جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

اما و اگرها درباره واریز مرحله دوم سود سهام عدالت

24 خرداد 1401
اما و اگرها درباره واریز مرحله دوم سود سهام عدالت

به گزارش بانک اول، سود سهام عدالت در سال‌های گذشته، مبلغی به ازای هر نفر درنظر گرفته و در تاریخی معین به حساب افراد واریز می‌شد. در روش جدید محاسبه سود، تعداد سهم سهامداران عدالت (روش مدیریتی مستقیم و غیرمستقیم) در شرکت‌ها و میزان سود به ازای هر سهم براساس عملکرد شرکت‌‌های سرمایه‌پذیر مدنظر قرار می‌گیرد.

 

بنابراین گزارش،  ۲۸ اسفندماه، اولین مرحله واریز سود سهام عدالت صورت گرفت و دارندگان سهام ۵۰۰هزار تومانی، رقمی حدود ۲۰۰هزار تومان و دارندگان سهام یک میلیون تومانی، ۴۰۰هزار تومان دریافت کردند. پس از پرداخت مرحله اول سود سهام عدالت، زمان واریز مرحله دوم تا پایان ماه رمضان اعلام شد اما سودی در این تاریخ به حساب مشمولان واریز نشد و پرداخت سود به زمان دیگری موکول شد.

 

در همین رابطه مهدی بایی یک مقام مسئول در شرکت سرمایه گذاری در گفتگویی با باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با عدم واریز سود سهام عدالت گفته بود که در خصوص سود سهام عدالت که مورد سوال تعداد زیادی از سهامداران مشمول است باید گفت؛ سود عملکرد سال مالی منتهی به پایان اسفند سال ۹۸ شرکت‌های سرمایه پذیر واگذار شده به سهام عدالت باید تا پایان تیرماه در مجامع شناسایی و به تصویب مجمع عمومی آن شرکت‌ها می‌رسید و طبق قانون تجارت شرکت‌ها هشت ماه زمان دارند پس از تصویب سود در مجمع این مبلغ حاصل شده (سود) را پرداخت کنند یعنی پایان اسفند ماه سال ۹۹ آخرین مهلت پرداخت سود شرکت‌های واگذار شده به سهام عدالت بوده است. سود این شرکت‌ها که باید به حساب شرکت‌های سرمایه گذاری استانی واریز می‌شد و شرکت‌های سرمایه گذاری استانی بعد از تصویب مجمع عمومی شان سود را بین حدودا ۳۰ میلیون سهامدار روش غیر مستقیم توزیع می‌کردند با یک مصوبه شورای عالی بورس در اسفند ماه سال ۹۹، شرکت‌های سرمایه پذیر واگذار شده به سهام عدالت مکلف شده اند که به جای این که سود را به شرکت‌های سرمایه گذاری استانی واریز کنند به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز کنند و این موضوع تعارض قانونی داشت.

 

بایی در ادامه بیان کرد: ابتدا باید این سود به حساب شرکت‌های سرمایه گذاری واریز می‌شد و بعد از تشریفات مقرر در ماده ۲۳۷ الی ۲۴۰ قانون تجارت و بعد از تصویب مجمع عمومی این شرکت‌ها به سهامداران پرداخت می‌شد. این دو گانگی و اقدام غیر قانونی شورای عالی بورس سبب شد. ۳۶ شرکت بورسی سهام عدالت وجود دارد که برخی از این شرکت‌های سرمایه پذیر دولتی سود را به دلیل ابهامات قانونی به حساب شرکت سپرده گذاری واریز نکرده اند در واقع این سود باقی مانده به دلیل ابهامات قانونی و تغییرات نه به حساب شرکت‌های سپرده گذاری مرکزی و نه حساب شرکت‌های سرمایه پذیر واریز نشده است و تنها بخشی از شرکت‌ها سود خود را واریز کرده اند که شرکت سپرده گذاری مرکزی میان مشمولان سهام عدالت که روش غیر مستقیم را برگزیده اند پرداخت کرده است به طور کل می‌توان این گونه گفت که شورای عالی بورس مصوبه ایی غیر قانونی ابلاغ کرده است و سپرده گذاری مرکزی نیز که بر مبنای این مصوبه مسئول وصول و توزیع سود شده است به این تکلیف نتوانسته است به طور صحیح عمل کند و تا به اکنون نتواسته باقی مانده سود را دریافت و بین سهامداران توزیع کند.

در این رابطه حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام کرده بود که نام پنج شرکتی که تاکنون سود سهام عدالت را به حساب این شرکت واریز نکرده اند، اعلام خواهد شد که این اتفاق نیز نیفتاد.

 

 پس از آن شنیده هایی از شرکت سپرده گذاری مرکزی به گوش رسید مبنی بر این که از آنجایی که شرکت هایی که باید سود را پرداخت کنند یا با مشکل مالی رو به رو هستند یا برنامه افزایش سرمایه در آن احتمالا بخش دوم سود هم به دو بخش ۳۰ درصدی و ۲۰ درصدی تبدل شده و به حساب مشمولان واریز خواهد شد، اما این اتفاق رخ نداد.

 

به دنبال انتشار این اخبار 12 خرداد فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی در حاشیه آیین رونمایی از محیط آزمون تنظیم‌گری (سندباکس) بازار سرمایه در جدیدترین اظهارات خود، از پرداخت ۵۰ درصد دوم سود سهام عدالت تا پایان تیرماه و قبل از عید قربان خبر داده است.

 

وی به زمان پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت برای سال ۹۸ اشاره کرد و اظهار داشت: نخستین مرحله از واریز سود سهام عدالت اواخر سال گذشته پرداخت شد، براساس برنامه ریزی های صورت گرفته مرحله دوم سود تا قبل از عید قربان پرداخت خواهد شد.

دژپسند به علت تاخیر پرداخت ۵۰ درصد دوم سود سهام عدالت تاکید کرد و گفت: به دنبال این نیستیم که فشاری را به شرکت‌های سرمایه‌پذیر وارد کنیم، بلکه به دنبال این هستیم تا زودتر این سود به حساب سهامداران پرداخت شود بنابراین براساس برنامه ریزی های صورت گرفته مرحله دوم سود سهام عدالت تا قبل از عید قربان پرداخت خواهد شد.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ۴۰ درصد باقیمانده سهام عدالت چه زمانی آزادسازی خواهد شد، گفت: این موضوع وابسته به شرایط بازار است، اگر شرایط بازار مناسب شود اقدامات لازم برای آزادسازی ۴۰ درصد دوم سهام عدالت انجام می شود.

اخبار مرتبط
عسگر توکلی گفت: سود سهام عدالت جاماندگان سال ۱۴۰۱ شرکت‌های سرمایه‌پذیر در ابتدای سال ۱۴۰۳ به حساب افراد واریز می‌شود. این افراد که حدود ۳۰ درصد سهامداران سهام عدالت را شامل می‌شوند، مربوط به دو شرکت سرمایه‌پذیرند که سود حاصل از افزایش سرمایه آنها به‌موقع به حساب سهامداران واریز نشد. وی افزود: پیرو مصوبه‌ای که شورای عالی بورس برای توزیع سود سهام عدالت سهام‌داران داشت، مقرر شده بود، سود سهام عدالت در دو مرحله تا پایان آذر ماه و مرحله بعدی تا قبل پایان سال به حساب سهامداران واریز شود.
رئیس هیأت مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت کشور گفت: سود سهام عدالت جاماندگان سال ۱۴۰۱ شرکت‌های سرمایه‌پذیر در ابتدای سال ۱۴۰۳ به حساب آنها واریز می شود.
باغستانی به تازگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده است: زمانی که ۸ شرکت سود سهام خود را واریز کنند و اطلاعات هم از قوه قضائیه دریافت شود این سودها همراه با واریز مرحله سوم سود سهام عدالت برای وراث واریز خواهد شد و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.
مدیر عامل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: سامانه میراث در سال ۱۴۰۲ برای وراث متوفیان سهام عدالت راه‌اندازی شد تا انتظار ۱۸ ساله وراث برای تقسیم دارایی متوفیان به پایان برسد

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها