ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

دردسر تازه خرید و فروش بیت‌کوین در ایران

24 خرداد 1401
دردسر تازه خرید و فروش بیت‌کوین در ایران

به گزارش بانک اول نامه شاپرک به پرداخت‌یارها برای ممنوعیت ارائه خدمات به کسب و کارهای «نامتعارف و مغایر با قوانین کشور» خبرساز شده. مشکل البته یکی از مثال‌هایی است که نهاد رگولاتوری آن را مشمول چنین کسب و کارهایی دانسته؛ صرافی‌های آنلاین خرید و فروش کریپتوکارنسی.

شاپرک از پرداخت‌یارها خواسته است که بالافاصله پس از دریافت این نامه، ارائه خدمت به کسب و کارهایی چون فروش رمزارز، فیلترشکن و سایت‌های شرط‌بندی و قمار را متوقف کنند. در غیر این صورت، شاپرک راسا این خدمات را قطع کرده و با شرکت پرداخت‌یار هم برخورد می‌کند.

تاثیر نامه بر پرداخت‌یارها و کسب و کارهای رمزارزی

کاربران در فضای مجازی نسبت به نامه شاپرک واکنش نشان داده‌اند و از مشکلاتی که برای سایت‌های خرید و فروش رمزارز ایجاد می‌کند، گلایه کرده‌اند. اما آیا این موضوع می‌تواند برای پرداخت‌یارها نیز مشکل‌آفرین باشد؟

مهدی عبادی، فعال اکوسیستم استارتاپی معتقد است نامه شاپرک محدودیت‌هایی را برای پرداخت‎یارها ایجاد می‌کند، اما تاثیر اصلی آن بر کسب و کارهای حوزه کریپتوکارنسی‌‌هاست و خرید و فروش رمزارزها را به سمت راه‌های غیرشفاف سوق می‌دهد.

https://www.bankavl.com پراخت‌یارها تنوع زیادی در میان پذیرندگان خود دارند که صرافی‌های آنلاین بخشی از آن را تشکیل می‌دهند. بقیه مواردی که در نامه به آن اشاره شده از قبل هم ممنوع بوده‌اند و پرداخت‌یارها نیز به آنها خدمتی ارائه نمی‌کردند.

دبیر سابق انجمن فین‌تک می‌افزاید: حذف صرافی‌های آنلاین از فهرست مشتریان، به هر حال برای پرداخت‌یاران مشکل ایجاد می‌کند اما تاثیر اصلی نامه شاپرک بر فعالان حوزه رمزارزها است.

عبادی اشتباه بزرگ بانک مرکزی و شاپرک را در این نامه همین بخش می‌داند که کسب و کارهای رمزارزی را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.

ناآگاهی کامل بانک مرکزی از حوزه رمزارز

نامه شاپرک در شرایطی برای مدیران شرکت‌های پرداخت‌یار ارسال شده است که در همین هفته‌ای که گذشت، مدیران ارشد بانک مرکزی از انتخاب چندین صرافی آنلاین برای معامله‌های رمزارزی در آینده نزدیک خبر داده بودند. آیا این موضوع وجود نوعی ناهماهنگی را در این نهاد رگولاتوری به ذهن متبادر نمی‌کند؟

عبادی معتقد است این موضوع بیشتر از اینکه ناشی از ناهماهنگی باشد، به ناآگاهی کامل رگولاتور نسبت به حوزه رمزارزها بازمی‌گردد.

او می‌گوید: بانک مرکزی این حوزه را نمی‌شناسد، نگاه کارشناسانه دقیقی روی آن دارد و به تبعات تصمیم‌های خود آگاه نیست. بر همین اساس پشت سر هم سیاست‌گذاری‌های اشتباهی انجام می‌دهد که ممکن است گاهی با یکدیگر متناقض باشند.

خطر افزایش پرداخت‌های آفلاین

این فعال اکوسیستم استارتاپی تاکید می‌کند: تصمیم شاپرک باعث می‌شود تراکنش‌ها در این حوزه به سمتی برود که چندان قابل نظارت و رصد نیست. تا به امروز بانک مرکزی از تراکنش‌های حوزه رمزارزها آگاه بود. در مدل‌های جدید پرداخت‌یاری که به زودی اجرایی می‌شود این شفافیت افزایش هم پیدا می‌کرد.

عبادی می‌افزاید: عدم استفاده صرافی‌های رمزارز از پرداخت‌یارها، آنها را به سمت استفاده از روش‌های دیگری چون کارت به کارت برای معامله‌های خرد و پایا و ساتنا برای معامله‌های بزرگ سوق می‌دهد. در این حالت نظارت بانک مرکزی بر تراکنش‌ها مشکل‌تر می‌شود.

او می‌گوید: مشکل مهم‌تر این است که بخش زیادی از معاملات بازار رمزارزها به سمت روش‌های آفلاین چون صدور چک می‌رود.

به گفته دبیر سابق انجمن فین‌تک، روش‌های آفلاین هم شفافیت را از بین می‌برد و هم احتمال کلاهبرداری و تخلف را افرایش می‌دهد که خطر اصلی این است.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها