پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

سود نقدی مجامع چگونه به سهامداران پرداخت می‌شود؟

24 خرداد 1401
سود نقدی مجامع چگونه به سهامداران پرداخت می‌شود؟

به گزارش بانک اول احسان رضا پور کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که سود نقدی مجامع چیست؟ بیان کرد: شرکت‌ها چکیده و نتیجه نهایی کلیه فعالیت‌های خود را طی یک دوره مالی که می‌تواند بر وضعیت فروش و سود آوری آن بنگاه اثر گذار باشد، بعد از کسر هزینه‌های بهای تمام شده، مالیات‌ها و هزینه‌های مالی که شرکت برای تامین مالی خود پرداخت کرده است، محاسبه می‌کنند و در نهایت سود خالص شرکت مشخص می‌شود.

او افزود: از تقسیم سود خالص شرکت به تعداد کل سهام منتشر شده شرکت، سود هر سهم به دست می‌آید. شرکت‌ها از سود حاصل معمولا بخشی را بین سهامداران تقسیم می‌کنند که بر اساس قانون تجارت این میزان حداقل ۱۰ درصد تعیین شده است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: البته برخی از شرکت‌ها به دلیل زیانی که داشته‌اند در پرداخت سود نقدی خود با محدودیت مواجه هستند. نکته دیگر اینکه برخی از شرکت‌ها که برنامه توسعه مناسبی دارند، معمولا تمایل دارند که بخشی از این منابع را به طرح‌های توسعه‌ای اختصاص دهند که در این صورت در قالب افزایش سرمایه از محل سود انباشته در زمان‌های آینده به سهامداران شرکت تخصیص پیدا می‌کند.

رضا پور در پاسخ به این سوال که سود نقدی مجامع شامل چه کسانی می‌شود؟ اظهار کرد: سود نقدی مجامع شرکت‌ها به کلیه افرادی که در تاریخ برگزاری مجمع در جمع سهامداران شرکت حضور داشته‌اند، تعلق می‌گیرد.

او در ادامه افزود: چنان چه فردی مدت زیادی سهم را نگه داشته باشد، اما روز قبل از برگزاری مجمع، سهام شرکت را بفروشد و در تاریخ برگزاری مجمع در جمع سهامداران حضور نداشته باشد، سود نیز به این فرد تعلق نمی‌گیرد.

روش‌های مختلف پرداخت سود نقدی مجامع به سهامداران

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که سهامداران مشمول، چگونه می‌توانند سود خود را دریافت کنند؟ گفت: مطابق برنامه زمان‌بندی شده که هیئت مدیره در خصوص نحوه پرداخت سود شرکت اعلام می‌کند، سود از طریق سجام به حساب افراد و یا از روش اعلام شماره حساب بانکی افراد، به حساب سهامداران واریز می‌شود، در برخی از زمان‌ها نیز شرکت‌ها، بانک‌هایی را مشخص می‌کنند و طبق زمان بندی مشخص شده، سهامداران می‌توانند به شعب آن بانک مراجعه کنند و بر اساس برنامه سود‌های خود را دریافت کنند.

او در رابطه با زمان بندی پرداخت سود، تصریح کرد: شرکت‌ها طبق قانون تجارت از زمان برگزاری مجامع و تصویب صورت‌های مالی، ۸ ماه زمان دارند که سود سهامداران خود را بپردازند و معمولا شرکت‌ها پرداخت سود سهامداران خرد را در اولویت قرار می‌دهند.

رضا پور در ادامه بیان کرد: معمولا سهام شرکت‌ها بعد از برگزاری مجامع و تقسیم سود، یک افت قیمت متناسب با میزان تقسیم سود را تجربه می‌کند که این موضع به جو بازار، اخبار و عوامل دیگر بستگی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان اظهار کرد: به سهامداران دنبال کردن اخبار مجامع را اکیدا توصیه می‌کنم؛ چرا که در مجامع شرکت‌ها مدیران شرکت به جز تشریح وضعیت و عملکرد شرکت نکات مهمی را در رابطه با برنامه‌های شرکت و عواملی که می‌تواند سود آوری شرکت را تحت تاثیر قرار دهد نیز مطرح می‌کنند، به علاوه اینکه در این مجامع امکان پاسخ گویی به سهامداران وجود دارد.

اخبار مرتبط
شاخص فرابورس ایران نیز در معاملات امروز و در ادامه روند نزولی خود با ۵۱ واحد رشد، از مرز ۲۶ هزار واحد عبور کرد و به ۲۶ هزار و هفت واحد رسید.
یک کارشناس اقتصادی درباره موضوعات مختلف اعم از انس طلا، رمزارز، بورس ایران معتقد است سال آینده باید بهترین پرتفو را از میان این گزینه ها انتخاب کرد.
به این ترتیب به نظر می‌رسد اگرچه بازار سهام طی روزهای آینده ممکن است فراز و فرودهایی را تجربه کند اما دست کم تا پیش از آغاز فصل مجامع، عرصه چرخش سرمایه باشد.
سازمان خصوصی سازی در 2 اطلاعیه جداگانه قیمت پایه و شرایط عرضه سهام دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس را اعلام کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها