جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

چرا جلوی ریزش بورس در سال ۹۹ گرفته نشد؟

24 خرداد 1401
چرا جلوی ریزش بورس در سال ۹۹ گرفته نشد؟

به گزارش بانک اول، بسیاری از کارشناسان عقیده دارند دولت و حقوقی‌ها می‌توانستند در شروع ریزش شاخص بازار سهام و قبل از شکل گرفتن ترس و از بین رفتن اعتماد سهامداران حقیقی از بازار حمایت کنند اما تعلل کردند و بعد از شکل گرفتن ترس در بازار سهام حمایت دیگر فایده‌ای نداشت.

حسن شیبانی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با ترس در بازار سرمایه گفت: در مختصات توده‌واری بورس ایران باید از ترس و جو هیجانی ترسید. حجم سرمایه افراد حقیقی در بازار سهام زیاد بود و همانقدر که استقبال از گرایش به بازار سهام از سوی افراد حقیقی زیاد شده بود بعد از شروع روند نزولی ترس و خروج سرمایه شدت گرفت.

شیبانی در رابطه با توانایی جلوگیری از ریزش شاخص بورس در مرداد ماه گفت: قبل از اینکه ترس در بازار سهام شکل بگیرد می‌توانستیم جلوی ریزش شاخص بورس را بگیریم. آن موقع که صف‌های فروش سنگین نبود می‌شد با بازارگردانی خوب جلوی ریزش سهم‌ها را گرفت.

این کارشناس در رابطه با عملکرد حقوقی‌ها در زمان ریزش گفت: اگر بازار سهام دچار مشکل شود متضرران اصلی بورس در بلندمدت خود حقوقی‌ها هستند اما آن‌ها در زمان شروع روند نزولی در حال فروش سهم بودند. حقوقی‌ها در جمع کردن صف‌های فروش در زمانی که سبک بود تعلل کردند و بعد حجم صف‌های فروش و ترس در بازار آنقدر زیاد شد که جمع کردن بازار غیرممکن بود.

این کارشناس عقیده دارد حقوقی‌ها آن زمان که می‌توانستند بازار را جمع کنند و جلوی ریزش بورس را بگیرند به نیت انتفاع کسب کردن و سود بیشتر تعلل کردند اما بعد از شکل‌گیری جو منفی و ترس در بورس دیگر نتوانستند کاری بکنند.

همچنین شیبانی معتقد است: بورس در سال ۹۹ اولین ضربه را از دولت خورد و دخالت‌های بیجای دولت در بورس باعث شد وضع بازار سرمایه اینگونه شود. دومین ضربه را نیز حقوقی‌‎ها با هدف کسب سود بیشتر به بورس زدند.

این کارشناس در رابطه با نقش مردم گفت: سومین اشتباه مربوط به مردم است که باید سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را یاد می‌گرفتند. شاید در تمام کشورهای دنیا ضریب نفوذ بازار سرمایه میان مردم بالا باشد اما مردم خودشان هیچ وقت به صورت مستقیم معامله نمی‌کنند و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را انتخاب می‌کنند.

اخبار مرتبط
بانک اول_لیست نهایی کاندیداهای مورد تایید شورای نگهبان به وزارت کشور ارسال شد
بانک اول - از شهریور سال ۹۸سازمان امور مالیاتی، ۱۵ گروه از فعالان اقتصادی را برای جلوگیری از فرار مالیاتی، شفاف‌سازی درآمد و کمک به حسابرسی مالیاتی، ملزم به ثبت‌نام در پایانه فروشگاهی کرد.
بانک اول - سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ایجاد صفحه مجازی در شبکه های اجتماعی در خصوص سهام عدالت را تکذیب کرد و نسبت به کلاهبردای از سهامداران هشدار داد.
بانک اول - معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: تمام مالکان و مستاجران خانه‌ها از ۱۹ فروردین باید محل سکونت خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
علی زمانزاد
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

اگه منظور از سرمایه گذاری غیر مستقیم صندوقها هستند صندوقها هم متناسب با شاخص نزول داشت و حتی از سود بانک هم کمتر شد.مردم شنیدند که مغولها حمله کردنند پس به بورس پناه آوردنند اما خیلی زود فهمیدنند که دولت و ...همان مغلهای تاریخ هستند که با کاهش قدرت خرید۸۰۰درصدی همه سرمایه ملتی بی پناه را به یغما بردنند البته قرار هست این مقاومت دولتمردان در مقابل احقاق حقوق مردم مغول زده در دانشگاه بغداد بعنوان دکترین صدور خط مشی مقاومت تاریخی برای ۴۰ نفر معروف بغدادی تدریس شود.((عدالت مغولیسم قرن ۲۱))

Ali Kalhor
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

بدترین خیانتی که سر بورس آوردن در تاریخ بورس .. چون یه عده افراد رده بالای مملکت یکدفعه با خبر های زانتی وارد بورس شدن و با دعوت بزرگان که بورس امن‌ترین جاست برای سرمایه‌گذاری .یه عده کارمند وکاگر و کشاورز و قشر بدبخت بیچاره که وسیله نقلیه خودشون فروختن وارد شدن .و اون عده که با خبر زانتی وارد شدن با خبر زانتی کل سرمایه عده ای که علم بورسی نداشتن. هرچه سرمایه‌گذاری کرده بودن کشیدن بالا و بورس یک دفعه خالی کردن ...وانچان اعتماد از مردم گرفته شد که هیچ کس دیگه تا سالهای سال کلاحش هم تو بورس جا مونده باشه برنمی‌گردد ..مثل خود من تمام هستی و نیستیم تو بورس از دست دادم .هر کسی جریان من شنیده باشه هیچ وقت تو بورس سرمایه‌گذاری نخواهد کرد ....

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها