جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

تا ۴۰روز آینده ثبت نام نکنید، از یارانه و حقوق شهروندی محروم خواهید شد! / همه آنچه باید در مورد سامانه املاک بدانید

24 خرداد 1401
تا ۴۰روز آینده ثبت نام نکنید، از یارانه و حقوق شهروندی محروم خواهید شد! / همه آنچه باید در مورد سامانه املاک بدانید

به گزارش بانک اول حدود یک ماه پیش بود که معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی، خبر از آغاز دریافت مالیات از خانه‌های خالی داد؛ بر این اساس مقرر شده بود تا افراد از 19فروردین ماه ظرف مدت دو ماه اطلاعات خود را در سامانه املاک و اسکان کشور درج کنند.

 

آغاز مرحله دوم ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان کشور

ثبت نام در سامانه املاک و اسکان کشور در دو مرحله انجام می‌گرفت؛ در مرحله اول این طرح که 20روز هم ادامه داشت، افراد قادر بودند تا براساس آخرین رقم کدملی خود در روزهای تعیین‌شده اقدام به ثبت نام در این سامانه نمایند. برای مثال سرپرست خانوارهایی که انتهای کدملی‌شان یک بود به عنوان اولین گروه ثبت‌نامی(ثبت‌نام با محدودیت کدملی)، در روزهای 19 و 20فروردین امکان ثبت‌نام اطلاعات محل مسکونی خود در سامانه املاک و اسکان داشتند و سرپرست خانوارهایی که انتهای کدملی‌شان صفر بود، در روزهای هشتم و نهم اردیبهشت ماه به عنوان آخرین گروه، براساس آخرین شماره کدملی ثبت‌نام کردند.

حال ثبت‌نام افراد براساس کدملی به پایان رسیده و کلیه سرپرست‌های خانوار این امکان را دارند تا بدون محدودیت کدملی، اطلاعات محل سکونت خود را در سامانه املاک و اسکان کشور به نشانی https://amlak.mrud.ir ثبت کنند. مهلت ثبت‌نام افراد در این سامانه 19خرداد ماه سال جاری به پایان خواهد رسید.

 

خطر قطع یارانه نقدی

براساس این طرح، همه سرپرستان خانوار، اعم از مالک و مستاجر ملزم به ثبت اطلاعات محل سکونت خود در سامانه املاک و اسکان کشور شدند و جرایمی نیز برای عدم ثبت‌نام در این طرح در نظر گرفته شد؛ از جمله این جرایم می‌توان به قطع یارانه نقدی و محرومیت از خدمات بانکی، عدم دریافت انشعابات آب، برق و گاز، ثبت نام فرزندان دانش آموزشان در مدارس، دریافت کد پستی و سایر حقوق شهروندی اشاره کرد؛ همچنین افرادی که اطلاعات را اشتباه در سامانه ثبت کنند، باید دو برابر مبلغ مالیات به عنوان جریمه پرداخت کنند.

مستاجران هم باید اطلاعات خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند

در ابتدای آغاز این طرح، بسیاری از مستاجران این سوال را داشتند که آیا مستاجران هم باید اطلاعات خود را در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت کنند یا خیر. درپاسخ باید گفت همه افراد چه مالک و چه مستاجر ملزم به ثبت اطلاعات در این سامانه هستند؛ البته بسیاری از مستاجران به این موضوع واکنش نشان دادند و گفتند: این امر به ضرر مستاجران است؛ چرا که در صورت ثبت اطلاعات ممکن است مالکان اجاره‌بها را افزایش دهند و در صورت عدم ثبت اطلاعات نیز مشمول جرایمی نظیر قطع یارانه و خدمات بانکی خواهند شد.

میزان مالیات از خانه‌های خالی چه قدر است؟

براساس قانون جدید، خانه‌هایی که بیش از 120روز خالی بمانند، مشمول مالیات خواهند شد؛ این مالیات در هر سال و برای مالکان حقیقی و حقوقی متفاوت است که در ذیل به آن خواهیم پرداخت.

مالکان حقیقی در سال اول 6برابر ارزش اجاره‌بهای ملک مالیات می‌دهند.

مالکان حقیقی در سال دوم 12برابر ارزش اجاره‌بهای ماهیانه ملک مالیات خواهند داد.

مالکان حقیقی در سال سوم 18برابر ارزش اجاره‌بهای ماهیانه ملک مالیات می‌دهند و این رقم در سال‌های آتی نیز به همین منوال ادامه دارد و فرد طرف ده سال به میزان ارزش ملک خود مالیات پرداخت خواهد کرد.

در خصوص مالکان حقوقی نیز در سال اول 12برابر ارزش اجاره‌بهای ملک مالیات پرداخت خواهد شد و این رقم نیز مانند مالکان حقیقی، در سال‌های بعد دو برابر خواهد شد.

چه خانه‌هایی مشمول مالیات نمی‌شود؟

هرچند براساس این قانون تقریبا همه خانه‌های خالی مشمول مالیات خواهند شد اما افراد می‌توانند دو خانه در دو شهر متفاوت داشته باشند؛ یعنی اگر دو خانه در یک شهر داشته باشید، باید برای خانه خالی مالیات پرداخت کنید؛ اما اگر دو خانه در دو شهر متفاوت داشته باشید، نیازی به پرداخت مالیات نیست. همچنین اگر در شهری زندگی می‌کنید که جمعیت آن زیر 100هزار نفر است و خانه شما هم متراژی کمتر از 200متر دارد، مشمول قانون مالیات بر خانه‌های خالی نخواهید شد.

نحوه ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان کشور

1. وارد سایت https://amlak.mrud.ir شده وگزینه ورود به سامانه را انتخاب کنید؛ همانطور که مشاهده می‌کنید، در قسمت راست صفحه پشتیبانی سایت برای پاسخگویی به سوالات شما فعال بوده و در پایین صفحه نیز شماره تلفن ارتباط مردمی برای پاسخگویی به سوالات درج شده است.

ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان کشور

2. پس از ورود به سامانه با صفحه‌ای که باید تلفن همراه خود را وارد کنید، مواجه خواهید شد؛ دقت داشته باشید تا شماره‌ای را وارد کنید که کدملی شما بر روی آن ثبت شده باشید تا در مراحل بعدی دچار مشکل نشوید.

ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان کشور

3. در مرحله بعد، صفحه‌ای برای شما باز خواهد شد و کدملی خود را در صفحه‌ بازشده درج کنید؛

ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان کشور

4. با درج کدملی در صفحه یادشده و مطابقت شماره با کدملی، کدی با عنوان کد سماوا با شماره تلفن همراه شما( همان شماره‌ای که ثبت کردید) ارسال خواهد شد. کد ارسال‌شده را در صفحه درج کنید.

ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان کشور

5. پس از درج کد ارسال‌شده، پنل اطلاعات کاربری شما نمایش داده خواهد شد؛ و پیش از آن صفحه‌ای مانند صفحه زیر را خواهید دید؛ رمز عبوری که در این صفحه می‌بینید را یادداشت کرده و نزد خود نگه دارید؛ البته در صورتی که رمز خود را یادداشت نکردید و آن را در اختیار ندارید، نگران نباشید؛ این رمز قابل بازیابی خواهد بود. همچنین با کلیک بر روی صفحه، قادر خواهید بود تا اطلاعات خود را وارد کنید.

ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان کشور

6. پس از ثبت و ویرایش اطلاعات فردی، صفحه زیر را مشاهده می‌کنید؛ در صورتی که سرپرست خانوار هستید، گزینه سرپرست هستم و در صورتی که سرپرست خانوار نیستید، زیرمجموعه هستم را انتخاب و سپس اطلاعات را ذخیره نمایید.

ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان کشور

7. در اینجا اگر گزینه سرپرست هستم را انتخاب کرده باشید، باید اطلاعات اعضای خانوار و در صورتی که گزینه زیر مجموعه هستم را انتخاب کرده باشید، باید اطلاعات سرپرست را وارد نمایید.

ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان کشور

8. پس از ثبت اطلاعات اعضای خانوار با پنل زیر مواجه خواهید شد؛ در صورتی که مالک هستید، گزینه اول، در صورتی که مستاجر هستید، گزینه دوم و در صورتی که خارج از کشور زندگی می‌کنید اما ملکی در ایران دارید، گزینه سوم را انتخاب و سپس گزینه مرحله بعد را بزنید. (پیش‌فرض سایت، مالک هستم بوده و اگر مالک هستید تنها مرحله بعد را بزنید)

ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان کشور

9. پس از آن نوبت به ثبت اطلاعات مالکیت فرا رسیده است؛ در این مرحله اطلاعات مالکیت خواسته‌شده را وارد نمایید.

ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان کشور

10. با وارد کردن اطلاعات مالکیت براساس سند، حال باید شهر محل سکونت خود را انتخاب کنید.

ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان کشور

11. پس از ثبت شهر محل سکونت، پنلی جهت وارد کردن اطلاعات محل سکونت باز خواهد شد.

ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان کشور

12. پس از ثبت اطلاعات ملک، اطلاعات قبوض و تلفن را وارد نمایید.

ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان کشور

13. در پایان با فشردن گزینه پیش نمایش، اطلاعات ثبت‌شده را مشاهده خواهید کرد؛ در صورتی که از اطلاعات ثبت‌شده مطمین هستید، ثبت نهایی را انتخاب کنید؛ دقت داشته باشید که در صورت ثبت نهایی اطلاعات، دیگر قادر به ویرایش آن نیستید.

14. ثبت ملک اول در اینجا به پایان می‌رسد؛ در صورتی که ملک دیگری دارید، در پنل بازشده آن را ثبت نمایید.

به گزارش بانک اول چند نکته که باید در زمان ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان کشور بدانید

شماره‌ای که در ابتدا وارد می‌کنید، باید شماره‌ای باشد که مالکیت آن بر روی کد ملی شما ثبت شده باشد.

پس از وارد کردن اطلاعات و ثبت نهایی، دیگر امکان ویرایش اطلاعات را نخواهید داشت و باتوجه به جرایم سنگینی که وارد کردن اشتباه اطلاعات به دنبال دارد، در ثبت اطلاعات دقت لازم را به عمل آورید.

اقمتگاه اصلی شما، همان جایی است که در آن زندگی می‌کنید؛ اقامتگاه فرعی نیز خانه دوم شماست.

اگر شما مالک هستید و خانه‌تان را اجاره داده‌اید، باید در قسمت افزودن ملک و پس از ورود اطلاعات ملک، در قسمت اطلاعات، شخص دیگری ساکن است را انتخاب کرده و اطلاعات مستاجر کنونی را نیز وارد کنید.

در صورتی که با مشکل روبه‌رو شدید با این شماره تماس بگیرید

وزارت راه و شهرسازی این امکان را فراهم کرده تا به صورت 24ساعته به سوالات شهروندان در این خصوص پاسخ دهد. برای پرسش‌های خود می‌توانید به صورت 24ساعته با شماره 59198 تماس بگیرید؛ شهروندان غیر تهرانی باید پیش شماره تهران را وارد کنند. همچنین سامانه پیامکی برای ارتباط نیز 021293 است.

اخبار مرتبط
به باور کارشناسان، بازار مسکن با فاصله از افزایش نرخ دلار اثر می‌پذیرد و اثر رشد نرخ دلار را پس از گذشت مدتی در این بازار می‌توان مشاهده کرد.
: گاهی اوقات خانه‌ای را خریداری کرده ایم و بر طبق قوانینی که وجود داشته است، پول آن را نیز پرداخت کرده‌ایم. مستاجر و یا صاحب ملک قبلی هنوز اقدام به تخلیه منزل نکرده است و موعد مقرر شده برای تخلیه منزل نیز به پایان رسیده است. به همین دلیل بهترین کار آن است که از طریق قانونی وارد کار شده و حکم تخلیه منزل را دریافت کنیم.
سال گذشته ۱۶ هزار واحد مسکن مهر را در شهر پردیس با تمامی امکانات به متقاضیان تحویل دادیم و طبق هدف گذاری که هم انجام دادیم تا خرداد ماه سه هزار واحد مسکن مهر دیگر را طی امسال به بهره برداری خواهیم رساند.
قیمت مسکن در تهران ظرف سال گذشته به شکل تقریبی از متری ۶۶ میلیون به متری ۸۳ میلیون افزایش پیدا کرد. رشد تقریبا ۱۷ میلیونی قیمت هر متر خانه در تهران، به معنی افزایش ۲۵ درصدی است و باعث می‌شود ارزش یک خانه ۱۰۰ متری در پایتخت به‌طور متوسط نزدیک هشت میلیارد و ۳۰۰ میلیون باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
سعید ا
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

مرز رو باز کن خودمون میریم نیاز نی یارانه‌ میلیارد ی مون رو قطع کنی

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها