چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 2024,April

رصد خورشید گرفتگی ۱۴۰۶ را از دست ندهید

24 خرداد 1401
رصد خورشید گرفتگی ۱۴۰۶ را از دست ندهید

به گزارش بانک اول علی ابراهیمی از فعالان حوزه نجوم در نشست مجازی "همنشینی با خورشید" با اشاره به خورشید گرفتگی امروز پنج شنبه ۲۰ خرداد گفت: این گرفت از کشور کانادا از ساعت حدود ۹ صبح به وقت جهانی آغاز شده است و اوج این گرفت در گریلند است.

وی بهترین خورشید گرفتگی جزئی که در ایران نیز قابل مشاهده است مربوط به خورشید گرفتگی سال ۱۴۰۶ دانست و خاطر نشان کرد: این گرفت خورشید در روز ۱۱ مرداد ماه سال ۱۴۰۶ رخ خواهد داد. این پدیده از کشور امریکا آغاز می‌شود و بعد از عبور از جبل الطارق وارد لیبی و مصر و عربستان خواهد شد.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه اوج گرفت خورشید ۱۴۰۶ در مصر دانست و یادآور شد: مدت زمان گرفت در این کشور ۶.۵ دقیقه خواهد بود. علاوه بر آن ۵.۵ دقیقه این گرفت در شهر مکه است.

این فعال حوزه نجوم با اشاره به وضعیت این گرفت در ایران، اظهار کرد: شهرهای جنوب غربی کشور بهترین وضعیت رصد خورشید گرفتگی ۱۴۰۶ را خواهد داشت به گونه‌ای که شهرهای جنوب غربی کشور ۸۰ درصد گرفت را تجربه خواهند کرد.

در این رویداد تصاویر زنده از خورشید گرفتگی امروز پخش شد.

زمان اوج کسوف امروز  پنج شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ در ساعت ۱۰ و ۴۲ دقیقه به وقت جهانی است و در ساعت ۱۵ و ۲۳ دقیقه همین روز (به وقت ایران) ماه به وضعیت ماه نو در خواهد آمد و دوره ۲۹.۵ شبانه روزه خود را به گرد زمین کامل می‌کند.

این خورشیدگرفتگی که بیشتر مناطق شمالی کره زمین را شامل می‌شود، متعلق به ساروس (دوره) ۱۴۷ است و بیست و سومین کسوف از ۸۰ خورشیدگرفتگی این ساروس به حساب می‌آید و تا ۶۳۰ کیلومتر پهنای قرارگیری سایه در مناطق شمالی کره زمین خواهد بود و به مدت ۳ دقیقه و ۵۱ ثانیه حداکثر مدت گرفت حلقوی خواهد بود.

اخبار مرتبط
سیدامیر سیاح رئیس مرکز مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار با اعلام این مطلب افزود: امیدواریم تا ۲۵ اردیبهشت یک میلیون و ۶۰۰ هزار مجوز کاغذی مانده در دست مردم در این مدت زمان باقی مانده به شناسه یکتا تبدیل شوند و شاهد تبدیل بیش از ۲ میلیون پروانه کاغذی اعم از صنفی و غیرصنفی در کشور به مجوز الکترونیکی یا شناسه یکتا باشیم.
اسعدی درباره پرداخت وام به زنان سرپرست خانوار گفت: سالانه به بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش، آموزش مهارت‌های کارآفرینی و کسب و کار، مهارت‌های زندگی، فنی و حرفه‌ای، آشنایی با قوانین کار و تأمین اجتماعی، اصول ایمنی در محیط کار، اطلاع‌رسانی و آگاه کردن خدمت گیرندگان از مزایای بیمه‌های تأمین اجتماعی و بازرگانی به تعداد قریب به ۱۲۰۰۰ نفر ارائه می‌گردد.
عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بهابازار (بورس)ها و بازارهای خارج از بهابازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا، مشمول مالیات موضوع این فصل نمی‌باشد
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است حسب نیاز سازمان، اطلاعات ریز تراکنش‌های «ورودی به» و «خروجی از» هر حساب اعم از تجاری و غیرتجاری به تفکیک وجوه نقد و غیرنقد و نیز اطلاعات «بابت تراکنش» موضوع بند «ج» ماده (۱۰) این قانون را حداکثر ظرف ده روز پس از درخواست سازمان به‌صورت سامانه‌ای برای سازمان ارسال نماید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها