جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

پذیرش در مراکز درمانی تامین اجتماعی مشروط شد

24 خرداد 1401
پذیرش در مراکز درمانی تامین اجتماعی مشروط شد

پذیرش در مراکز درمانی تامین اجتماعی مشروط شد

به گزارش بانک اول مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به حذف صدور و تمدید دفترچه بیمه گفت: آزمایشگاه‌ها، داروخانه‌ها و همه مراکز درمانی طرف قرارداد سازمان تأمین موطف به پذیرش بیمه‌شدگان با کارت ملی و جلد دفترچه بیمه تامین اجتماعی هستند.

مصطفی سالاری روز شنبه در نشست خبری «اجرای مرحله دوم متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران و خدمات نوین در بستر اینترنت» اظهار داشت: نسخه نویسی الکترونیک و حذف کاغذ به عنوان الزام قانون‌گذار در سازمان تأمین اجتماعی باید به مراکز دولتی، خصوصی، دانشگاهی و غیردانشگاهی نیز تعمیم یابد.

وی افزود: در این راستا، از اول خرداد سال ٩٩ صدور و تمدید دفترچه بیمه تامین اجتماعی و مراجعه به شعب و کارگزاری‌های این سازمان حذف و استعلام آنی بیمه‌شدگان و جامعه پزشکی نیز از طریق اینترنت فراهم شد.

سالاری ادامه داد: همچنین از اول آبان ‌ماه امکان نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیکی در همه مراکز درمانی اعم از داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها و... از طریق سامانه شخصی پزشکان و بیمارستان‌ها و همچنین اتصال به سامانه تامین اجتماعی فراهم و معایب نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیز رفع شد.

سالاری اضافه کرد: از اول اسفند سال ٩٩ نیز چاپ دفترچه بیمه تامین اجتماعی متوقف شد، بر این اساس، بیمه‌شدگان و بازنشستگان این سازمان با اتمام صفحات دفترچه، نیازی به دریافت دفترچه جدید نداشته و با ارائه کارت ملی می‌توانند به پزشکان و مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی افزود: در صورت عدم امکان یا تمایل به استفاده از سامانه نسخه الکترونیک هم پزشکان می‌توانند نسخه بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی را در سرنسخه نوشته و سرنسخه پزشکان اعتباری مشابه با صفحات دفترچه‌های کاغذی خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان این‌که پذیرش با انواع کارت شناسایی معتبر هم باید در دستور کار مراکز درمانی قرار گیرد، گفت: برخی مشکلات این طرح اما به عنوان یک تحول اساسی در کشور به ‌تدریج با گذشت زمان رفع شده و در صورت بروز هر دشواری برای بیمه‌شدگان نیز سازمان مکلف به رسیدگی خواهد بود.

وی با اشاره به پوشش‌ ۵۰ درصد جمعیت کشور یادآور شد: براساس این طرح، سوابق درمانی بیمه‌شدگان هم با رعایت محرمانگی ثبت شده و برخی از مسائل همچون تداخلات دارویی برطرف و تجویزها اصلاح خواهد شد.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: با حذف کاغذ و ذخیره‌سازی منابع، امکان ارائه خدمات جدیدی هم برای بیمه‌شدگان فراهم شد. در کلیه بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی کشور که سازمان تأمین اجتماعی فاقد مراکز درمانی ملکی است، درمان بیمه‌شدگان رایگان و در هر یک از شهرستان‌ها (علیرغم وجود مراکز درمانی ملکی) بیمه‌شدگان بالای ۶۵ سال با پوشش صددرصدی همراه است.

سالاری ادامه داد: پوشش صددرصدی بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج هم در دستور کار بوده و اکنون همه پروتزها در بیمارستان‌های دانشگاهی و دولتی رایگان است.

اختصاص ٩٠ هزار میلیارد تومان برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

وی همچنین با اشاره به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تاکید کرد: مرداد سالل ٩٩ با توجه به پرداخت ٣٢ هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی، احکام جدید در این رابطه صادر، ابلاغ و پرداخت شد که در قیاس با اسفند سال ٩٨ با افزایش ۴٩ درصدی همراه بود.

سالاری تصریح کرد: با اصلاحات احتساب کامل سوابق و مشاغل سخت و زیان‌آور نیز به افزایش بیش از ۴٩ درصد رسید، اما اصلاحات جامعه بازنشستگان لشکری و کشوری سبب ایجاد یک فاصله با مستمری این جمعیت و مطالبه به‌حق بازنشستگان تأمین اجتماعی شد.

وی با بیان این‌که اجرای دوم مرحله متناسب‌سازی هم مستلزم تأمین منابع بود، گفت: بر این اساس ٩٠ هزار میلیارد تومان در بودجه ١۴٠٠ با نظر هیأت دولت امروز (١۶ اسفندماه) رای تایید گرفت و این مبلغ طبیعتاً به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی کمک خواهد کرد.

سالاری با اشاره به جلسات سازمان با اعضای کانون عالی بازنشستگان یادآور شد: در حال حاضر فرمول‌ها به منظور پرداخت این اعتبار نیز در حال اصلاح و در نرم‌افزار سازمان تأمین اجتماعی متناسب‌سازی حقوق انجام خواهد شد.

به گفته وی، تاریخ اجرای این طرح از اول اسفند ماه محاسبه و علی‌الحساب مبلغی برای ماه جاری پرداخت می‌شود.

بازنشستگان ٩٩ نیز مشمول متناسب‌سازی حقوق می‌شوند

وی با اشاره به بازنشستگان سال ٩٩ تصریح کرد: این جمعیت نیز مشمول متناسب‌سازی حقوق خواهند بود.

مراکز درمانی طرف قرارداد باید با طرح حذف دفترچه همکاری کنند

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به سوال خبرنگاران در باره برخی مشکلات طرح حذف دفترچه بیمه اظهار داشت: مراکز درمانی طرف قرارداد باید با این طرح همکاری و بیماران را بدون دفترچه بیمه با کارت ملی، شناسنامه، گواهینامه رانندگی و همچنین جلد دفترچه بیمه پذیرش کنند. براساس توافقات کارشناسانه نیز چارت‌های ارائه خدمات تا فردا (یکشنبه ١٧ اسفندماه) برای تمامی مراکز درمانی ارسال خواهد شد.

وی افزود: بیمه‌شدگان مشکلات ناشی از عدم پذیرش را در سامانه ١۴٢٠ ثبت کنند.

سالاری با اشاره به همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک گفت: مشکلات طرح هم به طور مداوم رصد شده و امکان نسخه‌نویسی آفلاین هم به صورت پایلوت (آزمایشی) در استان قزوین در حال انجام است.

وی با اشاره به مشوق‌های نسخه‌نویسی الکترونیک ادامه داد: تیر و مرداد سال ٩٨، ۱۷ تا ۱۸ ماه جهت پرداخت مطالبات مراکز درمانی عقب‌ماندگی داشته که با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی به روز شد.

سالاری تصریح کرد: اما استفاده از سیستم کاغذی به ‌منظور جمع و ارسال صورتحساب توسط مراکز درمانی مستلزم حداقل دو ماه زمان برده و امکان پرداخت قطعی کارکرد نیز کمتر از سه ماه امکان‌پذیر نخواهد بود. در نسخه‌نویسی الکترونیک اما تمامی هزینه‌ها در پایان هر ماه طی مدت دوهفته پرداخت می‌شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: پزشک نیز ٨٠ درصد کارکرد روزانه را برخط دریافت می‌کند و تسهیلاتی نیز برای تجهیز مطب پزشکان درنظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: مراکز ملکی و طرف قرارداد تامین اجتماعی به سامانه سازمان متصل بوده و مراکز ملکی به صورت ۱۰۰ درصد از نسخ الکترونیکی استفاده می‌کنند. مشارکت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی غیرطرف قرارداد هم در قیاس با گذشته با رشد ۵۰۰ درصدی همراه بوده و افزایش دو برابری تراکنش‌ها نیز حاکی از افزایش استفاده از نسخ الکترونیکی است.

سالاری در رابطه با افزایش هزینه داروخانه‌ها به دلیل بهره‌گیری از نسخ الکترونیکی نیز گفت: براساس نشست با انجمن داروسازان و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تصمیم مشترکی در شورای عالی بیمه گرفته خواهد شد.

درمورد اصلاح سن بازنشستگی

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اصلاح سن بازنشستگی نیز تصریح کرد: اصلاح سن بازنشستگی از اختیارات قانون‌گذار محسوب می‌شود. از مباحث بنیادین است و صرفا به سازمان تامین اجتماعی مربوط نمی‌شود.

وی در باره واگذاری سهام شستا هم توضیح داد: واگذاری دو درصد از سهام شستا به بازنشستگان این سازمان مصوبه هیئت امنا را دریافت کرده و در صورت عدم وجود موانع حقوقی به مرحله اجرا خواهد رسید.

سالاری درباره واکسیناسیون کادر درمان تأمین اجتماعی نیز یادآور شد: واکسیناسیون در کشور از جانب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‌شود و کارکنان سازمان هم در دریافت واکسن وضعیتی مشابه با دیگران خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین در خصوص سهام هپکو گفت: بیش از ۵۰ درصد سهام هپکو بابت رد دیون به تامین اجتماعی داده شد و هپکو نیز هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار است.

وی در رابطه با مزیت این طرح عنوان کرد: هزار و۱۰۰ میلیارد تومان بدهی هپکو با مطالبه (بدهی) سازمان تامین اجتماعی از دولت مبادله و بر این اساس، املاک و منابع هپکو آزاد شده و می‌تواند فعالیت‌های اقتصادی انجام دهد.

سالاری خاطرنشان کرد: براساس این واگذاری همچنین هپکو در عوض بدهی به بانک به سازمان تامین اجتماعی بدهی و این مبلغ نیز تا پایان سال حل وفصل خواهد شد.

به گزارش ایرنا، چاپ و عرضه دفترچه جدید تأمین اجتماعی از اول اسفند ماه در همه شعب و کارگزاری‌های سراسر کشور متوقف شد.

بنابر این، سامانه نسخه الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی در دسترس همه مراکز درمانی طرف قرارداد است و پزشکان اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه نسخه الکترونیک سازمان به نشانی ep.tamin.ir و دریافت نام کاربری، نسبت به نسخه نویسی الکترونیک اقدام کنند.

به گفته مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی هم از اول اسفند ماه، بیمه‌شدگان و بازنشستگان این سازمان با اتمام صفحات دفترچه، نیازی به دریافت دفترچه جدید نداشته و با ارائه کارت ملی می‌توانند به پزشکان و مراکز درمانی اعم از طرف قرارداد وغیرطرف قرارداد تأمین اجتماعی سراسر کشور مراجعه کنند.

بنابر اظهارات وی، در صورت عدم امکان یا تمایل به استفاده از سامانه نسخه الکترونیک، پزشکان می‌توانند نسخه بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی را در سرنسخه نوشته و سرنسخه پزشکان اعتباری مشابه با صفحات دفترچه‌های کاغذی خواهد داشت.

‌همچنین هر بیمه‌شده یا بازنشسته پیش از مراجعه به مراکز پزشکی می‌تواند استحقاق درمان خود را از طریق سامانه eservices.tamin.ir یا کد دستوری #۱۶۶۶* دریافت و در صورت عدم دسترسی به اینترنت، پزشکان و بیمه‌شدگان می‌تو

اخبار مرتبط
طرح بیمه زنان خانه‌دار و دختران یکی از زیرمجموعه‌های «طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی» به شمار می‌رود که شرط سنی برای استفاده از این طرح ۱۸ تا ۵۰ سال تمام است و افراد با سن بیش از ۵۰ سال، باید معادل مازاد سنی، سابقه بیمه‌پردازی قبلی داشته باشند.
افرادی می‌توانند از مزایای قانون بیمه بیکاری برخوردار شوند که مشمول قانون تامین اجتماعی و قانون کار باشند و در زمره بازنشستگان، از کارافتادگان کلی، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه‌شدگان اختیاری نبوده و از اتباع خارجی نیز نباشند.
صرفاً سوابق بیمه اجباری که مشمول قانون کار بوده در بیمه بیکاری محاسبه می‌شود.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، جزییات پوشش بیمه ای داروها در سال جدید را تشریح کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها