شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

وام ویژه برای کمک به معیشت خانوار/ وام آسان چه وامی است؟

24 خرداد 1401
وام ویژه برای کمک به معیشت خانوار/ وام آسان چه وامی است؟

به گزارش بانک اول موضوع افزایش یا تغییر یارانه‌های پرداختی در دولت رئیسی چند روزی هست که داغ شده، از یک طرف به نظر می‌رسد وزیر کار با افزایش مبلغ یارانه‌ها موافق است.

از سوی دیگر معاون اقتصادی رئیس‌جمهور نیز از مدافعان سرسخت افزایش یارانه‌هاست. محسن رضایی حتی وقتی کاندیدای ریاست جمهوری بود از افزایش ۱۰ برابری یارانه‌ها می‌گفت و معتقد بود که باید ۴۵۰ هزار تومان یارانه پرداخت شود.

یکی دیگر از اعضای تیم اقتصادی دولت، وزیر اقتصاد است. اگرچه احسان خاندوزی روی حمایت‌ از خانوارها تاکید می‌کند اما صراحتا از افزایش یارانه‌ها سخنی نگفته است.

در سال گذشته و در جریان تصویب بودجه ۱۴۰۰، خاندوزی در یک اظهار نظری به موضوع پرداخت چند یارانه باهم انتقاد کرد.

او گفت: در کمتر کشوری سراغ داریم پرداخت‌های انتقالی مختلف، در سطح ایران داشته باشد. هم‌اکنون ۴ تا ۵ نوع پرداخت حمایتی و… در بودجه گنجانده شده است. تکثر یارانه‌های مختلف و نامشخص بودن برخورداری خانوار از یارانه دولتی یک عارضه جدی است. مجموع کمکهای نقدی نهادهای عمومی غیردولتی، یارانه نقدی، یارانه معیشتی، کمکهای کمیته امداد و بهزیستی و جدیداً یارانه کالاهای اساسی یک نوع تکثر ایجاد کرده است که باید در بودجه ۱۴۰۰ این پرداختها هماهنگ شود.

او در تشریح برنامه‌های خودش به عنوان وزیر اقتصاد روی موارد کلان اقتصاد تاکید داشت. در خصوص کمک به معیشت خانوارها از پرداخت تسهیلات به انها گفت.

خاندوزی وعده داد: تلاش خواهیم کرد به اصلاح حکمرانی خود بانک مرکزی برای ایجاد جایگاه هماهنگ ساز تمام نهادها و بازارهای مالی، ساده‌سازی دسترسی به تسهیلات برای خانوارها و بنگاه‌های کوچک و متوسط از طریق الزام ویژه به اعتبار سنجی مشتریان، حمایت قاطع از توسعه سنت قرض الحسنه و رفع شبهات عملیات شرعی بانکی، به ویژه در مورد وجه التزام که مراجع بزرگوار به آن توجه ویژه دارند تلاش خواهیم کرد.

وزیر اقتصاد به طور صریح نظر خود را درباره افزایش مبلغ یارانه‌ها نگفته است اما آنطور که او وعده داده قرار است به خانوارها وام آسان پرداخت شود.

 

وام آسان چه وامی است؟

وام‌های آسان معمولا وام‌های با سود پایین هستند که غالبا به آنها وام قرض الحسنه گفته می‌شود. در حال حاضر وام‌های بانکی با نرخ ۱۸ درصد پرداخت می‌شود که برای متقاضیان درصد بالایی است.

معضل ضامن نیز یکی از موانع اصلی برای دریافت وام است که این روزهای بیشتر مردم به خصوص منقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

یکی دیگر از مشکلات وام گیرندگان در حال حاضر درخواست بانک برای سپرده‌گذاری است. اعتراض مردم به این سیاست بانکی این است که متقاضی وام اگر پول برای سپرده گذاری داشت که وام نمی‌گرفت. بنابراین حذف یا تعدیل مبلغ سپرده گذاری نیز می‌تواند یکی از موارد ساده سازی دسترسی وام باشد.

بازپرداخت وام که حالا به مدت زمان‌های کمتری تغییر کرده نیز یکی از مشکلات وام گیرندگان است، بازپرداخت‌های زیر پنج سال مبلغ هر قسط را زیاد می‌کند و این موضوع توانایی گیرندگان وام را پایین می‌آورد.

اخبار مرتبط
: طرح افزایش وام ودیعه مسکن با توجه به نزدیک شدن فصل جابه جایی و نقل و انتقلات نیاز به بازنگری دارد و این تسهیلات باید متناسب با شرایط متقاضیان پرداخت شود.
سقف این تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومان اعلام شده است. مبلغ تسهیلات براساس میانگین حساب مشتریان قابل تغییر است. افراد متقاضی دریافت وام ۲۰۰ میلیونی باید در یکی از شعب سینا سپرده قرض الحسنه افتتاح کنند.
سیستم توزیع وام در هر جامعه‌ای عموما یکی از ابزارهای تصمیم‌گیری برای مدیریت جامعه است و نتایج آن بیانگر آن است که اهتمام یک جامعه در کدام سمت و سو قرار گرفته است. آمارها نشان می‌دهد عموما بیش از ۸۰ درصد تسهیلات پرداختی در ایران به صاحبان کسب و کار تخصیص می‌یابد اما قابل توجه است که در سال گذشته سهم خانوار از وام‌های پرداخت شده افزایش یافته است.
بانک مرکزی بندهای مرتبط با قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در خصوص پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. بر این اساس تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از ۰۱‌/۰۱‌/۱۳۹۹ بوده است مبلغ سه میلیارد (۳،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ده ساله است؛ همچنین تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون (۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال خواهد بود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها