ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

وام ۳۰۰ میلیونی ساخت مسکن مستاجران را صاحبخانه می‌کند؟

24 خرداد 1401
وام ۳۰۰ میلیونی ساخت مسکن مستاجران را صاحبخانه می‌کند؟

به گزارش بانک اول، بعد از اعلام افزایش سقف وام ساخت مسکن به ۳۰۰ میلیون تومان و در برخی روایت ها به ۴۵۰ میلیون تومان برخی گزارش های رسانه ای منتشر شد که این تسهیلات را در خانه دار کردن افراد فاقد مسکن موثر می دانست.

از جمله در یکی از این گزارش ها که روزنامه هفت صبح آن را منتشر کرد خواندیم که انبوه سازها این وام را دریافت کرده و با پیش فروش واحدهایی که قرار است کار ساختش را شروع کنند، از طرف متقاضیان وام می گیرند و با تجمیع وام هر کدام از واحدها، صاحب سرمایه قابل توجهی می‌شوند که کفاف ساخت یک پروژه انبوه‌سازی بزرگ را می‌دهد. در نهایت این متقاضی خرید مسکن یا همان مستاجران هستند که بعد از پایان کار، صاحبخانه شده و وام ۴۵۰ میلیونی را با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۱۲ ساله به بانک باز می گردانند.

اما بعدتر مشخص شد چنین محاسباتی بسیار خوش بینانه است چرا که یک مانع در مسیر خانه دار شدن از این طریق برای مستاجران وجود دارد و آن اقساط ماهانه ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی این وام است. به این معنی که اگرچه زمان پرداخت اقساط بعد از ۲ سال استراحت، آغاز می شود اما به هر حال نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت چرا که هیچ خانوار مستاجری توان پرداخت چنین اقساط سنگینی را ندارد.

حالا بررسی های بیشتری که توسط کارشناسان انجام شده ابعاد منفی دیگری از این تسهیلات را نیز روشن کرده است.

 

چرا وام ۳۰۰ میلیونی ساخت مسکن برای مستاجران مفید نیست؟

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش امروز خود افزایش وام ساخت مسکن را زیر ذره بین برده و در بخشی از این گزارش نوشته است؛ حتی اگر کل وام ساخت به خریدار منتقل شود سهم بالایی در پوشش هزینه خرید یک واحد مسکونی در کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ کشور ندارد.

به نوشته این روزنامه مطابق با بررسی‌ها، در حال‌حاضر میانگین قیمت آپارتمان نوساز در شهرهای بزرگ کشور، با الگوی مساحتی ۸۰ تا ۸۵ مترمربع‌ بیش از ۷۰۰ میلیون تومان است، بنابراین اگر در سال ۱۴۰۳(پس از گذراندن دو سال دوره ساخت) کل رقم وام یعنی ۳۰۰ میلیون تومان به خریدار منتقل شود این رقم کمتر از ۵۰ درصد هزینه خرید واحد مسکونی را پوشش می‌دهد در نتیجه برای خریداران مصرفی – که همان مستاجران هستند –  نمی‌تواند قدرت خرید ایجاد و آنها را صاحبخانه کند.

 

تسهیلات ساخت مسکن، قیمت زمین را پوشش نمی دهد

در بخش دیگری از این گزارش ایراد مهم دیگری به تسهیلات ساخت مسکن گرفته شده و عنوان شده است که سازنده‌ها اظهار می‌کنند که وام ساخت به لحاظ ضوابط به پروژه‌های ساختمانی کمک چندانی نمی‌کنند.

چراکه بیش از ۶۰ درصد از هزینه‌های ساخت وساز را هزینه تامین زمین شامل می‌شود که پیش از آغاز اجرای پروژه باید خریداری شود و وام ساخت عملا در تامین هزینه‌های آن نقشی ندارد. از این رو کارشناسان عنوان می‌کند از آنجاکه این وام مختص بخش ساخت است و در افزایش قدرت خرید متقاضیان مصرفی – مستاجران – نقشی ندارد.

اخبار مرتبط
وام سیم کارت نوعی تسهیلات مالی است که به شما امکان می‌دهد تا به اندازه ارزش سیم کارت دائمی همراه اول خود وام دریافت کنید
علاوه براین براساس این اصلاحیه امکان انتقال به بازار سرمایه یا خرید دین اوراق گام (طبق ماده ۵ دستورالعمل) توسط دارنده اوراق گام به صورت ۲۵ درصد توسط متقاضی اول،‌۵۰ درصد توسط متقاضی دوم و ۷۵ درصد توسط متقاضی سوم و بعد از آن فراهم شد.
پیش از این هم محمدرضا جمشیدی دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی کشور گفته بود: بانک مرکزی به شکل رسمی و در دستورالعمل خود اعلام کرده که بانک‌ها موظف هستند برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج یک ضامن را قبول کنند، اما گاهی ممکن است متقاضیان فردی را به عنوان ضامن معرفی کنند که بر اساس ارزشیابی بانک، فرد صلاحیت کافی برای ضامن شدن را نداشته باشد بر این اساس بانک اعلام می‌کند که فرد ضامن دیگری را هم معرفی کند.
افرادی که مایل به دریافت وام «رویان» بانک توسعه تعاون هستند، نیاز به ضامن رسمی دارند. گذشته از ارائه ضامن رسمی، اعتبار شغلی نیز حائز اهمیت است. سود این وام براساس ضریب برابری تسهیلات، ماندگاری سپرده و مورد استفاده در بخش تعاون یا خارج از آن بین 19 تا 23 درصد تغییر می‌کند. افراد بعد از دریافت این تسهیلات بین دو تا 9 این فرصت را دارند تا اقساطش را بپردازند. این تسهیلات مختص کسانی است که بدهی معوق یا چک برگشتی نداشته باشند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
ابراهیم رجبلو
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام .این وام برای خرید خانه هیچ ارزشی ندارد.مبلغ خانه در کمترین قیمت به متری ۱۴میلیون ودر بیشترین قیمت به متری ۸۰میلیون می رسد.اگه کل درامد یه کارگر با حق سال نود.حساب کنیم وبه الان که حقوق کارگر جمع کل ان به ۶ میلیون هم به زور می رسه حساب کنیم .پولی که اگه توانسته باشه جمع کنه به ۲۰۰ میلیون شاید برسه .ان هم با فروش ماشین و طلا های زن بچه هایش.. حالا با وام ۳۰۰یا ۴۰۰میلیون شما .میشه ۶۰۰میلیون .می بینید که باز هم خونه نمیشه خرید.با توروم الان بانک باید در کمتر ین حد خودش باید 1میلیارد وام بدهد تا بشه یه خونه ای ۶۰یا۵۰متری خرید. تازه با حقوق کارگری که ماهی ۶میلیون با تمام داستان ها میگیره. بعد تازه وام باید با همون سند ملکی باشه گرفتن واوردن ضامن دیگر .سنگ اندازی دولت و بانک هاست.خود ملک دست بانک هست دیگر ضامن دیگری نباید بخواهند.

اکبر پورجواد
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

باسلام همه می دانند با۳۰۰ یا۴۰۰ نمی توان خانه دارشد من وام جانبازی کرفتم ۱۳۰میلیون نتوانستم خانه بخرم مجبور شدم امتیازم رابفروشم ودربیرون شهرزمینی بخرم اماالان ۲۰۰میلیون می خواهد تاان رابسازم وازمستجری دربیام خیلی هاهم مثل من هستند

عبدالقادیر مهدی پور
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

باسلام،بنده یه مستاجرهستم ویه کارگر،میخوام بگم که اگه شما الان این وام رو به مستاجر بدین با این اوضاع اقتصادی وبیکاری ماهی یک میلیون هم نمیتونن قسط بدن،پس همون مستاجربمونن کافیه،ماهی هفت میلیون میگین خب خرج زندگی وتحصیل بچه ها وخرج های دیگه،با هفت میلیون حساب کنین ازپس این قسط برنمیان،اگه هفت میلیون داشتن راحت زندگی میکردن،الان به شخص ماهی ۵۰۰تومن میدم بعضی وقتها همین اجاره خونمو نمیتونم بدم بااین گرونی،شماها نباید باقیمت الان محاسبه کنین،،الان میتونین یه مسکن چندین آپارتمان بسازین وببینین چقدر حقوق میگیره مستاجر،لااقل نصف حقوقشو واسه وام بگیرین،بیشتر مستاجرها شغل آزاد یعنی کارگر هستن،تنها راهی که هستش مسکن بسازه این دولت توکل شهر بعد اجاره بده به همین قشرضعیف،با اجاره پایین.یا رایگان بدین به مردم یا اجاره بگیرین،،یه ادم مگه چندسال عمرمیکنه،کل سال اگه قسط بده تواون خونه هیچ خوشی نخواهد بود،

فرهام بکری
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام.این نوع وام مثله جوکه من الان دنبال خونه اجاره ای هستم از صد میلیون به بالا ودیعه میخاد الان با این وام با این قصد آیا خونه درست میشه. بدرد تعمیر واسه یه سری ادم خاص میشه

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها