شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

چند سهم شستا به بازنشستگان می‌رسد؟

24 خرداد 1401
 چند سهم شستا به بازنشستگان می‌رسد؟

به گزارش بانک اول مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در بیان آخرین اخبار در مورد واگذاری سهام به بازنشستگان، اعلام کرد که مذاکرات در این زمینه با معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری ادامه دارد و اگر منع حقوقی نداشته باشد، ۲ درصد از سهام شستا به بازنشستگان تعلق خواهد گرفت. مصطفی سالاری همچنین اعلام کرد تا چند روز آینده احکام جدید همسان سازی حقوق بازنشستگان تا چند روز آتی صادر خواهد شد.

در مردادماه جاری به پشتوانه ۳۲ هزار میلیارد تومان وصول مطالبات از دولت متناسب‌سازی را اجرا و احکام جدید صادر شدند و پرداختی‌ها صورت گرفت. افزایش ما نسبت به اسفند ۹۸ حدود ۴۹ درصد بود. البته در مهرماه صندوق‌های بازنشستگی دیگر افزایش دوباره حقوق داشتند که اعتراضاتی را به دنبال داشت و فاصله ایجاد کرد و نیاز بود دوباره پیگیری کنیم تا متناسب سازی مرحله دوم را انجام دهیم.

نتیجه مذاکرات با مجلس این بود که با نظر مثبت دولت و مجلس ۹۰ هزار میلیارد تومان در قالب بند واو تبصره ۲ بودجه ۱۴۰۰ پرداخت شود که در صحن هم رای گرفته که بابت رد دیون دولت به ماست. محاسبات مرحله دوم و تدوین فرمول ها در کانون بازنشستگی در جریان است تا طی چندروز آینده اعمال و مرحله دوم را اجرا کنیم.

پرداخت علی الحساب همسان سازی حقوق‌ها در اسفندماه

اگر مقدمات طی چندروز آینده زمان ببرد، حتما علی‌الحساب پرداختی در اسفند بابت مرحله دوم داریم تا کارهای نرم افزاری و سایر اقدامات انجام شود و همه اینها ظرف چند روز انجام می‌شود.

تاریخ اجرا و احکام اول اسفند خواهد بود منتها علی‌الحساب خواهد بود و ظرف چندروز آینده صدور احکام را انجام می دهیم.

طبق فرمول، برای مرحله اول چون در سال ۹۹ بودیم، کسانی که تا آخر سال ۹۸ بازنشسته می‌شدند را شامل می‌شد اما در سال ۱۴۰۰ بازنشستگان ۹۹ هم برای مرحله دوم متناسب‌سازی شامل می‌شوند و دغدغه نداشته باشند.

۹۰ هزار میلیارد تومان بابت رد دیون و پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی به تصویب رسیده و از لحاظ مالی این امکان را فراهم می‌کند که بتوانیم بخشی از این اعتبار را برای همسان سازی حقوق بازنشستگان هزینه کنیم.

واگذاری سهام شستا به بازنشستگان چه شد؟

واگذاری ۲ درصد سهام شستا اعلام شده بود و مصوبه هیئت امنا را هم اخذ کردند و به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارجاع شده تا نظر بدهند زیرا مباحث حقوقی درباره آن مطرح است. این امر مراحلش را در وزارتخانه طی کرده و اگر منع حقوقی نداشته باشد وزیر تمایل دارد این کار انجام شود.

میزان بدهی هپکو به بانک‌ها چقدر است؟

بیش از ۵۰ درصد سهام هپکو بابت رد دیون به تامین اجتماعی داده شد ولی هپکو به بانک‌ها ۱۱۰۰ میلیارد تومان بدهکار است. مزیت واگذاری هپکو به ما این بود که ۱۱۰۰ میلیارد بدهی با طلب تامین اجتماعی از دولت تهاتر شود که این رابطه مالی را بین خودمان حل کنیم که باعث می‌شود املاک و دارایی هپکو آزاد شود و بتواند فعالیت مالی انجام دهد. این اقدام یک گشایش اساسی است که هپکو به جای بدهی‌های متعدد به بانک‌ها یک بدهی به تامین اجتماعی داشته باشد که این هم با راهکارهایی فی مابین حل و تا آخر سال نهایی خواهد شد. امید است هپکو بتواند به تولیدی که خواست همه مردم است برسد.

اخبار مرتبط
روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو بخشنامه شماره ۲۹۶۲۷۳‌‌‌‌‌‌‌/۹۴ مورخ ۱۵‌‌‌‌‌‌‌/۱۰‌‌‌‌‌‌‌/۱۳۹۴ موضوع ابلاغ اصلاحیه «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‌-ریالی»،‌به استحضار می‌رساند؛ با سپری‌شدن بیش از هشت سال از اجرای دستورالعمل مذکور و تجربیات حاصل از آن و نیز حسب بازخوردهای واصله از مراجع مختلف، به ویژه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و همچنین با توجه به این که در سال جاری مقرر شده، حدود ۸۰۰۰ هزار میلیارد ریال از تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور با استفاده از ابزار اعتبار اسنادی داخلی ‌‌-ریالی
مصوبه مزد کارگران در سال ۱۴۰۲ ابلاغ شده و دستمزد فروردین آنها باید بر اساس معیارهای جدید محاسبه و پرداخت شود. دامنه مزد قانونی کارگران در سال جاری از ۷ تا ۵۰ میلیون تومان تعیین شده است و کارگران بنا به وضعیت شغلی و خانوادگی، مشمول دریافت ارقام بالاتری به‌عنوان مزد مبنا و حداقل مزد خواهند بود.
کاظمی با اشاره به آمادگی کامل گمرک جمهوری اسلامی ایران جهت استقرار تدریجی سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی در امور گمرکی در تمامی گمرکات اجرایی، افزود: سازمان‌های همجوار مجوز دهنده در حوزه تجارت خارجی برای ترخیص کالا، بایست ضمن اتصال به سامانه یکپارچه مجوزها وزارت صمت، مجوزها را از طریق این سامانه به سامانه جدید گمرک ارسال کنند.
دیدار با مردم سمنان و شاهرود، حضور در جشن احیای ۲۰۰ واحد راکد استان در دولت سیزدهم، افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی، جشن واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت و نشست «حل مساله» با محوریت تامین آب، فعالیت معادن و راه‌اندازی کارخانه‌های سهامی، در سفر یکروزه دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها