پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

تعداد و ثروت پولدارهای ایرانی افزایش یافت

24 خرداد 1401
تعداد و ثروت پولدارهای ایرانی افزایش یافت

به گزارش بانک اول فوربس در گزارشی نوشت: تعداد میلیونرها در ایران به‌رغم اینکه این کشور از تحریم‌های ایالات‌متحده و بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ رنج می‌برد، شاهد رشدی انفجاری بوده است.

در سال۲۰۲۰ تعداد افراد با ارزش ثروت خالص بالا (HNWI) در ایران ۶/ ۲۱درصد رشد کرده، درحالی‌که میانگین جهانی این آمار در سال۲۰۲۰ به مراتب کمتر بوده است. همچنین میزان ثروت این طبقه در ایران طی سال گذشته میلادی بیش از ۳/ ۲۴درصد رشد داشته و بیشتر از میانگین جهانی بوده است.

مرکز مشاوره «کپ‌جمینی» در گزارش دیروز خود درباره «ثروت جهانی» اعلام کرد: «بین ماه‌های مارس و ژوئیه (بهار ۱۴۰۰) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۶۲۵درصد افزایش یافته است»، درحالی‌که رشد ارزش معاملات «اس‌اندپی» آمریکا طی دوره مشابه تنها شاهد ۱۶درصد رشد بوده است. با دسترسی به دارایی‌های بین‌المللی که به‌دلیل تحریم‌ها مسدود شده است، بسیاری از طبقات ثروتمند و حرفه‌ای ایران پول خود را وارد سهام و بورس می‌کنند.

بنابر گزارش «کپ‌جمینی» اکنون تعداد میلیونرهای ایرانی به بیش از ۲۵۰هزار نفر رسیده که بیشتر آنها درخود ایران زندگی می‌کنند. دولت ایران با سرازیر کردن سرمایه‌ها به بورس به رشد این طبقه میلیونر در ایران کمک کرده است. رونق رمزارزها منبع دیگری برای رشد ثروت میلیونرهای جدید ایران بوده است. برق ارزان در ایران یک مزیت نسبی بالا برای استخراج رمزارز و رونق بازار ارزهای دیجیتال است.

به نوشته عصر ایران، شور و اشتیاق برای استخراج رمزارز در ایران بسیار بالا بوده است و به‌دلیل مشکل کمبود برق دولت ماه گذشته اعلام کرد که استخراج رمزارزها به مدت چهارماه ممنوع خواهد بود. مزارع استخراج رمزارز به قدری برق مصرف می‌کردند که منجر به خاموشی‌های پی در پی می‌شد. یکی از فعالان استخراج رمزارز در ایران می‌گوید استخراج رمزارز سودی فوق‌العاده در ایران دارد و بسیار بیشتر از شغل وکالت برای او درآمد داشته است.

گزارش «ثروت جهانی» مرکز مشاوره «کپ‌جمینی» می‌گوید حدود ۷۲درصد از میلیونرهای ایران در بازار رمزارز سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

طبق گزارش «کپ‌جمینی» افزایش سریع میلیونرها در ایران، این کشور را به لحاظ تعداد میلیونرها در مقام چهاردهم جهان و در جایگاه نخست خاورمیانه قرار داده است. ایران اکنون حتی از بزرگ‌ترین رقیب خود یعنی عربستان‌سعودی که با ۲۱۰هزار میلیونر در رده ۱۷جهانی قرار دارد، پیش افتاده است.

با این حال افزایش ثروت و تعداد میلیونرهای ایران، کاملا در تضاد با اقتصاد ضعیف این کشور است. به‌دنبال تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۸، قیمت اقلام روزمره افزایش یافت.این قیمت‌ها با افزایش ۵۰درصدی تورم هنوز هم روزانه درحال افزایش هستند. بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ هم مزید بر علت شده و به بیکاری و فقر در ایران دامن زده است.

خبر افزایش تعداد و ثروت میلیونرهای ایران می‌تواند مشکلاتی برای ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب ایران ایجاد کند که در ماه آگوست (نیمه مرداد ۱۴۰۰) قرار است دولت را تحویل بگیرد. رئیسی از مذاکرات درحال انجام در وین برای احیای توافق هسته‌ای (برجام) پشتیبانی می‌کند.

اخبار مرتبط
اینستاگرام تنها راه برای درآمدزایی در فضای آنلاین نیست اما اگر به این نتیجه رسیده‌اید که پلتفرم درستی برای شماست، لازم است درباره راه‌های مختلف درآمدزایی از محتوای خود بدانید.
پیمان مولوی در پاسخ به این پرسش که بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳ چیست؟ افزود: ما می‌گوییم هیچ بازار بهتری وجود ندارد و این‌ها، همه جزو خطای دسته‌بندی است وی اظهار داشت: هر کسی به صورت متناوب چه در دلار، چه در طلا، چه در املاک و مستغلات و چه در خودرو و حتی در سهام با ریسک آن حضور داشته باشد، از ریال خود می‌توان محافظت کند. این اقتصاددان تصریح کرد: در این حالت، به صورت متوسط باید خرید شود، به خصوص در طلا باید این اتفاق بیفتد.
شیطنت‌های ماه‌های پایانی سال گذشته در بازار ارز و طلا، برای سرمایه‌گذاران دلار و سکه نهایتا منجر به بازدهی سالانه ۲۹ درصدی شد. نرخ تورم براساس داده‌های رسمی در ۱۴۰۲ کمی بیش از ۳۲ درصد است
بسیاری از ثروتمندترین کشورهای جهان در میان کوچکترین کشورهای جهان قرار دارند به‌طوری که اقتصاد آنها در مقایسه با تعداد ساکنان آنها بسیار بزرگ است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها