پنجشنبه, 30 فروردین 1403 2024,April

جزییات برگزاری انتخابات جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰

24 خرداد 1401
جزییات برگزاری انتخابات جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰

به گزارش بانک اول جزئیات و اطلاعات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ، شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان‌دورای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری منتشر شد.

 

جزییات برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از صبح فردا ساعت 7 آغاز می‌شود و به گفته ستاد انتخابات وزارت کشور تا ساعت 12 شب روند رای‌گیری ادامه خواهد داشت.

در این دور از انتخابات، به صورت همزمان، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نیز برگزار می‌شود.

طبق اعلام وزارت کشور ساعت 7 صبح، زمان شروع رأی‌گیری است و با اختیار وزیر کشور، امکان تمدید رأی‌گیری تا 2بامداد روز بعد وجود دارد و مردم می‌توانند در بازه زمانی بیشتری رأی دهند.

همچنین شعب آرا از ۶۲ هزار محل نسبت به انتخابات گذشته با ۱۰هزار مورد افزایش به ۷۲هزار شعبه در سراسر کشور رسیده است.

 

جزئیات و اطلاعات برگزاری انتخابات 1400

جزئیات و اطلاعات برگزاری انتخابات 1400

 

تعداد واجدین رأی در انتخابات 1400

در انتخابات 1400 ، 59 میلیون و 310 هزار و 307 نفر واجد شرایط رأی دادن در کشور هستند که از این تعداد 29 میلیون و 980 هزار و 38 نفر مرد و 29 میلیون و 330 هزار و 269 نفر زن است.

سن قانونی برای رأی دادن در انتخابات ریاست جمهوری بر اساس قانون 18 سال تمام است. یعنی متولید 28 خرداد 1382 و بعد از آن.

تعداد رای اولی ها در انتخابات امسال یک میلیون و 392 هزار و 148 نفر است که از این تعداد 706 هزار و 988 نفر مرد و 685 هزار و 160 نفر زن هستند.

 

ستاد انتخابات کشور با انتشار اطلاعیه‌ای انصراف علیرضا زاکانی از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری را تأیید کرد.

 

رقابت انتخاباتی بین 4 کاندیدای ریاست جمهوری

اسامی نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به شرح زیر می‌باشد:

محسن رضایی میرقائد

سید ابراهیم رئیسی

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

عبدالناصر همتی

پیش از این نیز انصراف سعید جلیلی و محسن مهرعلیزاده به تایید وزارت کشور رسیده بود.

 

پروتکل‌های ضدکرونایی برای انتخابات فردا

با توجه به شیوع کرونا در کشور و خطر طغیان دوباره آن در صورت کوچکترین غفلت، باید حتما رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی بگیریم؛ بر همین اساس در انتخابات پیش رو نیز لازم است ضمن رعایت نکات ضدکرونایی، در تعیین سرنوشت کشور مشارکت کرد.

طبق اعلام وزارت بهداشت، رعایت چند نکته در روز انتخابات ضروری است؛ به طوری که در وهله اول اولویت با برگزاری انتخابات در فضای باز خواهد بود.  همچنین رعایت فاصله گذاری اجتماعی (حداقل رعایت فاصله ۱.۵ تا دو متر با دیگر افردا)  در شعب اخذ رای ضروری است.  

در عین حال استفاده از ماسک در صفوف و شعب اخذ رای برای تمامی افراد الزامی بوده و لازم است که محیط برگزاری انتخابات نیز مورد گندزدایی قرار گیرد.

همانطور که بارها اعلام شد، در انتخابات پیش رو در کشور اخذ اثر انگشت در فرآیندهای مختلف به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ ممنوع است و  در عین حال توصیه می شود که افراد برای رای دادن حتما از خودکار شخصی استفاده کنند.

همچنین برگزارکنندگان انتخابات باید ورودی و خروجی شعب رای گیری را به صورت مجزا مشخص کرده و در زمان رای گیری و شمارش آرا نیز تهویه مناسبی برای محیط پیش بینی شده باشد.

اخبار مرتبط
هر قطعه سکه طرح جدید در معاملات امروز (سه شنبه) بازار طلای تهران با یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته (دوشنبه، ۲۰ فروردین) به ۴۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید.
سرمایه‌گذاران اکنون منتظر گزارش شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند که قرار است در روز جمعه اعلام شود تا فدرال‌رزرو چه زمانی شروع به کاهش نرخ بهره کند.
بذرافشان تاکید کرد: «این اقدام بانک مرکزی با هدف جمع شدن رانت و رسیدن مواد اولیه به دست مصرف‌کننده نهایی بود و مشکل تولید‌کننده‌ها را در ارتباط با مواد اولیه حل کرده است.»
در حال حاضر برخی از فعالان بازار می گویند روز گذشته قیمت سکه در بازار نیمه تعطیل به دلیل رشد تقاضا و کمبود عرضه به صورت هیجانی بالا رفت.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها