پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

روش های خرید سهام در بازار سرمایه

24 خرداد 1401
روش های خرید سهام در بازار سرمایه

به گزارش بانک اول کارشناسان بورس بر این عقیده هستند که تازه وارد ها در بازار سرمایه باید سطح آگاهی خود را ارتقا دهند زیرا با انتخاب های اشتباه سبب افت شاخص کل می شوند و در نتیجه بازار روند نزولی در پیش خواهد داشت.

تحلیلگران معتقدند که سهامداران باید نگاه بلند مدتی به بازار سرمایه داشته باشند زیرا در کوتاه مدت امکان دریافت سود در بازار سرمایه وجود ندارد.

برای شروع سرمایه گذاری در بورس می توانید با خرید نمادهای عرضه اولیه شروع کنید. خرید این نمادها معمولاً ریسکی نداشته و شما در چند روز ابتدایی سود خواهید کرد. با خرید عرضه اولیه‌ها می‌توانید کار با پلتفرم‌های مختلف را نیز امتحان نموده و در آن‌ها تجربه کسب کنید.

رای اینکه بتوانیم در بازار خرید و فروش موفقی داشته باشیم و در بیشتر مواقع معاملات سودآوری را پشت سر بگذاریم، بایستی با شیوه انجام یک معامله موفق از ابتدا تا انتها آشنا باشیم تا با شناخت کامل وارد یک معامله سهام در بازار بورس بشویم. حال در ادامه در این رابطه توضیحاتی را خدمت شما ارائه می‌دهیم.

در تاریخ نگارش این مقاله حدود 600 شرکت در بازار بورس تهران پذیرش شده‌اند و سهام آن‌ها مورد معامله قرار می‌گیرد. این سهام بر اساس شفافیت و میزان سودآوری و تعدادی از معیارهای دیگر در بازارهای بورس، فرابورس و بازار پایه تقسیم‌بندی شده‌اند که معاملات بر روی سهام بازار پایه بیشترین ریسک( به معنی خطر از دست دادن سرمایه) معاملاتی را در پی دارد.

تمامی این سهام در صنایع مختلفی اعم از پتروشیمی، فلزی، معدنی، سرمایه‌گذاری، چند رشته‌ای(ترکیبی از سرمایه‌گذاری و تولیدی و بازرگانی) و … دسته بندی شده‌اند. طبعا هرکدام از این شرکت‌ها دارای نکات مهمی در حوزه فعالیت خودشان هستند که شما به‌عنوان یک معامله‌گر بایستی نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشید و از این دریچه با آگاهی کامل در سهام سرمایه‌گذاری نمایید.

بررسی وضعیت فعالیت عملیاتی شرکت‌های مختلف و توجه به نکات مختلف آن در تحلیل بنیادی بررسی می‌شود. از طرفی رفتار آتی قیمت سهام با استفاده از روند گذشته سهام نیز در تحلیل تکنیکال بررسی می‌گردد و با این دریچه سرمایه‌گذاران می‌توانند نقاط ورود و خروج بهینه را شناسایی نمایند. در کنار دو ابزار اصلی مذکور که شاکله اصلی معامله‌گری محسوب می‌شوند، تکنیک‌هایی همچون تابلوخوانی و فیلترنویسی نیز وجود دارد.

در تابلوخوانی با رصد معاملات روزانه سهام در رابطه با رفتار معامله گران نسبت به یک سهم شناخت پیدا می‌کنید. از طرفی با استفاده از فیلترنویسی می‌توانید با در نظر گرفتن فاکتورهای مالی مهم در رابطه با وضعیت سهام، سهام مستعد رشد را پالایش کرده و از میان حدود 600 سهم 10 تا 15 سهم را گلچین نمایید و با انجام تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی، درنهایت دو تا 5 سهم را انتخاب و سرمایه‌گذاری نمایید.

روش های خرید سهام در بورس

خرید آنلاین

خرید اینترنتی

خرید تلفنی

خرید حضوری

خرید سهام از طریق مراجعه حضوری

هر شخص با مراجعه به کارگزاری که در آن کد بورسی خود را دریافت کرده است می تواند برای خرید سهام اقدام نماید. برای این کار مراحل خیلی ساده‌ای در پیش خواهید داشت. یک ماه پس از دریافت کد بورسی به کارگزاری مراجعه نموده و تقاضای فرم خرید سهام نمایید. دقت کنید که این فرم باید دقیق و واضح پر شود تا در آینده مشکلی پیش نیاید.

در فرم علاوه بر اطلاعات خود بایستی اطلاعات مربوط به نماد مورد نظر اعم از قیمت، حجم و بازه‌ زمانی این خرید را مشخص نمایید. استفاده از روش حضوری جهت خرید سهام در بورس برای همه‌ افراد به خصوص افراد زیر 18 سال که کد آنلاین ندارند، امکان‌پذیر می‌باشد. دقت کنید که برای این خرید باید هزینه‌ لازم برای آن در حساب کاربری شما موجود باشد و یا آن را به حساب کارگزاری واریز نمایید.

خرید سهام در بورس از طریق ارائه سفارش به صورت تلفنی

یکی دیگر از روش‌های رایج خرید سهام در بازار بورس ایران خرید به صورت تلفنی است. برای این منظور با شماره‌ تلفن کارگزاری خود تماس گرفته و درخواست خرید خود را ثبت کنید. قبل از این خرید باید حساب کاربری خود را به اندازه‌‌ مقدار مبلغ مورد نیاز برای آن پرکنید.

نحوه خرید و فروش آنلاین یا اینترنتی سهام در بورس

در روش خرید و فروش اینترنتی سهام، شما یک قرارداد خرید و فروش اینترنتی با کارگزار را تکمیل می کنید و پس از آن کارگزار به شما یک کد کاربری و رمز عبور می دهد. شما با داشتن این رمز در هر ساعتی از شبانه روز می توانید به سایت کارگزاری مراجعه کرده و درخواست خرید یا فروش خود را ثبت کنید که پس از تایید توسط کارگزاری معامله گران کارگزاری در اولین زمان ممکن درخواست شما را انجام می دهند.

اخبار مرتبط
شاخص فرابورس ایران نیز در معاملات امروز و در ادامه روند نزولی خود با ۵۱ واحد رشد، از مرز ۲۶ هزار واحد عبور کرد و به ۲۶ هزار و هفت واحد رسید.
یک کارشناس اقتصادی درباره موضوعات مختلف اعم از انس طلا، رمزارز، بورس ایران معتقد است سال آینده باید بهترین پرتفو را از میان این گزینه ها انتخاب کرد.
به این ترتیب به نظر می‌رسد اگرچه بازار سهام طی روزهای آینده ممکن است فراز و فرودهایی را تجربه کند اما دست کم تا پیش از آغاز فصل مجامع، عرصه چرخش سرمایه باشد.
سازمان خصوصی سازی در 2 اطلاعیه جداگانه قیمت پایه و شرایط عرضه سهام دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس را اعلام کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها