جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

سیمان در بازار با چه قیمتی معامله می‌شود؟

24 خرداد 1401
سیمان در بازار با چه قیمتی معامله می‌شود؟

 به گزارش بانک اول، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت ۲۱ شهریور در نشست خود با جمعی از نمایندگان مجلس گفت: طبق قولی که در زمان رأی اعتماد به نمایندگان ملت داده شد، خوشبختانه قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بازگشت و قیمت آن در بورس به کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان رسید.

او افزود: این درحالی است که بسیاری معتقد بودند وقتی نرخ کالایی در ایران بالا می‎‌رود، دیگر پایین نخواهد آمد، اما این اتفاق خوشایند رخ داد. قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بازگشت و هر پاکت سیمان در بورس کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان معامله می‌شود. این تازه‌ترین گفته‌های سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع بهارستانی‌نشینان است.

 

فاطمی امین با بیان اینکه نرخ سیمان فله نیز به ۳۶۰ تومان رسید که همان قیمت سه ماه قبل است، تأکید کرد: کاری که ما برای کنترل قیمت سیمان انجام دادیم اصلاح ساختار بود و با روش‌های تعزیراتی، موردی و همچنین ایجاد جو روانی قیمت‌‎ها به اینجا نرسید به طوری که تعادلی که در بازار ایجاد شد، نرخ سیمان را کاهنده کرد.

وزیر صمت با تأکید بر اینکه تا دو هفته آینده نیز بر بازار سیمان متمرکز خواهیم بود، یادآور شد: تا دو هفته آتی، تمامی خرده فروشان و عاملان فروش سیمان وارد سامانه تجارت و بورس خواهند شد تا در بورس و در حوزه عمده فروشی و خرده فروشی به یک روال معقول دست یابیم.

ادعای کاهش چشمگیر قیمت سیمان در حالی مطرح می‌شود که سیمان در سطح بازار با افت قیمت مواجه بوده است، اما هنوز به نرخ اعلامی نرسیده و در تهران هر پاکت سیمان با قیمت ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. به نظر می‌رسد قیمت ۲۵ هزار تومان اعلامی درب کارخانه و بدون احتساب ارزش افزوده و هزینه حمل و نقل اعلام شده است؛ بنابراین با احتساب هزینه حمل و نقل قیمت واقعی سیمان همان ۴۵ هزار تومان است.

مصالح فروشان و فعالان صنعت ساختمان افزایش تولید و رفع مشکل تامین برق واحد‌های تولیدی، ممنوع شدن عرضه سیمان در خارج از بورس و نظارت بیشتر بر محل عرضه سیمان را علل اصلی کاهش نرخ سیمان می‌دانند. با توجه به گفته‌های مصالح فروشان تهران و فعالیت کارگاه‌های ساختمانی به نظر می‌رسد کاهش تقاضا برای صنعت سیمان و ادامه دار شدن فرایند تولید ادامه داشته باشد./ باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط
روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو بخشنامه شماره ۲۹۶۲۷۳‌‌‌‌‌‌‌/۹۴ مورخ ۱۵‌‌‌‌‌‌‌/۱۰‌‌‌‌‌‌‌/۱۳۹۴ موضوع ابلاغ اصلاحیه «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‌-ریالی»،‌به استحضار می‌رساند؛ با سپری‌شدن بیش از هشت سال از اجرای دستورالعمل مذکور و تجربیات حاصل از آن و نیز حسب بازخوردهای واصله از مراجع مختلف، به ویژه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و همچنین با توجه به این که در سال جاری مقرر شده، حدود ۸۰۰۰ هزار میلیارد ریال از تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور با استفاده از ابزار اعتبار اسنادی داخلی ‌‌-ریالی
مصوبه مزد کارگران در سال ۱۴۰۲ ابلاغ شده و دستمزد فروردین آنها باید بر اساس معیارهای جدید محاسبه و پرداخت شود. دامنه مزد قانونی کارگران در سال جاری از ۷ تا ۵۰ میلیون تومان تعیین شده است و کارگران بنا به وضعیت شغلی و خانوادگی، مشمول دریافت ارقام بالاتری به‌عنوان مزد مبنا و حداقل مزد خواهند بود.
کاظمی با اشاره به آمادگی کامل گمرک جمهوری اسلامی ایران جهت استقرار تدریجی سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی در امور گمرکی در تمامی گمرکات اجرایی، افزود: سازمان‌های همجوار مجوز دهنده در حوزه تجارت خارجی برای ترخیص کالا، بایست ضمن اتصال به سامانه یکپارچه مجوزها وزارت صمت، مجوزها را از طریق این سامانه به سامانه جدید گمرک ارسال کنند.
دیدار با مردم سمنان و شاهرود، حضور در جشن احیای ۲۰۰ واحد راکد استان در دولت سیزدهم، افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی، جشن واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت و نشست «حل مساله» با محوریت تامین آب، فعالیت معادن و راه‌اندازی کارخانه‌های سهامی، در سفر یکروزه دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها