جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

چگونه بیمه عمر بخریم؟

24 خرداد 1401
چگونه بیمه عمر بخریم؟

به گزارش بانک اول بیمه عمر یکی از انواع بیمه اشخاص است. در بیمه عمر افراد با پرداخت مبلغ معینی به عنوان حق‌بیمه، علاوه بر سرمایه‌گذاری با سود تضمینی برای آینده خود، از پوشش‌های متنوع و کاربردی هم در زمان حیات و در مدت بیمه‌نامه و هم در زمان فوت بهره‌مند می‌شوند.

بیمه‌گذار در زمان حیاتش می‌تواند از مزایایی مثل اخذ وام بدون ضامن، امکان سرمایه‌گذاری، مستمری نقص عضو و از کارافتادگی و پوشش امراض خاص بهره ببرد و در نهایت هم یک پشتوانه مالی برای بازنشستگی داشته باشد و یک میراث برای بازماندگانش بعد از فوت بگذارد.

البته طرح‌های بیمه عمر و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مختلف با عناوین گوناگون و تاکید بر قسمت‌های مختلفی به فروش می‌رسد و دسته‌بندی‌ها و انواع مختلفی دارد. با این حال پایه و اصل بیمه‌های عمر در تمام شرکت‌های بیمه یکسان و طبق قانونی واحد است.

آنچه باعث تفاوت عمده و اساسی بین بیمه‌های عمر در شرکت‌های مختلف می‌شود، به چند عامل از جمله عملکرد شرکت بیمه، سوددهی شرکت بیمه، نوع، نحوه و مدت پرداخت خسارت، سابقه شرکت بیمه، میزان ابهامات طرح بیمه، مشتری‌مداری، دسترسی به نمایندگی و پاسخگویی شرکت بیمه و البته اعلام سود قطعی برای بیمه‌گذاران بستگی دارد.

تا چه زمانی وقت داریم؟

هر فرد به مدت حداقل ۵ سال و حداکثر ۳۰ سال، نهایتاً تا ۱۰۶ سالگی ( در شرکت‌های مختلف متفاوت است)، می‌تواند تحت پوشش بیمه عمر قرار بگیرد هر چه مدت قرارداد افزایش پیدا کند، سرمایه بیشتری به بیمه شده تعلق می‌گیرد.

حق بیمه چقدر است؟

در بیمه عمر حق بیمه ثابت و مشخصی وجود ندارد و هر شخصی می‌تواند با توجه به شرایط مالی خود، مبلغی را به عنوان حق بیمه انتخاب کند و آن را به شکل ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و یک ساله پرداخت کند.

در زمان ثبت نام بیمه عمر فرم پیشنهادی به شما داده می‌شود که باید اطلاعاتی را وارد کنید، بر اساس اطلاعات وارد شده بیمه عمر برای شما محاسبه می‌شود.

مثلا کارشناسان بیمه به افراد شاغل پیشنهاد می‌کنند، ۱۰ درصد درآمد سالیانه خود را به بیمه عمر اختصاص دهند و حق بیمه خود را به صورت سالیانه پرداخت کنند تا بیمه‌نامه‌شان سوددهی بیشتری داشته باشند. چون هر چه هر میزان حق بیمه سالانه پرداختی بیشتر باشد میزان سرمایه گذاری شکل گرفته هم بیشتر می‌شود.

حق بیمه متناسب با تورم

بیمه عمر قراردادی بلندمدت است که سوددهی‌اش معمولا بعد از سال پنجم شروع می‌‌‌شود، هر فرد بیمه شده‌ می‌تواند حق بیمه خود را تا پایان مدت قرارداد به صورت ثابت پرداخت کند یعنی از ابتدا تا پایان مدت قرارداد میزان مبلغ پرداختی شما ثابت باشد.

اما شرکت‌‌‌های بیمه راه‌حلی برای مقابله با تورم و حفظ ارزش نقدینگی حق بیمه‌های عمر پرداختی ارائه کرده‌اند و آن هم پرداخت حق بیمه با درصدهای افزایشی است. یعنی فرد بیمه شده می‌تواند در هر سال نسبت به سال قبل حق بیمه خود را با چند درصد افزایش پرداخت کند تا از این طریق میزان سرمایه‌گذاری نهایی، متناسب با تورم باشد.

مدت بیمه‌نامه چقدر است؟

مدت بیمه عمر با سن بیمه شده مرتبط است و معمولا در اکثر شرکت‌های بیمه ۳۰ ساله است. مجموع مدت بیمه عمر و سن بیمه شده در بیشتر شرکت‌های بیمه‌ای باید کمتر از ۶۹ سال باشد با این حال برخی شرکت‌ها این عدد را فراتر برده‌اند. هر فردی می‌تواند مدت بیمه نامه خودش را انتخاب کند. هر قدر تعداد سال‌های بیمه نامه عمر بیشتر باشد میزان سرمایه‌ فرد هم بیشتر و بهتر می‌شود.

در بیمه نامه‌های عمر سن بیمه شده بسیار مهم است، هر قدر سن بیمه شده کم باشد میزان سرمایه‌ذاری انجام شده هم بیشتر می‌شود. یعنی در محاسبه بیمه عمر فرد بیمه شده‌ای که سن کمتری دارد می‌تواند سرمایه‌گذاری بیشتری هم داشته باشد.

اخبار مرتبط
توانا با تاکید بر اینکه متقاضیان حداکثر تا ۳۰ فروردین ماه سال جاری فرصت دارند در این طرح ثبت نام کنند، بیان کرد: افراد واجد شرایط با مراجعه به دفاتر کارگزاری در سراسر استان یا از طریق آدرس صندوق www.roostaa.ir نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.
حق بیمه مشمولان بیمه ایرانیان (افراد فاقد پوشش بیمه) برای ساکنان شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر برای دهک های یک تا ۵ رایگان، دهک ۶ معادل ۲۰ درصد، دهک ۷ برابر با ۳۰ درصد، دهک ۸ معادل ۴۰ درصد، دهک نهم ۵۰ درصد و دهک دهم برابر با ۱۰۰ درصد حق بیمه است.
تأمین اجتماعی در مفهوم فراگیر آن، حقی همگانی برای عموم افراد جامعه است که تأمین و تدارک بستر اجرائی آن از تکالیف دولت به شمار می‌رود؛ بر همین اساس، در راستای تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای به هموطنان خارج از کشور که امکان حضور در ایران و انعقاد قرارداد بیمه با آنان میسر نبوده و صرفاً از طریق وکیل خود قصد بیمه‌پردازی را دارند با توجه به مقررات، می‌توانند خود را نزد سازمان تأمین اجتماعی بیمه کنند.
افرادی که قصد ثبت نام در بیمه بیکاری را دارند، بایدبه سایت جامع روابط کار وارد شوند و فرم بیمه بیکاری را پرکنند

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها