جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

آیا رمز ارز ها جایگزین پول می شوند؟

24 خرداد 1401
آیا رمز ارز ها جایگزین پول می شوند؟

به گزارش بانک اول این سوال بارها شنیده می شود که آیا می توان رمز ارزها را جایگزین  پول دانست. کارشناسان اقتصادی برجسته بر این باورند تا رسیدن به این نقطه فاصله زیادی داریم.

کنیث راگوف که در فاصله سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ میلادی به عنوان اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول فعالیت می کرد بر این باور است استیبل کوین ها و رمز ارزها تا تبدیل شدن به یک ارز پر مصرف و جایگزین دلار راه درازی در پیش دارند.

هنوز بازار رمز ارزها چندان شفاف نیست و زمانی می توان از آن ها به عنوان یک ارز جایگزین دلار نام برد که شفافیتی معادل  ابزارهای مالی موجود در دنیا را داشته باشند. او ادامه داد: «مهمترین مساله در دنیای ارزهای دیجیتال قانون گذاری این فضا است. باید نظام پولی دیجیتال به گونه ای قانونگذاری شود که بانکهای مرکزی بتوانند به عنوان پشتوانه این بازار حس امنیت مالی و پولی را تجربه کنند و  این حس را به اقتصاد نیز القا کنند. فعلا در  اولین مرحله پولهای دیجیتال بانکهای مرکزی باید به بازار عرضه شود که برخی از کشورها از جمله چین استفاده آزمایشی از ان را اغاز کرده است و در کشورهای دیگری مانند هند و امریکا  مطالعات اولیه در این زمینه انجام شده است. دولت چین در نظر دارد از شروع المپیک تابستانه، یوان دیجیتال را به عنوان تنها ارز مورد استفاده مردم معرفی کنند و استفاده از پول کاغذی را ممنوع کند. هند اعلام کرده است از انتهای امسال عرضه ازمایشی روپیه دیجیتال را شروع می کند و مطالعات اولیه برای عرضه دلار دیجیتال هم در امریکا شروع شده است.»

 مجمع جهانی اقتصاد هم اخیرا اعلام کرده است برای رسیدن به الگویی مشابه برتون وودز برای ارزهای مجازی باید زیرساختهای زیادی تغییر کند و قوانین زیادی در این حوزه تنظیم و اجرا شود. این مسیر از سال ۲۰۰۸ با جدیت پیگیری شده بود و در صورتیکه همه گیری کرونا جهان را درگیر نمی کرد، شاید رسیدن به ان نقطه سریعتر اتفاق می افتاد ولی در شرایط فعلی حداقل یک دهه دیگر زمان نیاز است تا دنیا بتواند به ان شرایط برسد.

این مسایل در شرایطی مطرح می شود که ارزش بازار رمز ارزها طی یک سال اخیر با نوسان های زیادی همراه بود ولی مقایسه قیمتهای کنونی با قیمتهایی که قبل از همه گیری کرونا تجربه شده بود، نشان از رشدی چشمگیر در بازار دارد.

 اولین ارز دیجیتال در سال ۲۰۰۸ وارد بازار شد. در آن زمان ساتوشی ناکاموتو هدف خود از عرضه اولین رمز ارز را ایجاد یک فرم خصوصی پول بدون دخالت بانک مرکزی یا بانکهای تجاری  کشورها عنوان کرد. از ان زمان تا کنون هزاران ارز مجازی در دنیا ایجاد شده است ولی هیچ یک از انها نتوانسته تمام وظایف پول را در اقتصاد بر عهده بگیرد و به  عنوان یک واحد پول استفاده شود.

کنیث راگوف در انتهای مصاحبه خود با وب سایت مارکت واچ تاکید کرد تا کنون ارزهای مجازی بیش از اینکه باری از دوش دنیا بردارند، به اقتصاد دنیا آسیب وارد کردند. زمینه را برای فعالیتهای غیر قانونی و مجرمانه فراهم کردند و مشکلات اقتصادی زیادی را برای افرادی که بدون اگاهی وارد این بازار شدند فراهم کردند.

در پایان باید گفت که دنیا در استانه تغییرات بزرگی است که این تغییرات در جریان چهارمین انقلاب صنعتی و توسعه سریع تکنولوژی اتفاق خواهد  افتاد و جهان تازه ای را ایجاد کند. جهانی که با انچه می شناختیم تفاوت های زیادی خواهد داشت.

اخبار مرتبط
با همه این‌ها لازم است که بدانیم بهترین صرافی ارز دیجیتال چه ویژگی‌هایی دارد تا بتوانیم به عنوان یک کاربر با دیدگاه باز انتخاب داشته باشیم. لذا ما در ادامه این مطلب شما را با معیارهای انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال آشنا می‌کنیم.
با گذشت زمان، این ثبات ناشی از تقاضای جهانی منجر به کاهش تورم، افت نرخ بهره برای کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان آمریکایی شده و به ایالات متحده اجازه داده تا کسری‌های مالی و تجاری خود را بدون تحمل پیامدهای منفی جبران کند. البته ایالات متحده با استفاده از ابزار دلار می‌تواند با جمع‌آوری داده‌های تجارت جهانی و دسترسی به حساب‌های دلاری و سیستم مالی اهرم فشاری را در اختیار داشته باشد.
قیمت هر دلار آمریکا که ظرف روزهای گذشته شیب صعودی به‌خود گرفته بود، پس از پاسخ نظامی ایران و نمایش قدرت منطقه‌ای ایران عقب‌نشینی کرد و با نزول مواجه شد.افرادی که شنبه شب تحت تاثیر جو روانی ایجاد شده تتر خریدند با نزول های سنگین مواجه شدند
پس از واکنش شب گذشته ایران به حمله موشکی چندی قبل رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق و شهادت مستشاران ایرانی، ارزش بیت‌کوین و سایر رمزارزها امروز سقوط کرد. قیمت بیت‌کوین، به میزان هفت درصد در کمتر از یک ساعت، کاهش یافت و قیمت سایر ارزهای دیجیتال نیز با اقدام جمهوری اسلامی ایران در سرزمین‌های اشغالی در پاسخ به آنچه در دمشق رخ داد، به شدت سقوط کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها