پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

چک برگشتی‌ها زیاد شد ولی هنوز امید هست

24 خرداد 1401
چک برگشتی‌ها زیاد شد ولی هنوز امید هست

به گزارش بانک اول به نقل از ایسنا، از 15 فروردین ماه سال جاری قانون جدید چک اجرا شد که در پی آن باید تمام چک‌ها در سامانه صیاد ثبت شوند و از آنجا که از این قانون جدید به عنوان سدی مقابل چک‌های برگشتی یاد می‌شود، خبر خوب از وضعیت چک‌های برگشتی در اولین ماه سال جاری حاکی از آن است که میزان و ارزش چک‌های برگشتی کم شده است. اما نه تنها در اردیبهشت ماه این آمار افزایشی شده بلکه نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته نیز رشد داشته است.

همچنین، آمارها حاکی از آن است در دومین ماه سال 1400 نسبت چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله‌ای افزایش یافته است؛ به طوریکه در فروردین ماه 8.2 درصد چک‌های مبادله‌ای برگشتی بودند و 91.8 درصد از چک‌ها وصول شدند اما در اردیبهشت ماه سال‌جاری تعداد چک‌های برگشتی به 8.9 درصد رسید تا نسبت به ماه گذشته رشد 8.5 درصدی را تجربه کند.

این آمار حاکی از آن است که وضعیت وصول چک‌ها در اردبیشهت ماه وضعیت نامطلوب‌تری را تجربه کرده است. اما با وجود رشد چک‌های برگشتی در اردبیشهت ماه نسبت به فروردین، نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد بهبود چشمگیری در این آمار هستیم. در اردبیشهت ماه سال گذشته نسبت چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله‌ای 12 درصد بوده است اما این نسبت در اردیبهشت ماه سال جاری 4 درصد کاهش یافته و به 8 درصد رسیده  است.

رونق اقتصاد در دومین ماه سال

از سوی دیگر، افزایش تعداد چک‌های مبادله در اردبیشهت سال جاری نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد که وضعیت اولین ماه بهار نسبت به ماه گذشته روبه بهبود بوده و رشد 7.6 درصدی در تعداد چک‌های صادر شده نشان از رونق گرفتن اقتصاد دارد.

علاوه بر این، ارزش چک‌های مبادله شده در اردیبهشت ماه سالجاری نسبت به فروردین ماه رشد بیش از 30 درصدی داشته است و ارزش چک‌های مبادله شده در دومین ماه سال نسبت به اردیبهشت سال گذشته با وجود اینکه تعداد این چک‌ها کاهش یافته، 43 درصد زیاد شده که نشان می‌دهد حجم معاملات نسبت به مدت مشابه پارسال و ماه گذشته رشد کرده است.

چند درصد چک‌های وصولی رمزدار است؟

همچنین، آمارها نشان می‌دهد که از بیش از 7.3 میلیون فقره چک وصول شده در اردیبهشت ماه بالغ بر 6.8 میلیون فقره عادی و بیش از 0.5 میلیون فقره رمز دار بوده است؛ بنابراین در کل کشور 93.1 درصد از کل چک‌های وصولی را چک‌های عادی و 6.9 درصد را چک‌های رمز دار تشکیل می‌دهند.

از نظر مبلغی نیز، از 265 هزار و 300 میلیارد تومان چک‌های وصولی در کل کشور حدود 171 هزار و 100 میلیارد تومان برای چک‌های عادی و بیش از 94 هزار و 200 میلیارد تومان خاص چک‌های رمزدار بوده است.

بر این اساس، در کل کشور 64.5 درصد از کل مبلغ چک‌های وصولی را چک‌های عادی و 35.5 درصد دیگر را چک‌های رمزدار به خود اختصاص داده‌اند.

استان‌های دارای چک‌های وصول شده رمزدار

طبق این گزارش، در اردیبهشت امسال در کـل کشـور 503 هـزار فقـره چـک رمـزدار بـه ارزشـی بالغ بر 94 هزار و 200 میلیارد تومان وصول شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 34 و 29.2 درصد افزایش داشته است.

در ماه مورد بررسی، در استان تهران حدود 160 هزار فقـره چـک رمـزدار بـه ارزشـی معادل 50 هزار و 200 میلیارد تومان وصول شد که در این ماه، 49.6 درصد از تعداد چک‌های رمزدار وصولی در سه استان تهـران (31.8 درصـد)، اصفهان (10.2 درصد) و خراسان رضوی (7.6 درصد) وصول شده است که بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.

همچنــین، 65.2 درصــد از ارزش چــک‌هــای فــوق در اســتان‌هــای تهــران (53.3 درصــد)، اصفهان ( 6.9 درصد) و خراسان رضوی (5 درصد) وصول شده است.

اخبار مرتبط
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‌/۰۲ مورخ ۲۱‌/۳‌/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات / آراء‌/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‏/۰۲ مورخ ۲۱‏/۳‏/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات ‏/ آراء‏/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
یکی از مهم‌ترین خدمات بانک‌ها، ارائه چک به متشریان متقاضی است و از گذشته تا امروز شاهد انواع مختلف آن مانند چک صیادی و تضمین شده هستیم و امروز با ارائه چک‌های الکترونیک می‌توان از همه چک‌ها به صورت دیجیتال بهره‌مند شد. چک یکی از خدماتی است که بانک برای ارائه ضمانت و تضمین در معاملات، به مشتریان خود ارائه می دهد که بسته به نوع و کاربرد معاملات انواع مختلفی دارد. چک‌های بانکی عادی، تضمینی، رمزدار، تایید شده، موردی، صیادی و الکترونیک، انواع مهم چک بانکی هستند.
در این بین افرادی هستند که با دانستن قوانین و همچنین اطلاع از سخت‌گیری‌های مجازات برای چک بلامحل، این افراد برای اینکه موقعیت خود را از دست ندهند و درگیر دادگاه و مجازات نشوند، اقدام به صدور چک با تاریخ خاص می‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها