چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 2024,April

مهلت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان تمدید شد؟

24 خرداد 1401
مهلت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان تمدید شد؟

به گزارش بانک اول محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه فردا آخرین مهلت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان کشور است، گفت: هنوز هیچ تصمیم قطعی برای تمدید مهلت ثبت نام متقاضیان در سامانه املاک و اسکان گرفته نشده است.

او ادامه داد: روز شنبه درباره این موضوع تصمیم گیری خواهد شد.  پیشنهاد داده ایم که ثبت نام در سامانه املاک و اسکان تا مهرماه تمدید شود اما هنوز درباره این موضوع تصمیمی گرفته نشده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه متقاضیان تا ساعت ۲۴ فردا مهلت دارند که در سایت املاک و اسکان ثبت نام کنند، بیان کرد: از ساعت ۲۴ فردا ۱۹ خرداد ماه سامانه املاک و اسکان بسته خواهد شد.

او یادآور شد: شایعاتی مبنی بر تمدید مهلت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان مطرح شده که تمامی آن‌ها را رد می‌کنم چرا که هنوز درباره آن تصمیم گیری نشده است.

معاون مسکن وساختمان وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه همزمان با ثبت نام متقاضیان، بررسی و پالایش‌ آن‌ها هم انجام می‌شود، افزود: متقاضیان باید هرچه سریعتر اقدامات لازم در رابطه با ثبت نام در این سایت را انجام دهند.

افرادی که بیش از ۵ واحد مسکونی خالی دارند، مهم نیست که واحد‌های مسکونی در یک شهر یا در شهر‌های مختلف باشند،  به هر حال در صورتی که مالک بیش از ۵ واحد مسکونی خالی داشته باشد، مشمول مالیات دو برابری می‌شود. همچنین اگر ۱۲۰ روز واحد مسکونی خالی و در اختیار یک مالک باشد که اقامتگاه دیگری دارد، مشمول مالیات می‌شود.

گفتنی است، فرسودگی، ملاک عدم شمولیت در مالیات نیست و به هر حال ملک مشمول مالیات خانه خالی می‌شود و بعد از آنکه مالک اخطار مربوط به مشمول مالیات بودن خانه‌های خالی را دریافت کرد؛ باید به سامانه ملی املاک و اسکان جهت خوداظهاری مراجعه کند.

براساس تمهیدات وزارت راه و شهرسازی، در ابتدای طرح که از ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ آغاز شد، سرپرستان خانوار این امکان را داشتند که تا ۹ اردیبهشت براساس آخرین رقم کد ملی خود (سرپرست خانوار) نسبت به ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی خود در سامانه ملی املاک و اسکان کشور، اقدام کنند. به همین ترتیب پس از آن برای افراد جامانده از ثبت‌نام طبق اعلام از تاریخ ۱۰ اردیبهشت تا ۱۹ خرداد امسال امکان درج اطلاعات ملکی و سکونتی در سامانه ملی املاک و اسکان فراهم شده است.

وزارت راه و شهرسازی به منظور سهولت در ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان، ۲۴ ساعته به سوالات شهروندان پاسخ می‌دهد. بر همین اساس، مرکز ارتباط مردمی سامانه ملی املاک و اسکان کشور با شماره ۵۹۱۹۸-۰۲۱ و شماره پیامکی ۰۲۱۱۹۳ برای پاسخگویی به صورت ۲۴ ساعته آمادگی دارد.

اخبار مرتبط
ابوالفضل نوروزی با اشاره به انتشار آگهی املاک در سکوهای دیوار و شیپور،‌ اظهار کرد: بعضاً دلالان و سوداگران از این بستر استفاده کرده و املاکی را که اصلاً وجود خارجی ندارند را در این سکوها آگهی می‌کنند. وی با بیان این‌که این کار به صورت گسترده و با هماهنگی دلالان برای قیمت‌سازی انجام می‌شود، افزود: با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود.
دیگر لزومی ندارد که قرارداد اجاره با حضور مشاوران املاک نوشته شود و کد رهگیری بگیرد؛ سامانه «خودنویس» برای عموم مردم امکان ثبت قرارداد رایگان را فراهم کرده و البته بار حقوقی و مسئولیت‌های معامله را نیز بر عهده خود مردم گذاشته است.
وی با بیان اینکه این سامانه اگرچه برای رفاه حال مستاجران راه اندازی شده اما می‌تواند برخی مشکلات را ایجاد کند، افزود: برای ثبت قراردادها در این سامانه حتما باید ضریب امنیتی رعایت شود، در غیر این صورت ممکن است مواردی از کلاهبرداری و یا اجاره مال غیر رخ دهد که چون از مجاری بنگاه‌های معاملات املاک صورت نگرفته، امکان بررسی و پیگیری آن وجود ندارد.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران - درباره جزئیات تفاهم‌نامه اخیر با وزارت راه و شهرسازی می‌گوید منابع مالی طرح نهضت ملی مسکن آنطور که پیش‌بینی و ریل‌گذاری شده بود محقق نشد. بانک‌ها همکاری لازم را با این طرح نداشتند. اعداد و ارقام نشان می‌دهد میزان تمکین آنها از بخشنامه‌ها بسیار پایین بوده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها