جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

بازار سرمایه میزبان بانک ها می‌شود/ بانک‌ها مجوز فعالیت بورسی گرفتند

24 خرداد 1401
بازار سرمایه میزبان بانک ها می‌شود/ بانک‌ها مجوز فعالیت بورسی گرفتند

به گزارش بانک اول محمد خبری زاد کارشناس بازار سرمایه ، با اشاره به اینکه اگر بانک‌ها وارد فرایند خرید سهام شوند، به مدت ٣ سال از قانون رفع موانع تولید معاف می‌شوند، اظهار کرد: طبق مواد قانون ۱۶ و ۱۷ رفع موانع تولید بانک‌ها از سرمایه گذاری در حوزه‌های غیر مرتبط و بانک‌ها منع هستند و نمی‌توانند در بازار، سهام خرید و فروش کنند.

او بیان کرد: با تصویب این قانون از این به بعد، بانک‌ها می‌توانند بدون ارتکاب به تخلفی، اقدام به خرید سهام و سرمایه گذاری در بازار بورس کنند و تا ۳ سال نیز مشمول جرایم قانون رفع موانع تولید نمی‌شوند.

او افزود: این جرایم به صورت پله‌ای بوده و بانک‌ها هر سودی می‌کردند، بانک مرکزی از آنان اخذ می‌کرد و در جای استفاده می‌کرد. تصویب این قانون بهترین پیشنهادی بود که می‌توانستند اتخاذ کنند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، تصویب این قانون چه کمکی به بازار سرمایه می‌کند؟، گفت: البته اگر به صورت واقعی تصویب شده باشد، زیرا در بعضی مواقع بعد از تصویب مصوبه به بانک‌ها اعلام می‌شود که این مصوبه تصویب شده، اما شما وارد این حوزه نشوید، که در این صورت، تصویب با عدم تصویب آن تفاوتی ندارد.

او بیان کرد: اگر واقعاً بانک‌ها بیایند در این زمینه و شروع به حمایت از سهام خود و زیرمجموعه‌هایشان کنند و همین طور به حمایت از کلیت بازار سرمایه بپردازند، در این صورت، هم سود خوبی نصیب خود بانک‌ها می‌شود و هم به اصطلاح خیرش برای کلیت بازار است و همین طور محرک خوبی هم برای افزایش تقاضا در بازار سرمایه خواهد بود.

اخبار مرتبط
پس از مدت‌ها باز هم شاهد این موضوع هستیم که گروه سیمانی جز ۷ گروه برتر بازار سرمایه از منظر ارزش معاملاتی قرار گرفته است. ارزش معاملات این گروه در روز جاری بیش از ۱۳۱ میلیارد تومان است که البته با توجه به ارزش کم معاملات در کل بازار این رقم قابل قبول است. گروه خودرویی همچنان در صدر این جدول قرار دارد و بیش از ۲۷۱ میلیارد تومان ارزش معاملاتی را به خود گرفته است.
در بازدهی‌های ثبت شده از صندوق‌های سرمایه گذاری، صندوق‌های سهامی و مختلط تقریبا روز منفی‌ای را پشت سر گذاشتند.
شاخص کل هم وزن نیز با رشد بیش از ۴۶۱۱ واحدی روی ۷۰۵ هزار و ۶۳۱ واحد ایستاد. در این بازار بیش از ۳۲۰ هزار معامله به ارزشی بالغ بر ۴۹ هزار و ۷۰۷ میلیارد ریال انجام شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها