جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

یارانه جدید کی پرداخت می‌شود؟

24 خرداد 1401
یارانه جدید کی پرداخت می‌شود؟

به گزارش بانک اول ماهانه دو یارانه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. در روز دهم هر ماه یارانه معیشتی بنزین و در روز بیستم هر ماه یارانه نقدی پرداخت می‌شود. آیا مردم منتظر یارانه جدید باشند؟

مبلغ یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به‌ ازای هر نفر و مبلغ یارانه معیشتی بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان برای هر خانوار است. همچنین تعداد یارانه‌بگیران نقدی ۷۸ میلیون نفر است و ۶۰ میلیون نفر نیز یارانه بنزین می‌گیرند.

بنابراین هفت میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی محروم هستند و ۲۵ میلیون نفر نیز یارانه معیشتی نمی‌گیرند.

 

اول خرداد امسال هیات وزیران برای ثبت‌نام کسانی که یارانه نمی‌گیرند مصوبه‌ای منتشر کرد که براساس آن همه‌ افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی، یارانه حمایت معیشتی خانوار و سایر یارانه‌ها از جمله افراد جدید، افرادی که تاکنون ثبت‌نام نکرده‌اند و افرادی که منصرف شده‌اند می‌توانند ثبت‌نام کنند.

این طرح را قرار است وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرایی کند، اما تا پایان دولت فعلی کمتر از یک ماه باقی مانده است. به نظر می‌رسد ثبت‌نام از متقاضیان یارانه در دولت روحانی انجام نشود.

یارانه جدید در نیمه دوم سال

از سوی دیگر نیز ابراهیم رئیسی از پرداخت یارانه جدیدی در دولتش گفته است.

طبق وعده رئیسی، قرار است برای خانوارهای پنج دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر شود. بر این اساس به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد تخصیص یابد.

یعنی خانوار پنج نفره‌ای که در سه دهک اول باشد یک کارت اعتباری دریافت می‌کند که هر ماه یک میلیون تومان شارژ می‌شود. اگر همین خانواده پنج نفره در دهک چهار و پنج باشد، کارت اعتباری که می‌گیرد ماهانه ۷۵۰ تومان اعتبار دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در مصاحبه‌ای با جام‌جم گفته که در تاریخ انقلاب اسلامی اولین‌بار است که ۸۰ درصد نمایندگان یک مجلس از حضور یک نفر در انتخابات حمایت و برای رای‌آوری او کمک کردند. او می‌گوید مجلس به دولت بعدی کمک می‌کند.

محمدرضا ابراهیمی در بخش دیگری از اظهارات خود گفته است: دلار ۴۲۰۰ تومانی به هدف اصابت نکرده و تبدیل شده به یک مسیر رانتی در اقتصاد ایران. ما به‌جای ارز ترجیحی، مابه‌التفاوت آن را به خود مردم بدهیم و این به عدالت نزدیک‌تر است.

از آنجایی که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط برای نیمه اول امسال تصویب شد وسا همان طور که پورابراهیمی گفته احتمالا منابع تخصیص داده شده به این ارز را به مردم بدهند.

بنابراین مجلس و دولت در پرداخت یارانه جدید هم‌نظر هستند. در پاییز پارسال نیز مجلس پرداخت یارانه به ۶۰ میلیون نفر را تصویب کرد. اما زیر بار پرداخت آن نرفت.

در مجموع احتمالا در نیمه دوم سال با موافقت مجلس و دولت جدید برای حمایت از معیشت خانوارها یارانه جدید یا کارت اعتباری پرداخت شود./تجارت نیوز

اخبار مرتبط
همزمان با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک پرسش‌های مختلفی از سوی شهروندان مطرح شد، از همین رو وزارت رفاه اقدام به پاسخِ برخی پرسش‌های احتمالی شهروندان مانند اینکه «آیا قرار است یارانه‌های نقدی حذف شود؟» یا اینکه «برای ثبت‌نام افراد جامانده از دریافت یارانه باید چه کنیم؟» کرده است.
منابع هدفمند سازی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی به ۷۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که منابع هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال گذشته حدود ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بوده است. با این حساب یک خانوار ۳ نفره در سال آینده مبلغ ۱ میلیون و ۳۸۰ هزارتومان یارانه نقدی خواهند گرفت.
برخی از مردم تصورشان این است که برای خرید اقلام تنها باید ۲۲۰ هزار تومان هزینه کنند در صورتیکه اینگونه نیست و باید خرید داشته باشند و بعد این مبلغ به عنوان تخفیف برای آنها فعال می‌شود؛ همچنین این تصور وجود دارد که خرید باید به صورت یکجا انجام شود در حالی که مدت زمان طرح در سه مرحله یک ماهه اجرا می‌شود و شخص می‌تواند در این بازه به فراخور نیاز خرید داشته باشد.
دولت‌ها از برنامه‌های یارانه نقدی برای کمک به افراد با درآمد کم استفاده می‌کنند. یارانه نقدی یک پرداخت مستقیم از دولت به گیرنده است که به صورت پول نقد یا از طریق کارت های بانکی انجام می‌شود. این برنامه‌ها برای کاهش فقر و تشویق بهترین استفاده از منابع جامعه، به کار می‌روند. بسیاری از این برنامه‌ها از محدودیت دریافت تمایل دارند و تحت شرایط و دستورالعمل‌های خاصی تعیین می‌شوند تا به هدف موردنظر دست یابند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها