جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

قانون جدید چک ریسک اعتباری را کاهش خواهد داد

24 خرداد 1401
قانون جدید چک ریسک اعتباری را کاهش خواهد داد

علی سعدوندی در خصوص اجرای قانون جدید چک گفت: به نظر من قانون جدید چک بهترین نوآوری است که در سال‌های اخیر در عرصه‌ سیاست‌گذاری اقتصادی کشور انجام شده است زیرا این قانون می‌تواند ریسک اعتباری را در جامعه کاهش دهد.

وی افزود: بر اساس قانون جدید چک اگر کسی در جامعه به اعتبار نیاز داشته باشد، می‌تواند از طریق چک این اعتبار را خلق کند و در تاریخ سررسید نیز آن را محو کند به گونه‌ای که موجب ایجاد تورم هم نشود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به نقش چک در اقتصاد خاطر نشان کرد: بهترین نوع پول خصوصی همین چک‌هایی هستند که در بازار وجود دارند و هرکسی به اعتبار و به پشتوانه خودش می‌تواند چک بکشد و اگر اعتبار داشته باشد، چک در جامعه گردش می‌کند و اگر هم نداشته باشد، چک گردش پیدا نمی‌کند.

سعدوندی تصریح کرد: در حال حاضر نرخ بهره در اقتصاد کشور بسیار بالا است و بالا بودن نرخ بهره به معنای کاهش سرمایه‌گذاری در کشور است که این امر موجب شده است تا در یک دهه اخیر نرخ رشد تأمین سرمایه کشور منفی شود؛ موضوعی که می‌توان از طریق کاهش نکول بانکی آن را مدیریت کرد.

وی گفت: یکی از موارد مهم نکول، چک‌های برگشتی است و قانون جدید چک در کاهش چک‌های برگشتی موفق بوده است و امید می‌رود با کاهش چک‌های برگشتی، نکول هم کاهش پیدا کند.

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: البته در قانون جدید چک یک سقف اعتباری برای همه افراد قائل شده است که این موضوع می‌تواند محدود کننده باشد و من خبر ندارم که چرا این سقف اعتباری در قانون خوب و مترقی چک قرار گرفته است.

اخبار مرتبط
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.
در زمان دریافت هر فقره چک از شخص صادرکننده، باید در مورد نقد شدن آن کاملاً مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، وضعیت نقدینگی چک صیادی برعکس چک‌های قدیمی قابل بررسی است. در واقع برخلاف گذشته، می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب چک و وضعیت اعتباری او مطمئن شوید.
در ادامه هم سیاوش غیبی پور دیگر کارشناس اقتصادی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش شفافیت در حوزه معاملاتی که با چک‌های الکترونیکی شکل می‌گیرد علاوه بر مزیت‌هایی که برای خود افراد دارد در بحث‌های مالیاتی و موارد اقتصادی هم به کمک دولت خواهد آمد. همچنین می‌تواند به رونق معاملات و حتی کاهش بار ترافیکی و صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها نیز کمک شایانی کند.
رنگ ظاهری همه چک‌های صیادی جدید بنفش است، ولی رنگ‌بندی دیگری برای استعلام سابقه اعتباری صادرکنندگان چک صیادی وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از برنامه‌های پرداخت موبایل و سایت بانک مرکزی، وضعیت اعتباری صادرکننده چک را بررسی کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها