شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

کدام بانک بیشترین سود سپرده را در سال جدید پرداخت می کند

24 خرداد 1401
کدام بانک بیشترین سود سپرده را در سال جدید پرداخت می کند

کدام بانک بشترین سود بانکی را در سال ۱۴۰۰ پرداخت می کند؟ (این صفحه به روز رسانی می شود)

به گزارش بانک اول آخرین سقف ‌های سود سپرده ‌های بانکی که در سال گذشته به تصویب شورای پول و اعتبار رسید و به این شرح اعلام شد همچنان در سال ۱۴۰۰ پابرجا هستند:

سپرده کوتاه‌ مدت عادی (کارت‌ های بانکی): ۱۰ درصد ( بانک ملت ۸ درصد )

سپرده کوتاه مدت ویژه سه‌ ماهه: ۱۲ درصد

سپرده کوتاه ‌مدت ویژه شش ‌ماهه: ۱۴ درصد

سپرده بلندمدت با سررسید یک ‌سال: ۱۶ درصد

سپرده بلندمدت با سررسید دو سال: ۱۸ درصد

اوراق گواهی سپرده

گواهی سپرده ویژه سرمایه‌گذاری، اوراق بهاداری است که سازمان‌ها و ارگان‌ها و مؤسسات مالی برای تأمین بخشی از هزینه‌های مالی با اخذ مجوز از بانک مرکزی منتشر می‌کنند.

 

نام بانک

نرخ سود

 حداقل موجودی

 

 گواهی سپرده بانک آینده  18 ٪ 100,000 تومان      
 گواهی سپرده بانک اقتصاد نوین  18 ٪ 100,000 تومان      
 اوراق گواهی سپرده بانک انصار  18 ٪ 100,000 تومان      
 گواهی سپرده بانک ایران زمین  18 ٪ 100,000 تومان      
 اوراق گواهی سپرده بانک تجارت  18 ٪ 100,000 تومان      
 گواهی سپرده بانک توسعه تعاون  18 ٪ 100,000 تومان      
 اوراق گواهی سپرده بانک حکمت ایرانیان 18 ٪ 1,000,000 تومان      
           
  - -      
 اوراق گواهی سپرده بانک خاورمیانه 18 ٪ 100,000 تومان      
 گواهی سپرده بانک دی 18 ٪ 100,000 تومان      
 گواهی سپرده بانک رفاه  18 ٪ 500,000 تومان      
 اوراق گواهی سپرده بانک سامان  18 ٪ 100,000 تومان      
 گواهی سپرده بانک سرمایه  18 ٪ 100,000 تومان      
 گواهی سپرده بانک سپه  18 ٪ 100,000 تومان      
 گواهی سپرده بانک سینا  18 ٪ 100,000 تومان      
 گواهی سپرده بانک شهر  18 ٪ 100,000 تومان      
 گواهی سپرده بانک صادرات  18 ٪ 100,000 تومان      
 گواهی سپرده بانک مسکن  8 ٪ 100,000 تومان      
 گواهی سپرده بانک ملت  18 ٪ 100,000 تومان      
 گواهی سپرده بانک ملی 18 ٪ 100,000 تومان      
 اوراق گواهی سپرده بانک مهر اقتصاد  18 ٪ 100,000 تومان      
 گواهی سپرده بانک پارسیان  18 ٪ 100,000 تومان      
 گواهی سپرده بانک پاسارگاد  18 ٪ 100,000 تومان      
 اوراق گواهی سپرده بانک کارآفرین 18 ٪ 1,000,000 تومان      
 گواهی سپرده بانک کشاورزی 18 ٪ 100,000 تومان      
 گواهی سپرده بانک گردشگری  18 ٪ 100,000 تومان      
 گواهی سپرده موسسه اعتباری نور  18 ٪ 100,000 تومان      
            

البته بانک ملت به تمام سپرده گذاران خود در سال ۹۸ تا 3.3 درصد سود بیشتر پرداخت کرد. یعنی به سپرده گذارانی که در سال ۹۸ ، ۱۸ درصد سود دریافت کردند با پرداخت ۳.۳ درصد سود بیشتر که در اواخر سال ۹۹ به حساب آنها واریز شد تا ۲۱.۱ درصد سود پرداخت کرده است، و به بقیه سپرده گزاران هم به همین ترتیب، پس از این حیث می توان گفت بانک ملت بیشترین سود را در سال ۹۸ به سپرده گزاران پرداخت کرده است، و طبق شنیده ها این روند که به سودپرایز معروف شده در سال ۹۹ و احتمالا ۱۴۰۰ هم ادامه خواهد داشت.

اوراق گواهی سپرده بانک‌ها و موسسات مالی مختلف به طور معمول فرصتی ویژه برای سرمایه‌گذاری در هر دو شکل کوتاه و بلند مدت آن است؛ اوراق گواهی سپرده بی‌نام و قابل انتقال به‌غیر است که در هر زمان قابل تبدیل به وجه نقد هستند و در سررسیدهای یک‌ماهه تا چندماهه به فاصله از تاریخ انتشار و مدت یک تا ۵ ساله منتشر می‌شود. بازپرداخت اصل و سود سپرده در سررسید توسط بانک منتشرکننده تعهد می‌شود.

معامله ثانویه اوراق گواهی سپرده در بازار سرمایه از طریق شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران امکان‌پذیر است. در ضمن پرداخت سود علی‌الحساب این اوراق برای هرچه جذاب‌تر شدن‌شان معمولا به‌صورت ماهانه و معاف از مالیات است و بازخرید قبل از سررسید آن نیز اگرچه با نرخ سودی پایین‌تر از اصل و مطابق آنچه در آغاز قید شده از طریق شعبه‌های همان بانک یا موسسه‌ای صورت خواهد پذیرفت که اوراق را انتشار داده، اما باز بانک‌ها به‌طور معمول می‌کوشند تا این نرخ نیز از میزان مصوب سود سپرده‌های سالانه بیشتر باشد.

 

اوراق گواهی سپرده چیست؟

اوراق گواهی سپرده یا همان Certificate Of Deposit نوعی ورقه بهادار است که به شخص حامل این حق را می‌دهد تا سود سپرده را که به‌صورت دوره‌ای (ماهانه یا هر ۳ ماه یک‌بار) از طریق کوپن‌های گواهی‌های سپرده پرداخت می‌شود، دریافت کند. یک گواهی سپرده دارای تاریخ سررسید و یک نرخ سود ثابت است که می‌تواند با هر عنوانی توزیع شود. اوراقی معمولاً بی‌نام و قابل ‌انتقال به‌غیر که بازپرداخت اصل و سود سپرده در سررسید از سوی بانکی که اوراق را منتشرکرده تضمین می‌شود.

گواهی سپرده از مهم‌ترین ابزارهای بازار پول به شمار می‌رود. این گواهی‌ از اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی مطرح شده و به دلیل انعطاف‌پذیری، تنوع و بازار دست‌دوم سازمان یافته، در سرتاسر جهان به سرعت گسترش یافت. به گونه‌ای که هم ‌اکنون از مهم‌ترین منابع تأمین مالی عمده بانک‌های تجاری و همچنین از اجزا مهم پرتفوی سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود.

البته که گواهی‌های سپرده اغلب بی‌نام و قابل انتقال به‌غیر هستند ولی نوع الکترونیکی گواهی سپرده‌ها به نام فرد صادر می‌شوند و در نتیجه قابل انتقال نیستند و از سویی دیگر امنیت بالایی دارند، امکان سرقت، گم شدن و حوادث مشابه برای آن وجود ندارد. بد نیست بدانید قابلیت نقدشوندگی بالای گواهی‌های سپرده خیال سرمایه‌گذار را راحت می‌کند و به او این تضمین داده می‌شود که این اوراق گویی اسکناسند و به محض احتیاج به نقدینگی می‌تواند به فروش رسیده و به همان اسکناس تبدیل شوند.

 

کدام بانک‌ها اوراق گواهی سپرده عرضه کرده‌اند؟

بانک‌ها و موسسه‌های مالی و اعتباری برای فروش اوراق گواهی سپرده عام نیازمند مجوز بانک مرکزی خواهند بود؛ نرخ سود علی الحساب آن‌ها نیز می‌باید به تأیید بانک مرکزی برسد.

با استفاده از جدول بالا، به خوبی می‌توانید اوراق گواهی سپرده بانک‌ها را با هم مقایسه کنید. برخی بانک‌ها برای جذب نقدینگی بیشتر امکان‌های بسیار ویژه و برانگیزاننده‌ای را برای سپرده‌گذاران در نظر می‌گیرند؛ همانند مشخص کردن سودی نزدیک یا اندکی بالاتر از سپرده بلندمدت یکساله، واریز ماهانه سود، بازخرید اوراق پیش از موعد با نرخ سودی کمتر از نرخ شکست سپرده‌های یکساله بانکی. از سویی، سود این گواهی سپرده‌ها از پرداخت مالیات معاف است.

جدول مقایسه‌ای سود سپرده بلندمدت یک‌ساله

قبل از نوسانات اقتصادی و در زمانی، عرضه اوراق گواهی سپرده با نرخ 20 درصد عرضه می‌شد. توزیعی که بسیاری برای آن سرودست می‌شکستند و عرضه اوراق سپرده در کمترین زمان ممکن به پایان می‌رسید.

 

نرخ سود گواهی سپرده بانک‌ها

نرخ سود اوراق گواهی سپرده در سالی که در آخرین روزهای سخت آن به‌سر می‌بریم جز در یکی دو مورد انگشت‌شمار، همگی همان 18 درصد بوده و پرداخت‌ها هم همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد همگی ماهانه بوده‌اند. در صورت تغییر نرخ گواهی سپرده، در این جدول «رده» هم تغییرات صورت می‌گیرد.

 

نحوه بازخرید اوراق سپرده

از آنجاکه اوراق گواهی‌های سپرده غیرقابل مبادله یا غیر قابل انتقال، قابل فروش مجدد نیستند و دارندگان آن‌ها اگر به وجه نقد نیازمند شوند، تنها می‌توانند با تحمل جریمه‌ای که در نظر گرفته شده، به همان بانک یا موسسه‌ای که اوراق را منتشر کرده مراجعه کنند و تنها از همین راه است که می‌توانند سپرده خود را از موسسه خارج کنند و به پول نقد برسند.

حداقل دوره سررسید گواهی‌های سپرده ۷ روز و حداکثر آن نامحدود است. اما در عمل بیشتر گواهی‌های سپرده با سررسید کمتر از یک‌سال منتشر می‌شوند و در بین آن‌ها، گواهی‌های ۳ ماهه و ۶ ماهه از عمومیت بیشتری برخوردارند. این اوراق قابل بازخرید قبل از سررسید با نرخ سود 14 درصد است که مشتری در صورت تمایل، با مراجعه به شعبه بانک و تکمیل فرم بازخرید می‌تواند آن را به بانک واگذار کند. در این صورت فقط صاحب اوراق با ارائه مدرک شناسایی معتبر و اصل رسید اوراق، حق بازخرید اوراق در شعبه عامل را دارد.

نکته: اگر قبل از گذشت 30 روز از زمان خرید، قصد فروش همه یا بخشی از اوراق خریداری شده را هم که داشته باشید، هیچ سودی به شما تعلق نمی‌گیرد.

 

اخبار مرتبط
این نرخ در هفته پایانی اسفندماه سال 1402 به 23.66 درصد رسیده بود که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از آبان ماه به بعد محسوب می شود؛ بیشترین رکورد این نرخ در هفته نخست مهر 1402 ثبت شده است؛ نرخ بهره بین‌بانکی در پایان هفته منتهی به 5 مهر ماه سال 1402 با رکوردشکنی 10 سال به 23.80 درصد افزایش یافته بود.البته بعد از آن روند کاهشی نرخ سود بین بانکی آغاز شد و در هفته نخست آبان ماه به 23.71 درصد کاهش یافت و بعد ان آن وارد کانال‌های پایین‌تر شد.
حداکثر نرخ سود بانکی در سال ۱۴۰۲ هم ۲۲.۵ درصد باقی ماند؛ هرچند مقرر شد بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند. سال ۱۴۰۱ بود که بانک مرکزی سقف نرخ سود سپرده بانکی را ۲۲.۵ درصد و سود تسهیلات را حداکثر ۲۳ درصد اعلام کرد و نرخ‌های بالاتر از آن تخلف اعلام شد. همچنین همان زمان مسئولان اقتصادی و بانکی کشور تاکید کردند که تصمیمی برای تغییر در نرخ سود بانکی ندارند.
نرخ سود معمولاً به توجه به شرایط بازار و تصمیمات بانک‌ها مشخص می‌شود. به همین دلیل، تعیین نرخ سود سپرده اهمیت زیادی در اقتصاد یک کشور دارد. همچنین بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند.
آمارهای مربوط به پرداخت سود سپرده‌های بانکی در اسفند ماه منتشر نشده،در این گزارش آمارهای ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها