پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

کوچ سرمایه سهامداران از بورس به بازار ارزهای دیجیتال

24 خرداد 1401
کوچ سرمایه سهامداران از بورس به بازار ارزهای دیجیتال

به گزارش بانک اول احسان رضاپور نیکرو کارشناس بازار سرمایه ، با اشاره به خروج ۱۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی از سمت اشخاص حقیقی و حقوقی به سمت بازار رمز ارز‌ها اظهار کرد: در تابستان ۱۳۹۹ متوسط گردش روزانه معاملات از ۲۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفت و این در حالی است که امروز قیمت بسیاری از سهام شرکت‌ها بیش از ۵۰ درصد کاهش ارزش را از آن مقطع زمانی تجربه کرده است و ارزش معاملات خرد روزانه بعضا ارقامی کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان را به نمایش می‌گذارد.

او بیان کرد: در تابستان ۱۳۹۹ متوسط گردش روزانه معاملات از ۲۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته بود و این در حالی است که، امروز قیمت بسیاری از سهام شرکت‌ها بیش از ۵۰ درصد کاهش ارزش را در آن مقطع زمانی تجربه کرده است و ارزش معاملات خرد روزانه، ارقام کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان را به نمایش می‌گذارد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: لذا قدرت خرید و اثربخشی، همان میزان منابع سرمایه‌ای، امروز بیش از ۲ برابر آن مقطع است. نکته جالب اینکه ارزش ریالی کلیه اقداماتی که در ماه‌های اخیر از سوی مسئولان اقتصادی کشور برای نجات و بهبود اوضاع بورس در حال پیگیری است و عمدتا تا کنون جامه عمل نیز نپوشیده است، صرفا در حد گفتار درمانی بوده است، در حالت‌های خوش‌بینانه به ۳۰ هزار میلیارد تومان نمی‌رسد.

 

او گفت: لذا چنانچه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان خروج پول، رخ داده و به سمت بازار ارز‌های دیجیتال رفته است، برای میزبانی نامناسب و عدم توان بهره برداری مناسب از این میزان منابع، جهت تقویت قوای مالی بنگاه‌های اقتصادی، رشد و توسعه پایدار بازار سرمایه، تثبیت جایگاه آن به عنوان گزینه‌ مناسب و اولویت داری سرمایه گذاری افراد جامعه باید تاسف خورد.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: با قیمت‌های فعلی سهام شرکت‌ها در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ و در آستانه فصل مجامع و تقسیم سود بنگاه‌ها حتی نیمی از این مبلغ هم می‌توانست تقویت محسوس بازار سرمایه را در پی داشته باشد.

رضاپور نیکرو در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر علی رغم غیر قانونی بودن خرید و فروش ارزهای دیجیتال پس چرا مردم آزادانه در این بازار فعالیت می‌کنند؟، تشریح کرد: سرمایه گذاران هنگامی که روند بازار را به درست و یا اشتباه، نزولی ارزیابی کنند و به این جمع بندی برسند، که اگر خروج سرمایه خود را به روز‌های آینده موکول کنند، متحمل زیان و یا کاهش ارزش پول خود می‌شوند، طبیعتا سریع‌تر خروج از بازار را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

او بیان کرد: به خصوص اینکه افراد احساس کنند، بازار سرمایه برای جبران زیان آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن، ابزار و شرایط مناسب را به آن‌ها نمی‌دهد. حال طبیعی است که چنانچه فرصت سرمایه گذاری یا بازاری این جاذبه‌ها را داشته باشد، اما ریسک بالاتری را نیز به آن‌ها تحمیل کند، گروهی را با رویکرد جبران زیان‌های حاصله به خود جذب می‌کند و این رفتار سرمایه گذاران را چنانچه از روی دانش و با شناخت اصول و روش‌های مدیریت ریسک باشد، نباید اشتباه دانست. چرا که، او به دنبال کسب بازده، سود و یا جبران زیان‌های ناشی از تصمیمات و اعتماد‌های قبلی خود است.

رضاپور نیکرو گفت: نکته‌ بسیار منفی اینکه این ابزار را در گزینه‌های دارای بستر قانونی و برمبنای ارز کشور پیدا نکند که تبعات منفی اقتصادی آن نیز در مقیاس کلان قابل تامل خواهد بود.

او افزود: اما خطرناک‌تر اینکه، اگر سرمایه گذاران از دانش و تجربه معامله‌گری حرفه‌ای در این بازار‌ها برخوردار نباشند و نتوانند با انتخاب روش‌ها و در فرصت‌های صحیح ورود و خروج‌های صحیحی داشته باشند، ممکن است، خسارت‌های جبران ناپذیری به آنها وارد شود. به خصوص اینکه، ابهامات زیادی در خصوص مسائل قانونی مربوط به ارز‌های دیجیتال در داخل کشور وجود دارد و ریسک‌های مختلفی نیز حساب‌های ایرانیان را به دلایل شرایط تحریم و غیره تهدید می‌کند.

رضاپور نیکرو در خصوص عواملی که روند بازار را ریزشی فرسایش کرد، اظهار کرد: بدون تردید مدیریت نامناسب بازار سرمایه و از بین بردن جاذبه‌های حضور سرمایه در این بازار با دامنه نوسان‌هایی که در مقطعی با ایجاد صف‌های خرید تشدید کننده هیجانات خرید بود و عدم پاسخگویی به عطش تقاضای سرمایه گذاران را در پی داشت و در مقاطعی دیگر با تشکیل صف‌های فروش پرحجم و فاقد معامله و حمایت متناسب، روند ریزشی فرسایشی را به بازار تحمیل کرد.

او بیان کرد: این عوامل جذابیت‌های بازار سرمایه را بین گروه زیادی از سرمایه گذاران کاهش داد و قطعا برای برگشت اعتماد با توجه به ابزار‌های جذاب معاملاتی در بازار‌های بین الملل علی رغم ریسک‌های بالاتر حضور در آن بازار‌ها کار آسانی نخواهد بود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: تجربه نشان داده برخورد و یا ممنوعیت‌ها با مسیر‌ها و ابزار‌هایی که بین مردم دارای جاذبه است نتوانسته راه‌گشا باشد و سرمایه گذاران با اطلاع و یا بدون اطلاع از مخاطرات و ریسک‌ها بعضا مسیر‌هایی را انتخاب می‌کنند که می‌تواند برای آن‌ها موفقیت و یا مخاطره آمیز باشد.

رضاپور نیکرو بیان کرد: اما مهم است، که با اطلاع رسانی صحیح در فضای جامعه و ایجاد بستر‌های جذاب فرصت‌های صحیح و مفید برای اقتصاد کشور را برای آن‌ها ایجاد کرد و با صیانت از منافع و جلب اعتماد و اطمینان آن‌ها سرمایه گذاری در بازار‌های هدف را به اولویت آن‌ها تبدیل کرد نه صرفا از طریق ممنوعیت‌هایی که درجه‌ اعتبار، اهداف، قوانین پشتیبان و جرایم آن برای عموم شفاف نیست.

او در پایان تصریح کرد: جامعه‌ ما امروز در برخی امور جاری و روزمره نیز با رویه‌ها و استفاده از ابزار‌هایی مواجه است که یا دارای ممنوعیت است و یا در قانون در خصوص آن‌ها سکوت شده است، ولی موانعی نیز برای آن‌ها تعبیه نشده است.

 

اخبار مرتبط
بازار ارزهای دیجیتال، مورد توجه بسیاری افراد و شرکت ها قرار رفته و امروزه بسیاری از معاملات جهانی با رمز ارز ها صورت می گیرد. برد گارلینگهاوس (Brad Garlinghouse)، مدیرعامل ریپل، با اشاره به رونق اخیر بازار ارزهای دیجیتال، بر اهمیت کاربرد واقعی ارزهای دیجیتال برای موفقیت در این دوره تاکید کرد.
رمزارزهای دیجیتال همچنان در مسیر نزولی هستند و بیت‌کوین و اتریوم سقوط کردند.
بیت‌کوین در بهترین روز‌های خودش قرار دارد و با احتساب بازدهی ۵۰ درصدی در یک ماه به یک قدمی کانال ۷۰ هزار دلار رسیده است. افزایش قیمت بیت کوین از این جهت در روز‌های اخیر مورد توجه تریدر‌ها و افکار عمومی قرار گرفته که رهبر بازار ارز دیجیتال رسما پا به محدوده جدیدی گذاشته اما از یک ماه قبل به این طرف اتریوم به‌عنوان دومین رمزارز برتر بازار سود ۶۰ درصدی برای سرمایه‌گذارانش به ارمغان آورده و اوضاع دوج‌کوین، شیبااینو و بایننس نیز که جزو ۱۰ رمزارز برتر بازار قرار می‌گیرند، از خود بیت‌کوین توپ‌تر بود
قیمت بیت کوین از اوایل سال جاری بیش از ۵۵ درصد افزایش یافته که عمدتاً به دلیل تایید صندوق‌های ETF اسپات بیت کوین بوده است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها