چهارشنبه, 29 فروردین 1403 2024,April

چرا خودرو کالای مناسبی برای بورس نیست؟

24 خرداد 1401
چرا خودرو کالای مناسبی برای بورس نیست؟

به گزارش بانک اول  طبق اعلام انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور، در در دیدار رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و نمایندگان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تهران، محمدرضا نجفی‌منش- رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران- ضمن اشاره به آنچه که در مجلس مبنی بر کشف قیمت خودرو در بورس مطرح شده، از مکانیزمی برای ورود آگاهانه افراد به بازار سرمایه سوال کرد و پرسید: چه مکانیزمی قرار است برای خرید و فروش کالایی نظیر خودرو تعریف شود؟

در این رابطه، محمدعلی دهقان دهنوی- رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار- پاسخ داد: خودرو کالای مناسبی برای ورود به بورس نیست؛ چرا که معمولا کالایی وارد بورس می‌شود که تا دارای تنوع بالای این چنینی نباشد.

لاتاری فروش خودرو...

وی ضمن انتقاد از شرایط قیمت‌گذاری و عرضه خودرو در کشور، اظهار کرد:‌ به سبب قیمت‌گذاری دستوری و ایجاد اختلاف قیمت در بازار آزاد، اکنون شاهد راه‌اندازی نوعی لاتاری برای فروش خودرو هستیم. طبق بررسی‌ها، پلاک نیمی از خودروهای عرضه شده در این روش، توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی رصد نشده و این بدان معناست که این خودروها انبار شده‌اند. این در حالی است که از سوی دیگر خودروسازان هم در ازای عرضه هر یک از این خودروها، متحمل زیان ‌می‌شوند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: در چنین شرایطی اگر ورود خودرو به بورس منجر به رفع این مفسده شود، می‌توان مکانیزم‌هایی را برای آن طراحی کرد اما سازمان بورس به طور کلی با قیمت‌گذاری دستوری خودرو مخالف است.

اخبار مرتبط
پس از بروزرسانی سامانه یکپارچه، نام ۷ خودرو در این سایت بارگزاری شده است که احتمالا فروش این محصولات از هفته آینده مطابق شرایط جدید آغاز خواهد شد. سامانه یکپارچه فروش خودرو ، با هدف تنظیم بازار خودرو، کوتاه کردن دست دلالان از بازار و در نهایت کاهش قیمت خودرو در بازار فعالیت می کند. در این طرح خودروسازان بر اساس برنامه های تولید خود، اقدام به پیش فروش محصولات خود می کردند.
قیمت هایما اس هشت مدل ۱۴۰۳ ۲ میلیارد و ۲۰ میلیون تومان شد که کاهش ۱۰ میلیونی داشته است. مدل ۱۴۰۲ این خودرو نیز ۱ میلیارد و ۹۹۰ میلیون تومان است.
لیست قیمت جدید انواع کامیون و کامیون کشنده توسط نمایشگاه داران کامیون شهر تهران امروز سه شنبه 28 فروردین ماه 1403 منتشر شد.
البته ایران خودرویی‌ها به دنبال حذف برند پژو از سبد محصولاتی خود نیستند اما به نظر می‌رسد به سمت محدود کردن برند پژو در سبد محصولاتی خود حرکت می‌کنند. آن‌طور که بررسی اطلاعات ایران خودرو نشان می دهد تمرکز در سبد محصولاتی این خودروساز روی تولید انواع پژو ۲۰۷ متمرکز خواهد بود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها