جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

10 عامل تعیین کننده در انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث در 1400

24 خرداد 1401
10 عامل تعیین کننده در انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث در 1400

به گزارش بانک اول با خرید بیمه شخص ثالث، ضمن پیشگیری از هرگونه تعقیب قانونی، در هنگام بروز حوادث رانندگی نیز از پشتوانه بیمه‌ای برخوردار خواهید شد. معمولا دارندگان وسیله نقلیه در انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث وسواس ویژه‌ای دارند. برآن شدیم که با گردآوری لیست 10 عامل تاثیرگذار در انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث، راهنمای کامل و جامعی برای تصمیم‌گیری و خرید بیمه شخص ثالث و کاهش دغدغه مالکان خودرو و موتورسیکلت ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

بیمه شخص ثالث چیست و چه خساراتی را پوشش می‌دهد؟

بیمه شخص ثالث، بیمه ای اجباری برای تمام دارندگان وسایل نقلیه زمینی در برابر خسارات جانی و مالی وارد شده به اشخاص ثالث است. شخص ثالث: فرد زيان ديده در حوادث رانندگي است (كه منظور غير از راننده مقصر است). تمامي اشخاصي كه در يك حادثه تصادف، زيان مالي و جاني مي بينند، تحت پوشش بيمه شخص ثالث قرار گرفته و اين بيمه هزينه هاي مربوط به درمان، فوت و خسارات وارد شده به اموال را جبران مي كند. در اين گونه اتفاقات، راننده مقصر هم مي تواند از مزاياي بيمه حوادث راننده كه شاخه‌اي جديد از بيمه شخص ثالث به شمار مي آيد استفاده كند.

ناگفته نماند یکی از انواع بیمه‌های دیگر که برای رانندگان و وسایل نقلیه بسیار مفید واقع می‌شود؛ بیمه بدنه است.بیمه گزار با پرداخت مبلغ مشخص حق‌بیمه به شرکت بیمه‌گر و خرید بیمه بدنه ، وسیله‌نقلیه خود را در برابر خطرات و حوادث احتمالی خودرو بیمه میکند. شرکت بیمه، طبق بیمه بدنه ماشین، درصورت بروزحادثه، خسارت وارده را براساس شرايط بيمه‌نامه پرداخت نمايد.

بیمه مرکزی هر سال، حق بیمه پایه بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه زمینی را با توجه به نرخ دیه اعلام می‌کند. قوه قضاییه مبلغ دیه را برای سال 1400، در ماه‌‌های حرام 640 و در ماه‌های غیرحرام 440 میلیون تصویب نمود. حق بیمه پایه شخص ثالث خودروها و موتورسیکلت‌ها را برای سال 1400 را در جدول زیر می‌توانید ببینید.

 

عوامل تاثیرگذار در انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه‌گزاران با توجه به حق بیمه نسبتا بالای بیمه شخص ثالث، با انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث، در صدد دوری از دغدغه‌ها هنگام دریافت خسارت هستند. بیمه‌های مختلف می‌توانند شرایط متفاوتی را به لحاظ میزان پوشش، مدت اعتبار، قیمت بیمه و… فراهم کنند. در این حالت فرد می‌تواند متناسب با نیاز خود و بر اساس توانمندی مالی و اولویت‌هایش بهترین بیمه شخص ثالث را خریداری کند. شاخص‌های تاثیرگذار در تعیین بهترین بیمه شخص ثالث به تفصیل در ادامه بررسی می‌شوند:

1) توانگری مالی شرکت بیمه:

بیمه مرکزی هر سال سطح توانگری مالی شرکت‌های بیمه را اعلام می‌دارد.رتوانگری مالی شرکت بیمه حاکی از توان مالی آن شرکت در پرداخت خسارت‌ها و اجرای تعهدات است. شاید با این تعریف، به ذهن برسد که هرچه شرکت بیمه از نظر مالی غنی‌تر باشد، توانگرتر است. لزوما چنین تفکری درست نیست؛ زیرا برخی شرکت‌های بیمه علیرغم افزایش سرمایه از زیان انباشته بالا رنج می‌برند و این مساله انتخاب را سخت می‌کند.

2) میزان فروش و اعتبار و شهرت شرکت‌های بیمه

حجم فروش بیمه شخص ثالث یک شرکت بیمه می‌تواند حاکی از استقبال بیمه‌‌‌گزاران و محبوبیت آن شرکت باشد. در بین شرکت‌های بیمه، شرکت بیمه ایران، بالاترین میزان فروش بیمه ثالث را به خود اختصاص داده است.ولی شرکت‌های بیمه‌ای دیگر نظیر پارسیان، البرز، آسیا نیز سهم خوبی از بازار بیمه ثالث را به خود اختصاص داده‌اند. بیمه‌گزار می‌تواند با مقایسه این شرکت‌ها و جمع‌بندی عوامل دیگر، به انتخاب شرکت‌ بیمه مطلوب خود بپردازد. حفظ ثبات، کاهش زیان انباشته و ضریب خسارت پایین از عواملی است که توانگری مالی شرکت‌ها به سطح یک می‌رساند.

3) تخفیف بیمه ثالث برای بیمه‌گذاران

بیمه مرکزی مجاز کرده است که شرکت‌های بیمه تخفیف 2.5% را برای نرخ بیمه شخص ثالث در نظر بگیرند. این عامل سبب کاهش قیمت بیمه ثالث برخی از شرکت‌های بیمه در مقایسه با سایرین می‌گردد.

4) تعدد مراکز پرداخت خسارت و گستردگی آن‌ها

تعداد مراکز پرداخت خسارت و پراکندگی آن‌ها سبب دسترسی راحت‌تر بیمه‌گزاران می‌شود. برخی از شرکت‌های بیمه امکان پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث به صورت سیار را نیز فراهم کرده‌اند. این عامل، امتیاز خوبی در انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث به خود اختصاص می‌دهد.

5) میزان پوشش مالی بیمه شخص ثالث

میزان پوشش جانی بیمه ثالث، بین همه شرکت‌های بیمه یکسان است؛ ولی بیمه مرکزی برای میزان پوشش مالی بیمه ثالث در سال 1400، به ترتیب حداقل و حداکثر 16 و 320 میلیون را تعیین کرده است. شرکت‌های بیمه می‌توانند در این بازه، سطح پوشش مالی خود را تعیین نمایند. هرچه شرکت بیمه میزان سقف بالایی را برای بیمه شخص ثالث تعهد نماید، به نفع بیمه‌گزار است؛ با انتخاب میزان پوشش بالاتر، تعهدات شرکت بیمه در قبال خسارت بدنی و مالی افزایش می‌یابد. به بیان دیگر، شرکت بیمه در هنگام حوادث و خسارت‌ها، پوشش مالی بیشتری را پرداخت خواهد کرد. ناگفته نماند که برخورداری از میزان پوشش مالی بالاتر برای بیمه ثالث با پرداخت حق بیمه بیشتر همراه است.

6) مدت اعتبار بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث می‌تواند بر حسب ترجیح بیمه‌گزار به صورت بلندمدت(یک ساله) یا کوتاه مدت(سه ماهه، شش ماهه و...) انتخاب گردد. طبق قانون، بیمه‌گزار حتی می‌تواند بیمه شخص ثالث چند روزه خریداری نماید. برخی شرکت‌ها در انتخاب بیمه کوتاه مدت، گزینه‌های متعدد چند روزه تا چندماهه را ارائه می‌کنند. این مساله نیز عامل تمایز شرکت‌های بیمه در ارائه بیمه‌نامه متناسب با نیاز مشتری می‌باشد.

7) بهترین بیمه شخص ثالث از نظر سرعت و شفافیت پاسخگویی

حوادث رانندگی با فشار مالی و روانی همراه هستند. لذا شخص بیمه‌گزار تحت چنین شرایطی در صدد است که بدون دردسر و ابهام، سریع و شفاف نیاز بیمه‌ای اش رفع گردد. در بسیاری از مواقع زیان‌دیده یا مقصر طی روند پیگیری دریافت یا پرداخت خسارت با مراحل پیچیده و طولانی روبه‌روست. بیمه‌گزار در بیشتر اوقات فرد به دلیل عدم آگاهی از مراحل دریافت خسارت، مدارک لازم، روند اداری و… دچار سردرگمی می‌شود. ضمنا گاهی در هنگام خرید بیمه نیز اطلاعات بیمه‌گزار کافی نیست.در نتیجه، راهنمایی و پاسخگویی، دانش کارکنان شرکت‌های بیمه‌‌‌گر، کمک شایانی به او خواهد کرد. پس نقش این عامل را در انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث نباید نادیده گرفت.

8) بهترین بیمه شخص ثالث از نظر رسیدگی به شکایات

کار بیمه‌گزار با خرید بیمه شخص ثالث تمام نمی‌شود. او در مراحل مختلف اعم از حادثه رانندگی، انتقال بیمه، دریافت خدمات و… برای پیگیری به شرکت بیمه‌گر مراجعه می‌کند. رسیدگی به شکایات و درخواست بیمه‌‌گزاران، ملاکی برای انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث محسوب می‌شود.

9) رضایت مالی از مبلغ خسارت دریافتی

در هنگام بروز خسارت حوادث رانندگی شخص ثالث، کارشناسان بیمه بعد از استعلام میزان خسارت وارده از مراکز مربوط، مبلغی را برای پرداخت به زیان‌دیده تعیین می‌کنند. مبلغ پرداختی تعیین‌شده در شرکت‌‌های بیمه مختلف، متفاوت است. در نتیجه، میزان رضایت مالی از میزان خسارت دریافتی نیز تفاوت خواهد داشت. همین مساله می‌تواند عاملی متمایز‌کننده برای رقابت شرکت‌های بیمه بر سرکسب عنوان بهترین بیمه شخص ثالث در بازار باشد.

10) بهترین بیمه شخص ثالث از نظر سادگی و سرعت صدور

بعد از خرید بیمه شخص ثالث توسط بیمه‌گزار، نمایندگی شرکت بیمه باید بیمه‌نامه مربوط را صادر کند. سادگی و سرعت صدور مسأله‌ای مهم برای بیمه‌گزاران خواهد بود. متقاضیان بیمه ‌می‌توانند بیمه شخص ثالث خود را به صورت حضوری یا اینترنتی از سامانه‌های مقایسه و خرید آنلاین بیمه خریداری کنند

.

اخبار مرتبط
توانا با تاکید بر اینکه متقاضیان حداکثر تا ۳۰ فروردین ماه سال جاری فرصت دارند در این طرح ثبت نام کنند، بیان کرد: افراد واجد شرایط با مراجعه به دفاتر کارگزاری در سراسر استان یا از طریق آدرس صندوق www.roostaa.ir نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.
حق بیمه مشمولان بیمه ایرانیان (افراد فاقد پوشش بیمه) برای ساکنان شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر برای دهک های یک تا ۵ رایگان، دهک ۶ معادل ۲۰ درصد، دهک ۷ برابر با ۳۰ درصد، دهک ۸ معادل ۴۰ درصد، دهک نهم ۵۰ درصد و دهک دهم برابر با ۱۰۰ درصد حق بیمه است.
تأمین اجتماعی در مفهوم فراگیر آن، حقی همگانی برای عموم افراد جامعه است که تأمین و تدارک بستر اجرائی آن از تکالیف دولت به شمار می‌رود؛ بر همین اساس، در راستای تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای به هموطنان خارج از کشور که امکان حضور در ایران و انعقاد قرارداد بیمه با آنان میسر نبوده و صرفاً از طریق وکیل خود قصد بیمه‌پردازی را دارند با توجه به مقررات، می‌توانند خود را نزد سازمان تأمین اجتماعی بیمه کنند.
افرادی که قصد ثبت نام در بیمه بیکاری را دارند، بایدبه سایت جامع روابط کار وارد شوند و فرم بیمه بیکاری را پرکنند

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها