پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

همه چیز درباره صندوق بازنشستگی کشوری + انواع خدمات و تسهیلات

24 خرداد 1401
همه چیز درباره صندوق بازنشستگی کشوری + انواع خدمات و تسهیلات

به گزارش بانک اول صندوق بازنشستگی کشوری یکی از قدیمی‌ترین نهادهای کشوری است که در سده اخیر به وجود آمد.

پس از سال ۱۲۸۷ تا سال‌ها قانون وظایف اجرا شد تا اینکه در سال ۱۳۰۱ قانون جدیدی به نام «قانون استخدامی» تصویب شد. برای اجرا و اعمال این قانون در وزارت مالیه آن دوران دایره‌ای تشکیل شد که دایره تقاعد نام داشت.

این دایره تا مدت‌ها جزیی از وزارت مالیه بود اما کم‌کم تحت نظر اداره کارگزینی فعالیت خود را شروع کرد. در قانون استخدامی یکی از شروط بازنشستگی سن بود که در آن دوران این شرط، ۷۰ سال مقرر شده بود.

 

اما سال‌ها بعد در سال ۱۳۱۳ قانونی به نام «قانون دانشگاه» تصویب شد و دایره تقاعد کم کم به نام اداره کل بازنشستگی تغییر نام داد.

در دهه ۴۰ و سال ۱۳۴۵ قانونی تصویب شد مبنی بر اینکه اداره کل بازنشستگی باید از وزارت دارایی جدا شود و به سازمان امور اداری و استخدامی کشور اضافه شود.

پس از این قانون اداره کل بازنشستگی با تمام دارایی‌ها و اسناد خود در سال ۱۳۵۴ به صورت مستقل به‌عنوان موسسه‌ای وابسته به سازمان استخدامی شروع به فعالیت کرد.

سال‌ها بعد در سال ۱۳۷۸ سازمان ادرای و استخدامی با برنامه و بودجه ادغام شد و در نهایت در سال ۱۳۸۳ صندوق بازنشستگی به وزارت رفاه و تامین اجتماعی پیوست.

در نهایت از سال ۱۳۹۰ با ادغام وزارت تعاون، کار، امور اجتماعی و رفاه و تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری جزیی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد.

 

اهداف صندوق بازنشستگی کشوری چیست؟

صندوق بازنشستگی کشوری سازمانی است که باید به بازنشستگان خدمت‌رسانی کند و قوانین مربوط به آن‌ها را اجرایی کند.

برای اجرای درست قوانین این صندوق در ۳۱ استان کشور نمایندگی دارد که می‌توانند به بازنشستگان همان استان خدمت کنند.

در حقیقت صندوق بازنشستگی کشوری در تمام این سال‌ها تلاش کرده است تا سیستمی مستقل داشته باشد که با مطالعات علمی بتواند حقوق بازنشستگان را به وسیله تجهیزات پیشرفته بپردازد.

از طرفی این صندوق برای اینکه بتواند موجودی صندوق را همیشه حفظ و اضافه کند، تلاش می‌کند تا در فعالیت‌های اقتصادی شرکت و سرمایه‌گذاری کند.

در حقیقت این صندوق فقط موسسه‌ای برای پرداخت حقوق بازنشستگان نیست و به جز این فعالیت‌ها تلاش می‌کند تا راه‌حل‌های کاربردی را برای ارتقا زندگی بازنشستگان پیشنهاد دهد.

 

صندوق بازنشستگی کشوری و وظایف آن چیست؟

صندوق بازنشستگی کشوری وظیفه دارد تا به جز اجرای قوانین بازنشستگی، آیین‌نامه‌های اجرایی را نیز صادر کند. این نهاد تمام امور مربوط به بازنشستگان، از کارافتادگان و کارکنان دولتی و شهرداری‌ها را انجام می‌دهد.

از طرفی صندوق بازنشستگی موظف است که تمام مسائلی که شورای سازمان بازنشستگی تصویب می‌کند اجرا کند.

یکی از مهم‌ترین وظایف این صندوق رسیدن به خودکفایی است؛ در واقع این صندوق باید تلاش کند تا با اجرای طرح‌های بهره‌برداری تا حدی بودجه را تامین کند.

در طول سال‌ها شرایط اقتصادی و وضعیت زندگی مردم تغییر می‌کند بنابراین صندوق بازنشستگان کشوری وظیفه دارد که حقوق بازنشستگان را حفظ کند و تغییرات لازم را اعمال کند.

تمام امور حقوقی و دعاوی صندوق و همچنین تهیه و تنظیم بودجه سازمان و صندوق بازنشستگی نیز بر عهده این نهاد است.

صندوق بازنشستگی همچنین باید بتواند گزارشی کامل از عملکرد خود ارائه دهد و ترازنامه سالیانة صندوق‌ها را به شورای صندوق‌ها تسلیم کند.

 

تسهیلات صندوق بازنشستگی کشوری

صندوق بازنشستگی کشوری بیش از یک میلیون و ۴۷۱ هزار بازنشسته را تحت پوشش خود دارد و پس از سازمان تامین اجتماعی دومین صندوق بازنشستگی و بیمه‌ای ایران است.

برای آگاهی و استفاده از تسهیلات این سازمان می‌توانید به آدرس سایت آن https://www.cspf.ir  مراجعه کرد و از بخش خدمات الکترونیکی https://www.sabasrm.ir با شرایط تسهیلات مالی مانند وام ازدواج، وام ضروری، و وام خرید سهام آشنا شد.

این خدمات شامل حقوق، خدمات بیمه‌ای، خدمات یاری، و خدمات اجتماعی و رفاهی می‌شود که در بخش خدمات یاری افراد می‌توانند از طرح‌هایی همچون تسهیلات خرید از فروشگاه‌های رفاه و یا تخفیفات هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی استفاده کنند.

 

وام صندوق بازنشستگی

صندوق بازنشستگی کشوری برای رفاه و حمایت بیشتر از بازنشستگان فرصت دریافت وام‌های ازدواج برای فرزندان بازنشستگان و وام ضروری برای خود بازنشستگان را ایجاد کرده است که در بخش بعدی به شرایط آن می‌پردازیم.

 

انواع وام صندوق بازنشستگی کشوری

میزان وام ازدواج ۲۵ میلیون تومان و وام ضروری ۱۰ میلیون تومان در صندوق بازنشستگی تعریف شده است.

وام ازدواج نرخ سود ۱۰ درصد و دوره بازپرداخت ۶۰ ماهه و وام ضروری نرخ سود ۴ درصد با دوره باز پرداخت ۳۶ ماهه دارد.

در وام ازدواج وام فقط به کسانی تعلق می‌گیرد که فرزند یا نوه تحت تکلف بازنشسته باشند و از طرفی اولین ازدواج آن‌ها باشد.

از طرفی بازنشسته‌ای مشمول دریافت وام می‌شود که آخرین دریافتی او حداقل ۱ میلیون تومان باشد. این موضوع را نیز در نظر بگیرید که برای هر فرد فقط یک وام صادر می شود یعنی اگر برای کسی هم پدر و هم مادر درخواست وام کند فقط یکی از وام‌ها پرداخت می‌شود.

برای دریافت وام دوره‌هایی تعریف می‌شود مثلا در سال ۹۹ فقط عقدنامه‌های خرداد ۹۸ تا اسفند ۹۹ پذیرفته می‌شدند و اگر کسی در این دوره برای یکی از فرزندان خود وام می‌گرفت دیگر نمی‌توانست در همان دوران وام دیگری بگیرد.

از طرفی اگر کسی در دوره قبلی درخواست وام کرده اما موفق نشده است تا وام بگیرد، دوباره باید ثبت‌نام کند.

اما شرایط وام ضروری به این صورت است که فقط به بازنشستگانی تعلق می‌گیرد که مستمری خود را از طریق بانک صادرات دریافت می‌کنند.

این وام به بازنشستگانی که فقط یک سال است حکم بازنشستگی گرفته‌اند و به وارثان ذکور که در سه سال آینده از لیست وظیفه‌گیران خارج می‌شوند پرداخت نمی‌شود. اگر کسی از بازنشستگان در سال جاری نتوانسته باشد که حکم ترمیم برای حقوق خود بگیرد نیز نمی‌تواند وام ضروری دریافت کند.

این موضوع را نیز فراموش نکنید که لزوما با ثبت‌نام و درخواست وام، دریافت وام قطعی نمی‌شود و واجدین شرایط بعدا اعلام می‌شوند.

اخبار مرتبط
از بین تمام ایده‌ها و فعالیت‌های ایلان ماسک از خودرو‌های تسلا گرفته تا موشک‌های اسپیس ایکس، تصاحب توئیتر، برنامه‌های استعمار مریخ شاید شرکت مخفی تراشه‌های مغزی او با نام "نورالینک" خطرناک‌ترین آن‌ها باشد. نورالینک برای چه به وجود آمده است؟
گم کردن یا دزدیده شدن گوشی، تبلت یا لپ تاپ همیشه پر استرس و ناراحت کننده است اما خوشبختانه ابزارها و روش‌هایی وجود دارد تا صاحبان آن‌ها بتوانند دستگاه الکترونیکی خود را ردیابی و در نهایت پیدا کنند.
نرخ بلیت ورودی موزه ها، بناها و پایگاه‌های تاریخی تا پایان سال گذشته برای شهروندان ایرانی بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان بود، که از اول فروردین‌ماه ۱۴۰۳ از ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. این بها برای اتباع خارجی نیز از ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومان به ۲۵۰ و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پس از افزایش نرخ ورودی موزه‌ها، گروه‌هایی را که مشمول بلیت رایگان و نیم‌بها می‌شوند، اعلام کرد.
در واقع مالیات ارزش‌افزوده یک نوع مالیات غیرمستقیم است که بر ارزش خلق شده‌ی کالا اعمال می‌شود. مالیاتی که بر ارزش‌افزوده لحاظ می‌شود در نهایت توسط خریدار پرداخت می‌شود و عمده‌فروشان، تولیدکنندگان و تمام افراد حاضر در زنجیره تولید هر کدام در مرحله‌ای با توجه به ارزشی که به محصول اضافه می‌کنند، موجب افزایش پلکانی این مالیات روی محصول نهایی می‌شوند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها