پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

تطبیق اینترنت بانک مسکن با قانون جدید چک

24 خرداد 1401
تطبیق اینترنت بانک مسکن با قانون جدید چک

به گزارش بانک اول به نقل از هیبنا، پس از الزامی شدن اجرای قانون جدید چک، صدور و پشت نویسی چک در وجه حامل ممنوع شد. براساس این قانون، تمامی چک ها باید در وجه ذینفع صادر شود. در این حالت، فرآیند ثبت و انتقال چک توسط دارنده و تایید آن توسط گیرنده، جایگزین پشت نویسی شده است، برای انجام این فرآیند سامانه پیچک طراحی شده است. سامانه پیچک که در اصل سامانه پیگیری مبادلات چک است داده های چک را از طریق ابزارهای الکترونیکی و دیجیتالی ثبت و منتقل می کند.
بانک مسکن، سرویس های پیچک را در درگاه های غیرحضوری خود( اینترنت بانک و همراه بانک ) راه اندازی کرده است.
مشتریان بانک می توانند از طریق درگاه های غیرحضوری چهار خدمت را دریافت کنند. این خدمات نخست، درخواست ثبت چک در سامانه صیاد( سامانه صدور یکپارچه الکتریکی دسته چک است که به صورت آنلاین و تحت نظارت بانک مرکزی که دو امکان استعلام چک و ثبت آن را فراهم می کند)، دوم، دریافت تایید یا رد چک در سامانه صیاد توسط گیرنده، سوم انتقال چک در سامانه صیاد، چهارم، استعلام مشخصات چک ثبت شده در سامانه صباد برای صادرکننده و گیرنده می شود.
براساس این گزارش، در کنار نسخه اینترنتی این بروزرسانی برای نسخه همراه بانک صورت گرفته است. مشتریان نسخه اندروید و ios می توانند خدمات مرتبط با سرویس های پیچک را از طریق همراه بانک مسکن و نسخه وب اپلیکیشن PWA دریافت کنند.
از ابتدای سالجاری، قانون جدید چک به اجرا درآمده است. این چک ها که با عنوان چک های صیادی شناخته می شود، از طریق وب در سامانه ای به نام صیاد اعتبار خواهند داشت. دسترسی به سامانه صیاد از طریق درگاه های بانکی شامل اینترنت بانک ، همراه بانک و وب اپلیکیشن مقدور است.
بانک مسکن، بستر لازم برای اتصال به این سامانه و دریافت خدمات از سوی مشتریان را برای چهار خدمت مورداشاره فراهم کرده است.
به این ترتیب شعب بانک ها موظفند برای صادرکنندگان چک سقف اعتبار مجاز تعریف کرده و تعداد چک های برگشتی آنها را مشخص کنند تا در صورت نداشتن چک برگشتی و رعایت سقف مجاز، امکان صدور چک جدید برای آنها مهیا شود. همچنین ثبت مشخصات چک شامل مبلغ، تاریخ و مشخصات ذینفع از سوی صادرکننده در سامانه، از طریق درگاه های مجازی یا شعب بانک باید رعایت شود و مشخصات چک توسط ذینفع نیز در سامانه از طریق درگاه مجازی یا شعب بانک باید تایید شود. در عین حال مشخصات گیرنده یا گیرندگان بعدی چک توسط ذینفع بعدی باید ثبت شود و بر قانونی نبودن ظهر و پشت نویسی چک در انتقالات بعدی(خارج از رویه تایید شده) تاکید شده است.
گفتنی است بر اساس این گزارش قابلیت استعلام، تایید و انتقال چک همه بانک ها در اینترنت بانک مسکن، همراه بانک و وب اپلیکیشن PWA وجود دارد.
برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص هر یک از این مراحل یا به سایت بانک مسکن مراجعه کرده یا این که به نزدیکترین شعب بانک مسکن مراجعه کنند.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک مرکزی اعلام کرد: فهرست اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان بانک هایی که در پایان سه ماه اول امسال مورد بررسی نهایی قرار گرفته اند به همراه اطلاعات تسهیلات کلان غیرجاری به تفکیک هر بانک به روزرسانی و منتشر شد.
بانک اول - در حال حاضر مشتریان بانک‌ها می‌توانند از طریق درگاه‌های اینترنت و موبایل ۲۳ بانک مبتنی بر شماره شبا، روزانه ۱۰ میلیون تومان و در داخل شعب بانک‌ها نیز ۱۵ میلیون تومان جابجا کنند.
بانک اول - معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کرد:‌ با توجه به پایان مهلت ارزیابی بانک‌های متخلف در زمینه عدم رعایت نرخ سود علی الحساب سپرده سرمایه گذاری مدت‌دار، شش بانک از نرخ‌های تعیین شده تخطی کرده‌اند که پرونده یکی از آنها در حال ارسال به هیات انتظامی بانک‌ها است.
بانک اول - بانک مرکزی اعلام کرد: فهرست بدهکاران بانکی حداکثر تا دو هفته آینده به صورت رسمی بر روی تارنمای این بانک منتشر می‌شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها