پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

سماچک در بانک سینا راه اندازی شد

24 خرداد 1401
سماچک در بانک سینا راه اندازی شد

به گزارش بانک اول در راستای عینیت بخشیدن به قوانین مجلس شورای اسلامی بالاخص قانون جدید چک و به منظور تسهیل در امور مشتریان گرامی، سامانه سماچک جهت انجام مراحل برگشت چک و رفع سوء اثر چک برگشتی به صورت مکانیزه در سامانه متمرکز بانکی بانک سینا ایجاد شده است.

بر اساس این گزارش سامانه سماچک به منظور اعلام آنی چک برگشتی، دریافت کد رهگیری، رفع سوء اثرآنی چک و اعلام آنی ذینفع چک به بانک مرکزی مورد استفاده قرار می گیرد.

از جمله مزیت‌های سامانه «سما» می توان به افزایش سرعت کار و کاهش هزینه برای برگرداندن لاشه چک به بانک صادر کننده چک اشاره کرد.

با توجه به لزوم معرفی مشخصات اشخاص ذی نفع چک به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور شناسایی صحیح و عاری از هرگونه اشکال، توصیه می شود به منظور انجام بهتر فرآیندهای فعالیت فوق، مشتریان محترم شماره شهاب حسابهای خود را در کنار سایر مشخصات حساب نیز درج نمایند.

اخبار مرتبط
مبلغ چاپ شده بر روی سفته در راستای پرداخت عوارض و مالیات‌های دولتی تعیین شده است و دلالتی بر میزان اشتغال ذمه صادرکننده ندارد؛ بنابراین در صورت عدم تکمیل آن، میزان دین صادرکننده، مشخص نبوده و دعوی مطالبه وجه آن مسموع نیست
یکی از مهم‌ترین مزایا چک صیادی، امکان استعلام از وضعیت اعتباری صاحب چک پیش از معامله است.این کار از طریق سامانه صیادی و کد ۱۶ رقمی روی چک انجام می‌شود.
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.
در زمان دریافت هر فقره چک از شخص صادرکننده، باید در مورد نقد شدن آن کاملاً مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، وضعیت نقدینگی چک صیادی برعکس چک‌های قدیمی قابل بررسی است. در واقع برخلاف گذشته، می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب چک و وضعیت اعتباری او مطمئن شوید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها