جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

توزیع سرم تزریقی در داروخانه‌های شهری ممنوع شد

24 خرداد 1401
توزیع سرم تزریقی در داروخانه‌های شهری ممنوع شد

به گزارش بانک اول سید حیدر محمدی مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در نامه‌ای خطاب به مدیران شرکت‌های توزیع کننده دارو نوشت:

با سلام و احترام؛

با عنایت به افزایش مصرف سرم های تزریقی بدلیل مصرف همزمان با داروی رمدسویر و همچنین افزایش دمای هوا و به منظور مدیریت توزیع این فرآورده در سطح کشور تا اطلاع ثانوی توزیع کلیه سرم های تزریقی صرفا برای داروخانه های بیمارستانی مجاز می باشد. بدیهی است در صورت عدم توجه به مفاد این بخشنامه سهمیه‌های بعدی به شرکت متخطی تخصیص نخواهد یافت.

 

واردات مقطعی سرم انجام شود

مژدهی آذر، رئیس سابق انجمن داروسازان ایران در گفت‌گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس در این خصوص گفت: واقعیت این است که در دوره پیک کرونا، مصرف سرم افزایش چشم‌گیری پیدا می‌کند.

 

وی گفت: معلوم نیست که این جریان کرونا به کجا ختم بشود و ممکن است واریانت های حادتر هم اضافه شود. به همین جهت باید پیش بینی ها و دورخیزهای لازم توسط نظام بهداشت و درمان در این خصوص صورت گیرد.

رئیس سابق انجمن داروسازان ایران افزود: تامین پلی اتیلن ها که در واقع ماده اولیه برای تولید ظروف سرم است، بدلیل مشکلات‌مختلف، دشوار شده و خروجی چنین رویدادی، کمبود سرم شده است. طبیعی است که در شرایط فعلی، باید توزیع آن با دقت و نظارت انجام شود تا از پیک بیماری کرونا عبور کنیم و شاید گزینه ای که در حال حاضر باید به آن فکر کنیم این است که به صورت محدود و مدیریت شده، واردات سرم انجام شود.کما اینکه قبلا هم در شرایط کمبود، واردات سرم انجام شده است.

کمبود مقطعی برخی داروها به دلیل افزایش نیاز بیماران

این موضوع درحالی رخ می‌دهد که به گفته نادر توکلی معاون ستاد مقابله با کرونای استان تهران، مراجعات به بیمارستان‌ها بیش از هزاران نفر در روز رسیده است و این آمار فقط مختص مراکز درمانی به جز مطلب‌ها است.

روز گذشته نیز، محمدرضا دری دبیر انجمن داروسازان تهران ضمن تأیید خبر کمبود سرم‌های تزریقی گفته بود: در حال حاضر و در پیک جدید بیماری کرونا که روزانه حدود ۴۰ هزار نفر به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند، کمبود مقطعی برخی داروها به دلیل افزایش نیاز بیماران رخ می‌دهد.

وی افزود: پیش از هجمه سنگین بیماری کرونا، میزان تولید به اندازه نیاز بود و در حال حاضر به دلیل افزایش نیاز بیماران به داروها در پی ابتلا به کرونا، کمبود رخ داده است؛ درواقع عرضه دارو مختل نشده اما به دلیل افزایش تقاضا، میزان عرضه داروها با تقاضای بیماران همخوانی ندارد.

دری ادامه داد: نبودن قانون عرضه و تقاضا، منجر به برهم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا شده و سرم و بسیاری از داروهای کرونا مانند رسیژن، فاویپیراویر و … دچار کمبود شده‌اند. در مورد سرم‌های تزریقی می‌توان گفت که تقریباً صد درصد این سرم‌ها تولید داخل هستند؛ البته افزایش ظرفیت تولید کار آسانی نیست و به دلیل تحریم‌ها واردات برخی مواد اولیه موجود در داروها، دچار مشکل شده است./تجارت نیوز

اخبار مرتبط
پزشک طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی راه کارهایی را برای کاهش ضعف و بی حالی در ماه مبارک رمضان مطرح کرد و گفت: برای کاهش ضعف و بی حالی باید حتما وعده سحری مصرف و در این وعده برای جبران کمبود آب بدن از غذاهای خورشتی استفاده شود.
سبک زندگی غلط، تغذیه اشتباه، عدم تحرک و استرس روزانه، از طول عمر ما کم می‌کند و زمینه را برای بیماری‌های حاد و غیر معمول فراهم می‌کند. یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری‌های تهدید کننده سلامت عمومی بدن، تغذیه درست است
محمد اسماعیل کاملی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر سازمان بیمه سلامت چه خدماتی به بیماران SMA ارائه می دهد، گفت: با تشکیل صندوق بیماریهای خاص و صعب العلاج، درصورتی که اطلاعات بیماران مبتلا به اس ام ای در سامانه بیماری های نادر وزارت بهداشت (RDA) ثبت شده باشد، از مزایای صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج بهره مند می شوند.
دریافت بیش از اندازه برخی ویتامین‌ها ممکن است سلامتی انسان‌ها را به خطر بیندازند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها