پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

راه‌های برگشت زدن چک طبق قانون جدید

24 خرداد 1401
راه‌های برگشت زدن چک طبق قانون جدید

به گزارش بانک اول چک پراستفاده‌ترین سند تجاری در معاملات بین مردم محسوب می‌شود. ما برای خرید یک مال، پرداخت قسط بانکی، ضمانت و حتی هزینه‌های خردی مثل شهریه مدرسه و دانشگاه چک صادر می کنیم

راه‌ های برگشت زدن چک

  •  از طریق مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک (واحد اجرا)

از آن‌جایی که صادرکننده چک بلامحل اموالی به نام خود ثبت کرده است، در صورت عدم وصول چک او می‌توان با مراجعه به اداره ثبت و ارائه درخواست و مدارک لازم باقی‌مانده یا تمام مبلغ چک خود را مطالبه کند.

نکته‌ای که باید به یاد داشته باشید این است که در این روش مطابقت امضای چک با نمونه امضای صادرکننده در بانک به صورت گواهی ارائه شود.

این روش سریع است و مشکل شما را در کمترین زمان ممکن حل می‌کند اما دو ایراد عمده دارد؛ یکی اینکه بسیار هزینه‌بر است و دوم آن که در مواردی کاربرد دارد که صادرکننده چک بلامحل مال و اموالی به نام خود ثبت شده داشته باشد که بتوان از طریق اداره ثبت استعلام کرد.

این درحالی است که در بسیاری از مواقع شخص بدهکار یا توان مالی صاحب ملکیت شدن را ندارد یا به قصد فرار از دین اموال خود را به نام شخص دیگری زده است.

  •  طرح دادخواست حقوقی نزد دادگاه حقوقی

یکی دیگر از راه‌ های برگشت زدن چک طرح دادخواست حقوقی نزد دادگاه حقوقی است در این راه شما به راحتی می‌توانید با برگشت زدنچک نزد بانک و اقامه دعوی در دادگاه حقوقی، از صادرکننده شکایت کرده و مطالبات خود را وصول کنید.

این راه اگرچه بسیار شایع و مرسوم است اما بسیار زمان‌بر است. تا دادخواست شما تایید شود و به طرفین ابلاغ شود تا برای رسیدگی در جلسه دادگاه حاضر شوند و بعد از آن نوبت به دفاعیات و قرارها و بررسی‌ها می‌رسد.

بعد از صدور حکم ممکن است تجدیدنظرخواهی شود و برای یک چک شما چندین ماه منتظر حکم قطعی و اجرائیه بمانید. در کنار مدت زمان طولانی که وجود دارد، این راه هم مانند راه قبلی هزینه‌بر است و برای طرح دادخواست شما ابتدا باید هزینه دادرسی را پرداخت کنید در صورتی‌که نتیجه هنوز مشخص نیست و معلوم نیست چک شما کی نقد خواهد شد.

  •  طرح شکایت کیفری

قبل از تصویب قانون صدور چک با اصلاحات مصوب سال ۱۳۹۷، صدور چک بلامحل بسیار رایج بود. هرچند که الان هم دعوی وصول چک برگشتی زیاد است اما از آن‌جایی که این عمل جرم‌انگاری شد و به موجب قانون صدور چک جدید، برای صدور چک بلامحل ۳ مجازات در نظر گرفته شده است، آمار این جرم پایین آمده است. مجازات‌ها به شرح زیر خواهد بود:

  • اگر مبلغ چک شما کمتر از ده میلیون ریال باشد: حبس تا حداکثر شش ماه.
  • اگر مبلغ چک از ده میلیون ریال تا پنجاه میلیون ریال باشد: از شش ماه تا یک سال حبس.
  • در نهایت چک‌هایی با مبلغ بیش از پنجاه میلیون ریال: حبس از یک تا دو سال به علاوه ممنوعیت از داشتن دسته چک به مدت دو سال برای صادرکننده.
اخبار مرتبط
یکی از مهم‌ترین مزایا چک صیادی، امکان استعلام از وضعیت اعتباری صاحب چک پیش از معامله است.این کار از طریق سامانه صیادی و کد ۱۶ رقمی روی چک انجام می‌شود.
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.
در زمان دریافت هر فقره چک از شخص صادرکننده، باید در مورد نقد شدن آن کاملاً مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، وضعیت نقدینگی چک صیادی برعکس چک‌های قدیمی قابل بررسی است. در واقع برخلاف گذشته، می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب چک و وضعیت اعتباری او مطمئن شوید.
در ادامه هم سیاوش غیبی پور دیگر کارشناس اقتصادی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش شفافیت در حوزه معاملاتی که با چک‌های الکترونیکی شکل می‌گیرد علاوه بر مزیت‌هایی که برای خود افراد دارد در بحث‌های مالیاتی و موارد اقتصادی هم به کمک دولت خواهد آمد. همچنین می‌تواند به رونق معاملات و حتی کاهش بار ترافیکی و صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها نیز کمک شایانی کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها