شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

راهنمایی وکیل چک و سفته در ۴ مشکل بعد از صدور چک برگشتی

24 خرداد 1401
راهنمایی وکیل چک و سفته در ۴ مشکل بعد از صدور چک برگشتی

به گزارش بانک اول ، به طور کلی توصیه می شود از چک و سفته استفاده نشود اما به دلیل پرداخت های اعتباری در بازار و اینکه نقدینگی تا حد زیادی کاهش یافته است افراد به معامله با چک و سفته تمایل نشان می دهند. 


رسیدگی به دعاوی ناشی از چک و سفته هزینه های زیادی دارد و علاوه بر این زمان بر هم هستند، توصیه می شود به یک وکیل چک و سفته مراجعه کنید تا به بهترین روش ممکن روند پرونده را پیگیری کند و ضرر هرچه بیشتر شما جلوگیری شود. 


"استفاده از چک و سفته در صورت عدم آگاهی به مقررات قانونی می تواند مشکلاتی را با خود به همراه داشته باشد که مهمترین آنها در چک خالی بودن حساب صادر کننده چک و در سفته هم که با رسیدن سررسید افراد اقدام به واخواست آن می کنند."


 در ادامه به برخی از این مشکلات عدم آگاهی قوانین چک و نقش و اهمیت حضور یک وکیل چک و سفته می پردازیم.

عواقب صدور چک برگشتی چه چیزهایی هستند ؟

پیش از این وقتی یک چک برگشت می خورد مشکلات زیادی بر سر راه صادر کننده چک برگشتی نبود و دارنده بعد از صرف هزینه و زمان زیاد نهایتا می توانست وجه چک را بگیرد و در مواردی صادر کننده را به زندان بیندازد.
اما در قانون جدید صدور چک عواقب چک برگشتی آنقدر برای صادر کننده زیاد است که اصلا به نفع او نخواهد بود که چک بی محل صادر کند !

 

از جمله مشکلات چک برگشتی در قانون جدید می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

عدم افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید :

 در واقع تا زمانی که از چک رفع سوء اثر نشده باشد نه حساب دیگری برای صادر کننده چک برگشتی گشوده می شود و نه کارت بانکی جدیدی برای او صادر می شود که در واقع برای افرادی که معاملات زیادی انجام می دهند این یک نوع قفل شدن عملیات تجاری آنها محسوب می شود.

مسدود کردن وجوه کلیه حساب‌ها و کارت‌های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادرکننده که تحت هر عنوان نزد بانک یا موسسه اعتباری دارد به میزان کسری مبلغ چک به ترتیب اعلامی از سوی بانک مرکزی :

بر این اساس مهم نیست که چک متعلق به کدام بانک باشد، با توجه به ترتیبی که بانک مرکزی اعلام می کند مبالغ موجود در سایر حساب های صادر کننده به میزان وجه چک مسدود می شود. 

عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت‌نامه‌های ارزی یا ریالی : 

عدم پرداخت تسهیلات بانکی می تواند افرادی که در فعالیت های خود به این تسهیلات وابسته اند را تا حد زیادی فلج کند یا عدم صدور ضمانت نامه های ارزی و ریالی که برای تجار بزرگ موضوع بسیار مهمی است و دردسرهایی را برای آنها ایجاد خواهد کرد.

عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی: 

این روش نیز در کاهش تعداد چک های برگشتی بسیار اثرگذار است و برای صادرکنندگان و واردکنندگان کالا می تواند باعث خسارتهای زیادی شود. 
با توجه به آنچه گفته شد عواقب صدور چک برگشتی بسیار زیاد است و می تواند به راحتی همه چیز را مختل کند، با یک مشاوره رایگان با وکیل چک  می توانید از مشکلات پیش بینی نشده جلوگیری کنید !

 

صدور سفته و مشکلات آن 

یکی دیگر از اسناد تجاری مهم سفته است که دارنده می تواند در تاریخ درج شده روی سفته وجه آن را مطالبه کند.
 یکی از مشکلات رایج در صدور سفته همین است که ممکن است دارنده سفته از پرداخت وجه سفته در تاریخ سررسید خودداری کند و دارنده دست خالی بماند.
 در این شرایط دارنده سفته باید به یک وکیل خوب سفته مراجعه کند تا علاوه بر مطالبه وجه سفته از صادرکننده به شیوه قانونی در صورت ضرورت اقدام به توقیف اموال صادرکننده سفته یا اقدامات قانونی دیگر با توجه به شرایط موجود، نماید. 

چک بهتر است یا سفته ؟

با توجه به مشکلاتی که گفته شد شاید برایتان سوال باشد که چک بهتر است یا سفته؟
به طور کلی شاید پاسخ دادن به این سوال که چک بهتر است یا سفته غیرممکن باشد اما با توجه به اینکه شیوه های وصول چک دست بازتر از سفته است یا اینکه مزایای قانون جدید برای چک مثل صدور اجراییه با برگشت خوردن چک می توان چک را وسیله ای امن تر از سفته دانست هرچند همیشه اینگونه نیست و گاهی صدور سفته ممکن است به نفع طرفین باشد. به هر ترتیب عواقب و مشکلات تکراری ناشی از صدور چک و سفته حکم می کند که حتما در هنگام تنظیم این موارد به همراه وکیل چک و سفته خود باشید اینکه تنظیم آن را بر عهده او بگذارید.

اخبار مرتبط
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.
در زمان دریافت هر فقره چک از شخص صادرکننده، باید در مورد نقد شدن آن کاملاً مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، وضعیت نقدینگی چک صیادی برعکس چک‌های قدیمی قابل بررسی است. در واقع برخلاف گذشته، می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب چک و وضعیت اعتباری او مطمئن شوید.
در ادامه هم سیاوش غیبی پور دیگر کارشناس اقتصادی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش شفافیت در حوزه معاملاتی که با چک‌های الکترونیکی شکل می‌گیرد علاوه بر مزیت‌هایی که برای خود افراد دارد در بحث‌های مالیاتی و موارد اقتصادی هم به کمک دولت خواهد آمد. همچنین می‌تواند به رونق معاملات و حتی کاهش بار ترافیکی و صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها نیز کمک شایانی کند.
رنگ ظاهری همه چک‌های صیادی جدید بنفش است، ولی رنگ‌بندی دیگری برای استعلام سابقه اعتباری صادرکنندگان چک صیادی وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از برنامه‌های پرداخت موبایل و سایت بانک مرکزی، وضعیت اعتباری صادرکننده چک را بررسی کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها