۰ درصد سهامداران سهام عدالت را شامل می‌شوند، مربوط به دو شرکت سرمایه‌پذیرند که سود حاصل از افزایش سرمایه آنها به‌موقع به حساب سهامداران واریز نشد. وی افزود: پیرو مصوبه‌ای که شورای عالی بورس برای توزیع سود سهام عدالت سهام‌داران داشت، مقرر شده بود، سود سهام عدالت در دو مرحله تا پایان آذر ماه و مرحله بعدی تا قبل پایان سال به حساب سهامداران واریز شود.
رئیس هیأت مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت کشور گفت: سود سهام عدالت جاماندگان سال ۱۴۰۱ شرکت‌های سرمایه‌پذیر در ابتدای سال ۱۴۰۳ به حساب آنها واریز می شود.
باغستانی به تازگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده است: زمانی که ۸ شرکت سود سهام خود را واریز کنند و اطلاعات هم از قوه قضائیه دریافت شود این سودها همراه با واریز مرحله سوم سود سهام عدالت برای وراث واریز خواهد شد و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.
مدیر عامل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: سامانه میراث در سال ۱۴۰۲ برای وراث متوفیان سهام عدالت راه‌اندازی شد تا انتظار ۱۸ ساله وراث برای تقسیم دارایی متوفیان به پایان برسد

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها