پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

افزایش تسهیلات بلاعوض مسکن محرومان به ۳۰ میلیون تومان

24 خرداد 1401
افزایش تسهیلات بلاعوض مسکن محرومان به ۳۰ میلیون تومان

به گزارش بانک اول عزیزالله مهدیان معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفت  و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه  نوسازی و بازسازی مسکن محرومان در روستا‌ها را از سال ۸۴ با پرداخت تسهیلات آغاز کرده‌ایم، گفت: تسهیلاتی که به روستاییان برای نوسازی پرداخت می‌شود بین ۵۰ تا ۷۰ درصد از هزینه ساخت مسکن را شامل می‌شود و متقاضیان هم باید ۵۰ تا ۳۰ درصد از هزینه ساخت را در قالب آورده خودشان پرداخت کنند.

او ادامه داد: متاسفانه در سال‌های گذشته خانواده‌هایی که به شدت مستضعف هستند و خانه‌های به شدت آسیب پذیری دارند به دلیل مشکلات مالی و تامین نکردن آورده مورد نیاز نمی‌توانستند از این تسهیلات استفاده کنند؛ بنابراین در سال‌های گذشته برای بازسازی اقدامی نمی‌کردند.

 

معاون مسکن روستایی بنیاد مستضعفان اظهار کرد:  از سال ۸۴ تا کنون ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکن روستایی ساخته‌ایم، ولی عموما افرادی که دارای واحد‌های آسیب دیده بودند در طی این سال‌ها نتوانستند از این تسهیلات استفاده کنند.

مهدیان بیان کرد: در اوایل بازسازی شرایط اقتصادی مناسب‌تر بود و میزان استقبال خانواده‌ها از بازسازی بیشتر بود، ولی در حال حاضر با توجه به گرانی مصالح ساختمانی و با توجه به بالا بودن قیمت ساخت واحد‌های مسکونی افراد نتوانسته‌اند از این تسهیلات استفاده کنند.

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه طی مذاکره‌ای که با سازمان برنامه و بودجه و دولت صورت گرفت، مقرر شد که بخشی از آورده متقاضیان را دولت به عنوان کمک بلاعوض به خانواده‌ها پرداخت کنند، افزود: از اواخر سال ۹۸ این اقدام شروع شده و در طول دو سال گذشته ساخت  ۱۱۶ هزار واحد در این قالب را آغاز کرده‌ایم و به خانواده‌های که توان نداشتند این تسهیلات بلاعوض پرداخت شده است.

او بیان کرد: در ابتدا این تسهیلات ۲۵ میلیون تومان بود که با رایزنی‌ها صورت گرفته هم اکنون به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

مهدیان اظهار کرد: تا به امروز از این ۱۱۶ هزار واحد ۶۵ هزار واحد مسکن روستایی به اتمام رسیده و تلاش می‌کنیم مابقی واحد‌ها هم تا پایان نیمه اول سال به بهره برداری برسانیم.

او در پایان بیان کرد: تا به امروز به این خانواده‌ها بالغ بر ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از محل سازمان هدفمندی یارانه‌ها کمک کرده‌ایم و این تسهیلات هم از مابه التفاوت سوخت و یارانه سازمان هدفمندی به خانواده‌هایی که نیازمند بودند و امکان خانه دار شدن برای آن‌ها وجود نداشت، پرداخت شد.

اخبار مرتبط
در حال حاضر بانک‌های ملت، ملی، مسکن، صادرات، بانک رفاه کارگران، سپه، تجارت، شهر، سامان، پاسارگاد، خاورمیانه، پارسیان، سینا، کارآفرین، آینده، گردشگری، اقتصاد نوین، ایران زمین، پست بانک و موسسه اعتباری ملل به عنوان بانک‌های عامل پرداخت وام ودیعه مسکن معرفی شده‌اند.
طبق ابلاغیه جدید، بانک‌های عامل، برای پرداخت این وام باید فقط یک ضامن رسمی از متقاضی بخواهند؛ اما این وام قرض‌الحسنه که به نام وام خرد و فوری هم معروف است، خیلی هم دریافتش فوری نیست!
موضوع وام با کارت یارانه از سال ۱۳۹۶ و با بخشنامه بانک مرکزی آغاز شد که در همان زمان بانک‌ها اعلام کردند منابع لازم برای پرداخت وام یارانه به مشمولان را ندارند و البته بانک مرکزی هم تکلیفی را بر دوش شبکه بانکی نگذاشت. دو سال بعد همزمان با شیوع ویروس کرونا در ایران، دولت دوازدهم وام‌های یک میلیون تومانی پرداخت کرد که اقساط آن هر ماه از حساب کارت یارانه متقاضیان کسر می‌شد.
بانک رفاه کارگران به منظور تداوم سیاست های حمایتی خود از جامعه مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی، کارکنان شرکت ها و سازمان های متعامل با بانک، در قالب “طرح امید رفاه”تسهیلات پرداخت می کند. تسهیلات طرح امید رفاه به مستمری بگیران ارجمند سازمان تامین اجتماعی که حقوق خود را از بانک رفاه دریافت می کنند و کارکنان محترم بازنشسته بانک رفاه، در قالب عقد قرض الحسنه به میزان بیست میلیون تا یکصد میلیون ریال با نرخ کارمزد سالانه ۴ درصد پرداخت می شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها