پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

همه می‌گویند بورس آینده خوبی دارد!

24 خرداد 1401
همه می‌گویند بورس آینده خوبی دارد!

به گزارش بانک اول "حال همه خوب است الا سهامداران خرد". تمامی شرایط بنیادی مثل عملکرد شرکت‌های و شرایط بین المللی تاثیرگذار بر بورس وضعیت خوبی دارند اما حال سهامداران به خاطر زیانی که کردند خوب نیست و می‌خواهند تا قبل از شب عید پول خود را از بورس خارج کنند. تا همین چندماه پیش بود که دم دفترهای پیشخوان مردم صف کشیده بودند که پول خود را وارد بورس کنند و از طرف دیگر هم مسئول و غیر مسئول از مزایای بازار سرمایه سخن می‌گفتند، حتی عده‌ای بودند که شاخص ۳ میلیون تا ۵ میلیون واحد را تخمین می‌زدند، البته بی انصافی است که در همان دوران هم تعدادی از کارشناسان و اقتصاددانان این گوشزد را به سرمایه‌گذاران کردند که شرایط بازار غیر طبیعی است.

 این خوشی زیاد طول نکشید و دیگر کسی حرفی از رونق بازار سرمایه نمی‌زند، دیگر خبری هم از عددهای نجومی که برخی از فعالین بازار در تیر و مرداد برای شاخص کل می‌زدند نیست، خبری هم از تشویق اعضای شورای عالی بورس که زمانی پشت سر هم با رسانه‌ها حرف می‌زنند و مردم را به بورس تشویق می‌کردند نیست، این روزها فقط حرف از ورود هیجانی مردم به بازار سرمایه است، می‌گویند که مردم به خاطر نداشتن دانش به یکباره وارد بازاری شدند که بسیار تخصصی است.


انگاریی همه وعده‌ نسیه به مردم می‌دهند، همه تصمیمات سازمان بورس هم به بن بست می‌خورد، کارشناسان بازار سرمایه چشم خود را به آینده دوختن و سهامداران بازار سرمایه را به آینده روشن تشویق می‌کنند، آینده‌ای که به رئیس جمهور بعدی بستگی دارد.
در بازار سرمایه حال همه خوب است از صورت مالی شرکت‌ها برای پایان سال گرفته که سودده هستند تا قیمت‌های کامودیتی‌ها که هر روز در حال رشد هستند، اما فقط حال سهامداران خوب نیست که سرمایه خود را از دست دادند، آن‌ها انگیزه خود را به خاطر بی اعتمادی باختند و در حال خارج کردن پول خود از بازار سهام هستند. گفته‌ها و آمارهای ارائه شدن هم نشان می‌دهد که سهامداران زیادی پول خود را از بازار سرمایه خارج کردند.

همه می‌گویند بازار سرمایه آینده خوبی دارد، کسانی که می‌توانند تحمل کنند و کمی دانش خود را در این مدت بالا ببرند و کسانی که تحمل ندارند پول خود را از بازار خارج کنند چون بازار ریسک زیادی دارد و به کسی که دانش و رانت نداشته باشد رحم نمی‌کند.

 

بازار سرمایه کمر راست نمی‌کند تا زمانی که دولت روحانی هست
طهماسبی کارشناس بازار سرمایه می‌گوید تا زمانی که مسائلی خارج از بازار بر بورس تحمیل شود بازار قد راست نمی‌کند. او در گفتگو با بازار گفت: وضعیتی که در حال حاضر در بازار ایجاد شده، به گونه‌ای است که نمی‌تواند با اطمینان نظری داد. تا زمانی که بازار مبتلا به مسائلی است که از بیرون بازار بر آن تحمیل می‌شود خیلی نمی‌تواند امید داشت بازار قد راست کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افت قیمت ارزش سهام شرکت‌های خوب بازار گفت: ما مشاهده می‌کنیم وضعیت شرکت خوب است و در بستر بازارهای جهانی هم خوب حرکت می‌کند، اما معاملات آن رونق ندارد، از طرف دیگر شرکت‌های را می‌بنیم که تنها روی کاغذ بودند و هیج گونه عملکردی هم نداشتند اما سهم آن به خاطر خرید و فروش یک عده رشد کرده است؛ به نظرم این موارد متاثر از جو حاکم بر بازار (بی اعتمادی) است.

طهماسبی در تحلیل آینده بازار اضافه کرد: مشخص نیست تا انتخابات ریاست جمهوری چه اتفاق خواهد افتاد شاید به خاطر گرم کردن تنور انتخابات یک ماه قبل از رای گیری بازار حرکت خوبی داشته باشد و ممکن است که بورس از اردیبهشت و خرداد ماه رشد کند.

او بازار سرمایه را یک نقطه قوت برای کاندیدای ریاست جمهوری خواند و افزود: در بازار سرمایه همه چیز اعم از پول و معامله گر است اما اعتماد نیست که اولین اقدام هر رئیس جمهوری برای بازار سرمایه بازگرداندن اعتماد دوباره به سهامداران است.

ابهام همه بازارها را در برگفته است
از طرف دیگر حسین صیامی فعال بازار سرمایه در مورد شرایط کنونی بازار سرمایه را بیشتر ناشی از رفتار سهامداران خرد می‌داند و معتقد است که آن عده‌ای که در بازار سهام ماندن بیشتر به امید رشد بازار در دوران ریاست جمهور بعدی ماندند.

این کارشناس گفت: بزرگترین ابهام بر تمام بازارها انتخاب ریاست جمهوری و نرخ دلار بوده که متاثر از پذیرشFATF و مذاکره با آمریکا است، این دو ابهام بر بازار سرمایه هم سایه افکنده به همین منظور رفتار سهامدار بیشتر مبتنی بر حفظ سرمایه است.

او اضافه کرد: هر رئیس جمهوری بر مسند قدرت بنشیند مطمئنا اولین کاری که خواهد کرد، شرایطی را برای رشد بازار سرمایه فراهم می‌کند اما امیدوارم از دستکاری یا رشد مصنوعی بازار سرمایه بپرهیزد، چرا که هر دولتی نیاز به تامین بودجه از بازار سرمایه دارد و ممکن است با اشتباهی شبیه این دولت بخواهد کسری بودجه خود را با روش‌های مختلف از بورس تامین کند.

صیامی در واکنش به این اظهار نظر، مبنی بر اینکه ورود هیجانی و بدون دانش مردم به بازار سرمایه سبب ریزش بازار سهام شد، گفت: با فرض درست بودن این موضوع، حداقل بازار یک بار، دوبار و نهایتا سه بار وارد دوران اصلاح می‌شد نه اینکه با این بهانه بازار در تمام سال ریزشی باشد.

وی شرایط بازار در اسفندماه و فرودین ماه را یکسان می‌داند و می‌گوید: بازار سهام به احتمال زیاد در اسفند و فرودین ۱۴۰۰ به همین شکل ادامه پیدا کند مگر اینکه FATF پذیرفته شود و دلار به شدت کاهش پیدا کند که در آن زمان با همین دلیل بازار وارد کانال زیر یک میلیون هم خواهد شد که به نظر من نمی‌تواند منطقی باشد چرا که بیشتر سهم‌ها در حال حاضر زیر ارزش واقعی خود در حال معامله هستند.

باتوجه به اینکه بازار سهام به دلایل مختلف ریزش پیدا کرد، اما هنوز به گفته اقتصاددانان و حتی بازیگردان بازار سرمایه بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری است. این اعتقاد بیشتر مبتنی بر پایین بودن قیمت سهم‌های موجود در بازار است.

صاحب‌نظران بازار قیمت کنونی سهم‌ها را پایین‌تر از ارزش واقعی خود می‌دانند و حتی از روش جایگزینی هم این موضوع را تایید می‌کنند که اگر بخواهیم دارایی یک شرکت را با نرخ دلار روز هم بگیریم، قیمت سهم باید بالاتر از این مقدار باشد.

اخبار مرتبط
شاخص فرابورس ایران نیز در معاملات امروز و در ادامه روند نزولی خود با ۵۱ واحد رشد، از مرز ۲۶ هزار واحد عبور کرد و به ۲۶ هزار و هفت واحد رسید.
یک کارشناس اقتصادی درباره موضوعات مختلف اعم از انس طلا، رمزارز، بورس ایران معتقد است سال آینده باید بهترین پرتفو را از میان این گزینه ها انتخاب کرد.
به این ترتیب به نظر می‌رسد اگرچه بازار سهام طی روزهای آینده ممکن است فراز و فرودهایی را تجربه کند اما دست کم تا پیش از آغاز فصل مجامع، عرصه چرخش سرمایه باشد.
سازمان خصوصی سازی در 2 اطلاعیه جداگانه قیمت پایه و شرایط عرضه سهام دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس را اعلام کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها