پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

۴ نشانه خطرناک کرونا برای افرادی که علائم سرماخوردگی دارند

24 خرداد 1401
۴ نشانه خطرناک کرونا برای افرادی که علائم سرماخوردگی دارند

به گزارش بانک اول، این هفته در اوج پیک چهارم شیوع کرونا در کشور به سر می بریم اما اگر هشیار و مراقب باشیم می توانیم این پیک را به سلامت از سربگذارنیم. قطعا اولین و بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا ماندن در خانه است.

چنانچه با وجود ماندن در خانه و رعایت پروتکل های بهداشتی باز هم علائم سرماخوردگی – ریزش بینی، بدن درد، بی حالی، سردرد و تب – داشتید باید به سرعت خود را از سایر افراد خانواده جدا کرده و ضمن آغاز درمان های معمول سرماخوردگی ، یک قرنطینه سفت و سخت خانگی را رعایت کنید.

طی مدتی که در قرنطینه به سر می برید باید به نشانه های هشدار دهنده ای که می تواند حاکی از ابتلای شما به کرونا باشد بسیار حساس باشید و چنانچه این نشانه ها در شما بروز کرد به سرعت خود را به پزشک و مراکز درمانی معرفی کنید.

حسین کرمان پورپزشک اوژانس با تقسیم دوره های بیماری کرونا به  فاز سرماخوردگی، فاز ریوی و فاز التهابی ، اظهار کرد: در حال حاضر در وضعیتی هستیم که هرفردی علائم سرماخوردگی دارد که معمولا با بدن‌درد، آبریزش بینی، سردرد و… شروع می‌شود، باید بنا را بر این بگذارد که کرونا گرفته است. در اولین اقدام لازم است خونسردی خود را حفظ کرده و در گام اول خود را در خانه قرنطینه کند، مایعات بخورد و اگر چهار تا پنج علائم هشدار را پیدا کرد، در آن مرحله باید به پزشک مراجعه کند.

هشدار۱؛ تبی که قطع نمی شود

کرمان پور در تشریح علائم هشدار کرونا به ایسنا گفته است: یکی از علائم هشدار تب سرکش است. تبی که علی‌رغم مصرف دارو و بدن‌شویی کنترل نشود.

هشدار ۲؛ افزایش تعداد تنفس در دقیقه

دومین علامت هشدار کرونا این است که تنفس مختل شود. به این معنی که بیمار دچار تند تنفسی شود و تعداد تنفس در دقیقه بیشتر از ۲۷ عدد شده و به مرز ۳۰ تا برسد و افزایش یابد. تنفس را فرد دیگری در حالت استراحت باید در بیمار اندازه‌گیری کند. اگر تعداد تنفس در دقیقه نزدیک ۲۸ تا بود و بیشتر می‌شد، بیمار باید به مرکز درمانی و پزشک مراجعه کند.

هشدار ۳؛ تیره شدن لب و زیرناخن ها

سومین علامت هشدار این است که لب، انگشتان، زیر ناخن‌ها حالت تیرگی پیدا کند که ناشی از کاهش اکسیژن است. اگر در خانه پالس‌اکسی‌متری دارند، اگر ساعت به ساعت میزان اشباع اکسیژن خودن‌شان از ۹۶ به پایین می‌آید و به زیر ۹۱ رسید، دیگر محل رجوع به پزشک است.

هشدار ۴؛ بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون

اگر فشار خون فرد قبلا ۱۲ روی ۱۰ یا ۱۲ روی هشت بوده، اما به تدریج ۱۳ روی هشت یا ۱۴ روی ۹ می‌شود و بالا می‌رود، باید به پزشک مراجعه و وضعیت فرد بررسی شود.

شایان ذکر است بنا به گفته این متخصص اوژانس خوددرمانی به افرادی که این علائم را دارند، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و باید به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنند.

اخبار مرتبط
پزشک طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی راه کارهایی را برای کاهش ضعف و بی حالی در ماه مبارک رمضان مطرح کرد و گفت: برای کاهش ضعف و بی حالی باید حتما وعده سحری مصرف و در این وعده برای جبران کمبود آب بدن از غذاهای خورشتی استفاده شود.
سبک زندگی غلط، تغذیه اشتباه، عدم تحرک و استرس روزانه، از طول عمر ما کم می‌کند و زمینه را برای بیماری‌های حاد و غیر معمول فراهم می‌کند. یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری‌های تهدید کننده سلامت عمومی بدن، تغذیه درست است
محمد اسماعیل کاملی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر سازمان بیمه سلامت چه خدماتی به بیماران SMA ارائه می دهد، گفت: با تشکیل صندوق بیماریهای خاص و صعب العلاج، درصورتی که اطلاعات بیماران مبتلا به اس ام ای در سامانه بیماری های نادر وزارت بهداشت (RDA) ثبت شده باشد، از مزایای صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج بهره مند می شوند.
دریافت بیش از اندازه برخی ویتامین‌ها ممکن است سلامتی انسان‌ها را به خطر بیندازند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها