پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

آیا یارانه 2 میلیون و 240 هزار تومانی دریافت کرده اید ؟!

24 خرداد 1401
 آیا یارانه 2 میلیون و 240 هزار تومانی دریافت کرده اید ؟!

به گزارش بانک اول یارانه انواع مختلفی دارد . یارانه های می تواند به اشکال گوناگون پرداخت شود از سال های گذشته دولت پرداخت یارانه معیشتی و یارانه بنزین را نیز اغاز کرده است که علاوه بر یارانه نقدی پرداخت می شود . دولت از سال 98 تا کنون به خودرو های دوگانه سوز و تک سوز یارانه بنزین اختصاص داده است . در ادامه جزئیات دقیق این یارانه را می خوانید .

دولت از آبان ۹۸ تا کنون یک هزار و ۱۴۰ لیتر بنزین یارانه‌ای به دارندگان خودرو بنزین سوز و ۵۷۰ لیتر به خودروهای دوگانه سوز اختصاص داده است.

 

یارانه یک میلیون و ۷۱۰ هزار تومانی به چه کسانی رسید؟

دومین سهمیه بنزین ۱۴۰۰ امشب به کارت سوخت دارندگان خودرو واریز می‌شود. با این اوصاف دارندگان خودروهای معمولی تا حالا ۱۹ مرحله ۶۰ لیتر بنزین یارانه‌ای دریافت کرده است. یک حساب کتاب ساده نشان می‌دهد که دولت از آبان ۹۸ تا حالا یک هزار و ۱۴۰ لیتر بنزین یارانه‌ای به دارندگان خودروهای تک سوز و ۵۷۰ لیتر به خودروهای دوگانه سوز اختصاص داده است.

دولت یک میلیون و ۷۱۰ هزار تومان به دارندگان خودروهای بنزین سوز و ۸۵۵ هزار تومان یارانه به دارندگان خودروهای سی ان جی سوز یارانه پرداخت کرده است

 

یارانه دو میلیون و ۲۴۰ هزار تومانی دولت به دهک‌های بالای درآمدی

درحالی نرخ بنزین یارانه‌ای از سوی دولت حدود ۱۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که بهای بنزین آزاد در کشور ما حدود ۳ هزار تومان است. اگر مبنا را نرخ آزاد بنزین در کشور خود در نظر بگیریم می‌توان ادعا کرد که از ابتدای طرح سهمیه بندی بنزین تا حالا یک میلیون و ۷۱۰ هزار تومان به دارندگان خودروهای بنزین سوز و ۸۵۵ هزار تومان یارانه به دارندگان خودروهای سی ان جی سوز یارانه پرداخت کرده است. یارانه‌ای که دهک‌های پایین درآمدی که خودرویی ندارند، عملا از آن بی‌نصیب مانده‌اند. البته اگر قرار باشد نرخ فوب خلیج‌فارس یا نرخ تمام شده بنزین برای دولت را مبنا قرار دهیم، به طور قطع با رقم‌های بزرگ تری مواجه می‌شویم.

 

بررسی‌های سال ۱۳۹۷ مرکز آمار ایران نشان می‌داد که ۵۳.۲ درصد از خانوار‌های شهری و ۳۲.۳ درصد از خانوارهای روستایی دارای خودرو و همچنین ۱۴.۱ درصد از خانوار‌های شهری و ۲۸.۴ درصد از خانوارهای روستایی دارای موتور سیکلت بوده‌اند. با این آمار مشخص بود که بخشی از خانوارهای ایرانی از یارانه پرداخت شده برای بنزین بهره‌ای نمی‌بردند.

 

دولت از آبان ۹۸ تاکنون یک هزار و ۱۴۰ لیتر بنزین یارانه‌ای به دارندگان خودروهای تک سوز و ۵۷۰ لیتر به خودروهای دوگانه سوز اختصاص داده است

 

اختصاص یارانه بنزین به کارت ملی

براساس آمارها و محاسبات، دهک اول فقط ۱.۳ درصد از کل یارانه بنزین را استفاده می‌کند در حالی‌ که دهک دهم به‌ عنوان ثروتمندترین دهک درآمدی، به‌تنهایی تا ۲۵ درصد کل یارانه را می‌بلعد و ضریب برخورداری آن ۲۰ برابر دهک فقیر جامعه است.

 

بر همین اساس نمایندگان مجلس یازدهم در روزهای نخست روی کار آمدنشان طرح اختصاص یارانه بنزین به کارت ملی افراد و نه خودروها را مطرح کردند.

 

بر اساس این طرح، اگر صاحب خودرویی تمام سهمیه خانوار خود را استفاده نکند، سهمیه باقی مانده از طریق سامانه‌های بانکی، قابل واگذاری به دیگران باشد یا در پایان هر ماه به شرکت پالایش و پخش بازگردد و معادل نرخ متوسط ماهانه آزاد بنزین در کارت بانکی صاحب خودرو شارژ شود تا بتواند کالای ایرانی خریداری نماید که این خود کمک به جهش تولید داخلی خواهد بود. اما این طرح در نهایت تنها روی کاغد باقی ماند و شیوه توزیع یارانه بنزین در سال ۱۴۰۰ هم قرار است طبق روال گذشته ادامه پیدا کند.

 

تعداد اشخاص حقیقی که تنها یک خودرو دارند و به اصطلاح تک خودرو هستند، ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هستند و تعداد اشخاصی که بالاتر از پنجاه خودرو دارند به ۱۰۰ نفر می‌رسد که این افراد ۷۰۰۰ خودرو دارند

 

این در حالی است که مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌گوید که تعداد اشخاص حقیقی که تنها یک خودرو دارند و به اصطلاح تک خودرو هستند، ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هستند و تعداد اشخاصی که بالاتر از پنجاه خودرو دارند به ۱۰۰ نفر می‌رسد که این افراد ۷۰۰۰ خودرو دارند؛ رقمی که نشان از اهمیت بازنگری در سازوکار تخصیص بنزین یارانه به خودروها در شرایط کنونی دارد.

 

به هر صورت این طرح بنزینی نتوانست به بودجه امسال وارد شود. اما به نظر می‌رسد که داستان عادلانه تر کردن تخصیص بنزین، همچنان در مجلس ادامه خواهد یافت، چون برخی نمایندگان همچنان درصدد تغییر رویه تخصیص و توزیع بنزین و یارانه‌های حاصل از آن هستند.

اخبار مرتبط
همزمان با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک پرسش‌های مختلفی از سوی شهروندان مطرح شد، از همین رو وزارت رفاه اقدام به پاسخِ برخی پرسش‌های احتمالی شهروندان مانند اینکه «آیا قرار است یارانه‌های نقدی حذف شود؟» یا اینکه «برای ثبت‌نام افراد جامانده از دریافت یارانه باید چه کنیم؟» کرده است.
منابع هدفمند سازی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی به ۷۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که منابع هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال گذشته حدود ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بوده است. با این حساب یک خانوار ۳ نفره در سال آینده مبلغ ۱ میلیون و ۳۸۰ هزارتومان یارانه نقدی خواهند گرفت.
برخی از مردم تصورشان این است که برای خرید اقلام تنها باید ۲۲۰ هزار تومان هزینه کنند در صورتیکه اینگونه نیست و باید خرید داشته باشند و بعد این مبلغ به عنوان تخفیف برای آنها فعال می‌شود؛ همچنین این تصور وجود دارد که خرید باید به صورت یکجا انجام شود در حالی که مدت زمان طرح در سه مرحله یک ماهه اجرا می‌شود و شخص می‌تواند در این بازه به فراخور نیاز خرید داشته باشد.
دولت‌ها از برنامه‌های یارانه نقدی برای کمک به افراد با درآمد کم استفاده می‌کنند. یارانه نقدی یک پرداخت مستقیم از دولت به گیرنده است که به صورت پول نقد یا از طریق کارت های بانکی انجام می‌شود. این برنامه‌ها برای کاهش فقر و تشویق بهترین استفاده از منابع جامعه، به کار می‌روند. بسیاری از این برنامه‌ها از محدودیت دریافت تمایل دارند و تحت شرایط و دستورالعمل‌های خاصی تعیین می‌شوند تا به هدف موردنظر دست یابند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
عادل نریمانی
ارسال شده در : جمعه 20 آبان 1401

سلام.بنده با ٤ سر عايله مستاجرو كارگر ساختمان هستم نه ماشین .نه زمین و خانه دارم با این اوصاف یکی نیست به دولت گرامی بگوید با ۱۲۰۰۰۰۰ تومن یارانه بیایید زندگی نکبت مرا بچ خانید منهم بیاموزم.

alrzazanganh@gmail.com ناشناس
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

تازمانی که دولت روحانی باشداجازه نخواهددادکه دهکهای پایین صاحب یارانه بنزین بشودنمایندگان خودشانواذیت نکنند

ر ف
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

مرحله اول یارانه بنزین ۱۴۰۰ تاکسیها هنوز تا امروز ۵ اردیبهشت ماه واریز نشده چطور ادعا میکنید که مرحله دوم یارانه بنزین قراره واریز بشه. چیزی رو گرون نکنید یارانه یا همان سوبسید رو روی برق و آب و گاز و ینزین طبق روال قدیم قبل آقای اخمدی نژاد برگردونید نیاز به پرداخت سوبسید نقدی نداریم.

عبدالمجید موسوی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

باسلام.ماکه هیچ وقت خودرو نداشته ایم ومسکن هم نداریم بخاطر مسافرت همسرم جهت دیدار با خانواده به خارج با هزینه آنها جهت بیماری یکی از آنها از کمک معشیت ( یارانه بنزین) محروم شدیم آیا این عدالت است ودر صورت اعتراض می گویند که حساب شما از ۸۰ درصد مردم بالاتر است. در اینجا تمام زندگی با پولهایی را که دارم اگر ۵۰۰ میلیون شد به نفع دولت مصادره شود. وکتبا در اینجا اعلام می کنم خواهشمندم انعکاس داده شود. این ساز برگ باز هم یکی از اشتباهات دیگر دولت می باشد که کم نبستند بخاطر اینکه اطلاعات کافی از مردم ندارنداز وزارت رفاه درخواست رسیدگی دارم وسر حرف خود هم که در بالا ذکر شد هستم. با تشکر، موفق باشید

حسین ایرانمنش
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

اقاکجائیدبنده بازنشته تامین اجتماعی هستم باحداقل حقوق منرا جزء پردامدهای بالا حساب کردنند چه رسدبه یارانه بنزین درکشورهیچ قانون درست برای دهکهاوخوداحظراری نیست که ازحقمان دفاع کنیم

جهانگیری
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

واقعاچرا اونی ک ماشین وآپارتمان داره دوبل یارانه میگیره منه فقیر۴۵تومن آخه چرا

ح م
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

با سلام ‌...خواهشا پول فروش ۶۰ درصد سهام که فروختیم واریز کنید الان چهار ماه بیشتره فروختیم هیچ واریزی ندارد از فروش ۶۰درصدمون لطفا پول فروش ۶۰درصدمون واریز کنید براش بد جور نیاز داریم ممنون ... فروختیم چون واقعا به اون پول نیاز داشتیم از مسعولان محترم تقاظای آجزانه میکنم نصبت به واریز پول فروش سهام عدالتمان توجه کنند واریز بشه با پول فروش سهام فروختمون مشگلمان حل بشه سپاسگزارم شما را یخدا یه کاری کنید منه معلول با ۷۳۰۰۰هزار ماهیانه جلوی پنج نفره عضو خانواده شزمنده نشم بنزین ول کنید پول فروش سهام واریز کنید لازمش داریم فروختیم

حیدر
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

ه باید وصد در صد در مجلس جلو این یارانه بنزینیکه دارن به پر در امد ها یعنی انهایکه چند خودرو دارندبگیرند وقانونی تصویب کنند که لازمالاجرا باشد ونه فقط روی کاغذ باقی بماند حتمی حق را به حقدار بدهند ویک یادگار وخاطره خوبی از خود به جا بگذارند.

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها