جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

تهدید تازه برای بازار رمزارز

24 خرداد 1401
 تهدید تازه برای بازار رمزارز

به گزارش بانک اول در ماه‌های قبل ، بازار رمزارز‌هایی مانند بیت‌کوین بین مردم محبوبیت زیادی پیدا کرد و افراد زیادی به سرمایه‌گذاری در این حوزه ترغیب شدند، اما با توجه به نامشخص بودن قوانین کشور در بحث رمزارز‌ها و نحوه کار صرافی‌های داخلی، تعداد چشمگیری از خریداران ایرانی رمزارز‌ها از صرافی‌های خارجی برای خرید و نگهداری رمزارز‌ها استفاده می‌کنند. بایننس یکی از محبوب‌ترین صرافی خارجی بین کاربران ایرانی است. کوینکس نیز صرافی دیگری است که به‌تازگی فعال شده است و بخشی از کاربران کشورمان برای معامله به استفاده از آن روی آورده‌اند.


اما کار با این صرافی‌ها از گذشته مشکلات پیش‌بینی‌نشده‌ای برای کاربران ایرانی به همراه داشته است. مثلا در گذشته موارد متعددی ثبت شده است که صرافی‌های خارجی به بهانه تحریم‌های بانکی، حساب و دارایی کاربران ایرانی را مسدود کرده بودند یا حساب‌های خود آن‌ها به واسطه اقدامات مشکوک مسدود شده و در نتیجه میلیون‌ها دلار دارایی کاربران ایرانی از بین رفته یا به خطر افتاده بود. اما به‌تازگی خطری جدی‌تر دارایی ایرانی‌ها در صرافی‌های بین‌المللی را تهدید کرده است و به نظر می‌رسد این کاربران باید سریع‌تر به فکر پیش‌گیری باشند.


بر این اساس، صرافی بایننس اعلام کرده یکی از اولین صرافی‌هایی است که سیستم CipherTrace Travel را با هدف کنترل انطباق با قوانین و مقررات شبکه مقابله با جرایم مالی (FinCen) و گروه ویژه اقدام مالی (FATF) پیاده‌سازی کرده است.


شرکت سایفرتریس در ماه گذشته گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن ۵/۴ میلیون آدرس کیف پول بیت‌کوین مرتبط با ۷۲ هزار آدرس IP منحصر‌به‌فرد ایرانی را شناسایی کرده است. پیوستن بایننس به این سیستم بدین معناست که این صرافی با اتصال و پیاده‌سازی سیستم تراول، قصد دارد از این موضوع مطمئن شود که قوانین FATF و FinCen در همه فرایندها، معاملات و تراکنش‌هایش به صورت کامل اجرایی می‌شود.


هم‌چنین یکی از الزاماتی که تحت مقررات FATF در گذشته ابلاغ شده است این است که در صورت انتقال رمز ارز‌ها باید اطلاعات هر ۲ طرف اعم از گیرنده و فرستنده به صورت کامل و واقعی باشد و با بهره‌گیری از سیستم تروالر، شناسایی هویت کاربران و تطابق با قوانین مذکور در صرافی بایننس انجام و اجرایی می‌شود.


این موضوع هشداری جدی برای فعالان و خریداران رمزارز در ایران برای ادامه استفاده از صرافی‌های خارجی است و به‌زودی همه صرافی‌های خارجی و شبکه خارجی کوینکس که هم‌چنان با مدارک ایرانی احراز هویت می‌کنند، اگر در کشوری مستقر باشند که به FATF پیوسته باشد، در یک بازه زمانی ملزم به اجرای این مورد و شفاف‌سازی هویت کاربرانشان خواهند بود. در این روند هویت کاربران ایران فاش می‌شود و حساب‌هایشان مسدود یا محدود خواهد شد.


طبق آمار‌ها تاکنون حدود ۲۰۰ کشور دنیا به FATF پیوسته‌اند. پس با شناسایی موقعیت مکانی کاربران با بهره‌گیری از سیستم تروال آدرس، به محض انتقال رمزارز‌ها از کیف پول کاربران ایرانی به صرافی‌های متمرکز خارجی، این دسته از کاربران با مشکل روبه‌رو و موجودی کیف‌پول‌های آنان در داخل کیف پولشان قفل خواهد شد.


این محدودیت‌ها بر اساس FATF تنها مربوط به افرادی که تابعیت یک کشور را دارند نیست بلکه به هر دلیلی حسابی مشکوک باشد یا تبادلات آن با حساب‌های مشکوک انجام شود می‌تواند دچار مسدودسازی یا سایر محدودیت‌ها شود.


بلوکه شدن سرمایه کاربران ایرانی در صرافی‌های بین‌المللی بحث جدیدی نیست و از لوکال‌بیت‌کوینز گرفته تا صرافی‌های بزرگی نظیر بیترکس، بار‌ها دارایی کاربران ایرانی را به بهانه‌های مختلف بلوکه کرده و از ارائه خدمات به ایرانیان سر باززده‌اند.
اما پیویستن این مجموعه‌ها به سامانه‌های نظارتی‌ای که در بالا گفته شد، بیش از‌پیش دست آن‌ها را برای بستن حساب‌های رمزارزی کاربران کشورمان باز خواهد گذاشت و خطر معامله با آن‌ها را برای ایرانی‌ها بیش از قبل خواهد کرد.

در ادامه ریزش قیمت ارزهای دیجیتال ، بیت کوین با کاهش حدود ۵ درصدی در بازه قیمتی ۳۱ هزار دلاری درحال معامله است.

قیمت بیت کوین، قیمت ارزهای دیجیتال

اخبار مرتبط
بازار ارزهای دیجیتال، مورد توجه بسیاری افراد و شرکت ها قرار رفته و امروزه بسیاری از معاملات جهانی با رمز ارز ها صورت می گیرد. برد گارلینگهاوس (Brad Garlinghouse)، مدیرعامل ریپل، با اشاره به رونق اخیر بازار ارزهای دیجیتال، بر اهمیت کاربرد واقعی ارزهای دیجیتال برای موفقیت در این دوره تاکید کرد.
رمزارزهای دیجیتال همچنان در مسیر نزولی هستند و بیت‌کوین و اتریوم سقوط کردند.
بیت‌کوین در بهترین روز‌های خودش قرار دارد و با احتساب بازدهی ۵۰ درصدی در یک ماه به یک قدمی کانال ۷۰ هزار دلار رسیده است. افزایش قیمت بیت کوین از این جهت در روز‌های اخیر مورد توجه تریدر‌ها و افکار عمومی قرار گرفته که رهبر بازار ارز دیجیتال رسما پا به محدوده جدیدی گذاشته اما از یک ماه قبل به این طرف اتریوم به‌عنوان دومین رمزارز برتر بازار سود ۶۰ درصدی برای سرمایه‌گذارانش به ارمغان آورده و اوضاع دوج‌کوین، شیبااینو و بایننس نیز که جزو ۱۰ رمزارز برتر بازار قرار می‌گیرند، از خود بیت‌کوین توپ‌تر بود
قیمت بیت کوین از اوایل سال جاری بیش از ۵۵ درصد افزایش یافته که عمدتاً به دلیل تایید صندوق‌های ETF اسپات بیت کوین بوده است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها