پنجشنبه, 30 فروردین 1403 2024,April

این نقطه های مرگبار بدن را بشناسید !

24 خرداد 1401
 این نقطه های مرگبار بدن را بشناسید !

 به گزارش بانک اول،خال در واقع یک تومور خوش خیم، سلول های رنگ دانه ساز پوست است. وظیفه سلول های رنگ دانه ساز پوست (ملانوسیت) تولید رنگدانه های طبیعی پوست می باشد . گاهی اوقات این سلول ها در محل اتصال اپیدرم به درم ، تعداد زیادی از ملانوسیت ها تجمعی دورهم پیدا می کنند و یک توده خوش خیم به نام خال را می سازند .

بیشتر افراد فکر می کنند که خال ها تنها قهوه ای رنگ هستند ولی در واقع خال ها تنوع رنگ گسترده ای دارند مانند قهوه ای کم رنگ ، قهوه ای تیره ، آبی و حتی سیاه رنگ .

 

 خال های مادر زادی چیزی حدود حداکثر 2% تا 3% نوزادان در ابتدای تولد خال هایی دارند که معمولا مخملی و با اندازه بزرگی هستند که این نوع خال ها به عنوان «ماه گرفتگی» شناخته شده است. خال هایی که در نوزادان بصورت مادر زادی وجود دارد طبیعی هستند و جای هیچ نگرانی وجود ندارد مگر اینکه اندازه خال بیش از 20سانتی متر باشند و یا در ناحیه ای از بدن قرار گرفته باشند که از نظر زیبایی باعث ایجاد اختلال در ظاهر نوزاد شود.

 خال هایی که درهر قسمت از بدن نوزاد بیش از 20 سانتی متر باشد حتما باید برداشته شود زیرا احتمال بدخیمی در آنها زیاد است.

نوع دوم خالها که شایع ترین نوع هستند ، خال های اکتسابی نام دارد که بیشتر با این نوع خال ها سروکار داریم. همه انسان ها با یک نگاه سطحی به بدن خود می توانند این خال ها را مشاهده کنند. تا سنین 20سالگی معمولا افراد تا حدود 25 تا 40 خال روی بدن خود ممکن است داشته باشند بعد از این سنین که به مرحله میان سالی میرسند امکان دارد تعداد این خال ها بیشتر شوند و بعد از دوره میان سالگی خال ها به صورت کک و مک ظاهر می شوند این تغییرات ناشی از آفتاب سوختگی پوستی است و این خال ها معمولا خال های خوش خیمی هستند و نیازبه برداشتن ندارند.

مهم ترین و اصلی ترین راه پیشگیری از این اتفاق تماس کمتر نور آفتاب با پوست است، ولی اگر افرادی مجبور شدند در مدت طولانی زیر نور آفتاب باشند باید از ضد آفتاب های مناسب و کلاه های لبه دار استفاده کنند.

 خال هایی که در سطح پوست صورت و دست ها قرار دارند، چون بیشتر در تماس با نور آفتاب و اشعه ماورابنفش هستند احتمال بد خیمی بالایی دارند و شخص خود باید مراقب باشد تا با مشاهده تغییر رنگ و اندازه خال حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کند.

خال های غیر طبیعی و بدخیم دارای عدم تقارن هستند به این معنا که اگر با خط کش خال را نصف کنیم دو نیمه با هم برابر نیستند.

اطراف یا حاشیه خال های بدخیم ناهموار است و تغییر رنگ و اندازه در خال مشاهده می شود . سفتی ، خارش شدید و خونریزی نشانه های دیگر خال بدخیم است. خال های طبیعی و خوش خیم دردناک نیستند ولی اگر تغییرات بد خیمی درش ایجاد شود ممکن است خال دردناک هم بشود.

با مشاهده هر یک از موارد ذکر شده فرد باید به پزشک متخصص مراجعه کند و در صورت لزوم، خال بصورت کامل و با حاشیه مناسب حتما برداشته و به پاتولوژی فرستاده شود و به هیچ عنوان کوتر یا لیزر نشود.

 برخی تغییرات و حساسیت های ژنتیکی فرد و بیش از حد قرار گرفتن در معرض اشعه ماورابنفش و نورآفتاب ، تغییرات ساختاری مولکولی در خال بوجود می آورند و خال را از حالت خوش خیم به بد خیم تبدیل می کنند .

اخبار مرتبط
افرادی که با افزایش سن نیروی جوانی خود را حفظ می‌کنند، معمولاً عادت‌های روزانه خاصی را اتخاذ می کنند. و، باور کنید یا نه، اینها تغییرات بزرگ نیستند، بلکه تمرین های ساده و روزمره هستند.
متخصصان تغذیه ۲ ماده غذایی ارزان‌قیمت را مشخص کردند که در برابر سرطان، چاقی و کلسترول محافظت ایجاد می‌کنند.
سالانه تقریباً ۶۰ میلیون نفر از مردم دچار اختلالات خواب می شوند . مشکلات خواب شامل دیر به خواب رفتن، زود بیدار شدن از خواب، پریدن از خواب، بی کیفیت و بیش از حد سبک بودن خواب و غیره می باشد. معمولاً برای بهبود این مسئله از داروهای خواب آور استفاده می کنند. راه کارهای ریلکسیشن نیز در این امر موثر خواهد بود اما یکی از ساده ترین راهکار ها بهبود عملکرد کبد است.
داروسازی پنج نشانه خطری را به اشتراک گذاشت که می‌توانند به این معنی باشند که شما بیماری جدی دارید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها