جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

راهنمای صفر تا صد خرید وام و فروش وام

24 خرداد 1401
راهنمای صفر تا صد خرید وام و فروش وام

به گزارش بانک اول دریافت وام از بانک همیشه با چالش هایی همراه بوده است، به خصوص اینکه در بسیاری از دستورالعمل های بانک ها برای اعطای وام، سپرده گذاری طولانی مدت همراه با مبالغ زیاد و همچنین ضمانت های سنگین و مختلف برای متقاضیان وام ذکر شده است که اغلب آن ها عهده انجام چنین شرایطی را برای دریافت وام ندارند. امروزه خرید و فروش وام به عنوان راه حلی برای آسان تر نمودن این چالش ها، مطرح می باشد که اغلب افراد از ساز و کار این خرید و فروش ها آگاهی چندانی ندارند. در این مقاله سعی داریم چگونگی خرید و فروش وام را از منظر های مختلف مورد بررسی قرار دهیم و همچنین نحوه دسترسی آسان به افرادی که متقاضی و یا فروشنده وام هستند را خدمتتان شرح دهیم.

خرید و فروش وام چگونه صورت می گیرد؟

خرید و فروش وام در واقع قراردادی است که یک طرف آن را خریدار و متقاضی دریافت وام و طرف دیگر را فروشنده و صاحب وام تشکیل می دهد. توجه داشته باشید که تمام موارد قانونی و شرایط در قرارداد فوق ذکر شده باشد، همچنین موضوع قرارداد که همان خرید و فروش امتیاز وام می باشد در عنوان قرارداد درج گردد. در سیستم بانکی کشور دو نوع وام با عنوان وام های قابل انتقال و وام های غیر قابل انتقال وجود دارد، که در مورد وام قابل انتقال به راحتی از طریق بانک می توان نسبت به خرید و فروش و انتقال آن اقدام نمود، اما در مورد خرید و فروش امتیاز وام های غیر قابل انتقال، راه های قانونی دیگری پیش رو می باشد که افراد می توانند خرید و فروش وام خود را صورت دهند. اول اینکه فروشنده وام باید بدهی خود را به بانک پرداخت و سند مالکیت را از بانک آزاد کند و آن را به متقاضی وام واگذار نماید. همچنین فروشنده وام می تواند با انتقال وام به خریدار و به نام کردن ملک به نام او، این فرایند را انجام دهد، که در این صورت فروشنده وام باید به میزان 10 درصد از مبلغ باقیمانده بدهی را با کسر سود سال های آتی به بانک مورد نظر پرداخت نماید. طبق دستورالعمل جدید بانک مرکزی کارمزد انتقال وام به میزان یک درصد از کل مبلغ وام می باشد، که از طرفین قرارداد دریافت می گردد.

خرید و فروش امتیاز وام از نظر قانونی

همانطور که ذکر گردید خرید و فروش امتیاز وام مستلزم عقد قرارداد می باشد. از نظر قانون طبق ماده 183، عقد در واقع تعهدی است که بین یک یا چند نفر در برابر یک یا چند نفر دیگر صورت می گیرد و  بر اساس آن باهم توافق و رضایت دارند، بنابراین خرید و فروش امتیاز وام نیز بر طبق عقد قرارداد در چارچوب قانون و رعایت موازین و دستورالعمل های آن قابل انجام می باشد. البته منظور از عقد قرارداد برای خرید و فروش وام، همان خرید و فروش امتیاز وام های غیر قابل انتقال می باشد که در بستر بانک ها صورت نمی گیرد.

نظر کارشناسان در مورد خرید وام و یا فروش آن

با توجه به مشکلات اقتصادی بسیار زیادی که در جامعه و فشاری که بر اقشار کم درآمد وجود دارد، امروزه شاهد خرید و فروش امتیاز وام در حجم گسترده ای هستیم. از این رو کارشناسان اقتصادی، نفوذ دلالان و سودجویان را در این حوزه نگران کننده دانسته اند و به افراد توصیه می نمایند کلیه خرید و فروش های خود را بر اساس قانون پیگیری و انجام دهند. البته قوه قضاییه کلیه فعالیت های مربوط به خرید و فروش وام را رصد نموده و با متخلفان در این امر به شدت برخورد قضایی می نماید.

خرید و فروش امتیاز وام های بانکی از منظر شرع

خرید و فروش امتیاز وام های بانکی از منظر شرع نیز از مواردی است که برخی افراد اطلاع چندانی از آن ندارند. در ادامه به برخی از استفتائات مراجع تقلید در این حوزه اشاره می کنیم:

حکم خرید و فروش امتیاز وام از منظر آیت ا.. سیستانی : واگذاری امتیاز وام و دریافت مبلغی در ازای آن در صورت مشروع بودن وام بر طبق قانون اشکالی ندارد.

حکم خرید و فروش امتیاز وام از منظر آیت ا.. مکارم شیرازی: در صورتی که مقررات و قوانین بانکی اجازه دهد، اشکالی نخواهد داشت.

 

خرید و فروش وام از طریق شرکت ها و موسسات

با توجه به روند رو به گسترش خرید و فروش امتیاز وام، شاهد راه اندازی شرکت ها و موسساتی تحت عنوان خرید و فروش وام هستیم. این موسسات با توجه به آشنایی کامل با قوانین وام بانکی، اقدام به عقد قرارداد خرید و فروش امتیاز وام بین خریدار و فروشنده می نمایند و تمام تضمین ها و مدارک لازم را برای انجام عقد از طرفین دریافت کرده و در انتها مبلغی به عنوان کارمزد از طرفین قرارداد کسب می نمایند.

نکات مهم در خرید و فروش وام

برای خرید و فروش وام حتی بین نزدیکان خود، حتما قرارداد قانونی و کتبی تنظیم نمایید و هیچگاه به صورت شفاهی به بیان قرارداد اکتفا نکنید.

 توجه داشته باشید که برای عقد قرارداد خرید و فروش امتیاز وام به موسسات دارای مجوز در این حوزه مراجعه نمایید.

خرید وام برای مسائل مالی مهم و سرمایه گذاری های آتیه دار مناسب است، در صورتی که مبلغ آن را صرف هزینه های جاری نمایید، در واقع متضرر خواهید شد.

قبل از خرید وام حتما درمورد شرایط آن اطلاعات و مشاوره های لازم را کسب نمایید.

خرید وام مستلزم پرداخت آن با بهره خواهد بود، بهتر است منابع  و درآمد کافی را برای پرداخت اقساط آن از قبل در نظر داشته باشید./ایلنا

اخبار مرتبط
تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱۴۰۱/۱/۱بوده است مبلغ سه میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله تعیین شده است.
این طرح از جمله طرح‌های اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه در بانک رفاه کارگران است که مشتریان این بانک می‌توانند بر اساس میانگین ایجادی در حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز خود، از مزایای آن بهره‌مند شوند. بر اساس این طرح، اشخاص حقیقی و شرکت‌های حقوقی دارای کسب‌وکارهای خرد و دانش‌بنیان می‌توانند با سپرده‌گذاری در مقاطع مختلف از تسهیلات قرض‌الحسنه با نرخ کارمزد صفر تا 4 درصد و بازپرداخت حداکثر 60 ماهه بهره‌مند و یا امتیاز حساب استفاده نشده را به کارکنان خود انتقال دهند.
معاون توسعه بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه متخصصان ایرانی دانش‌آموخته خارج از کشور نیز می‌توانند برای درخواست بهره‌مندی از این تسهیلات، از طریق ارتباط با مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری اقدام کنند، گفت: هر متقاضی صرفاً مجاز به استفاده از یکی از تسهیلات ساخت/خرید و یا ودیعه اجاره مسکن است و در صورت استفاده از یکی از این دو، امکان معرفی برای تسهیلات مسکن دیگر وجود ندارد.
تسهیلات خرید لوازم خانگی بانک‌ها بر اساس درخواست مشتری از ۵ میلیون، ۱۰ میلیون، ۳۰ میلیون، ۵۰ میلیون، ۱۰۰، ۱۵۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها