جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

ماجرای یارانه ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومانی برای هر ایرانی چیست؟

24 خرداد 1401
ماجرای یارانه ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومانی برای هر ایرانی چیست؟

به گزارش بانک اول هادی قوامی معاون وزیر اقتصاد در گفتگو با تیتر امشب با بیان اینکه یارانه پنهان مابه التفاوت قیمت گذاری با قیمت واقعی در اقتصاد کشور است، گفت: کسری بودجه دولت‌ها که به تورم می‌انجامد فشار مضاعفی به دهک‌های پایین جامعه است و کسانی که بیشتر از یارانه‌های بهره مند می‌شوند دهک‌های بالای جامعه هستند. رقم یارانه پنهان در اقتصاد ایران حدود 50 میلیارد دلار معادل 1400 هزار میلیارد تومان است؛ که سهم هر ایرانی از این یارانه روزانه 45 هزار تومان است. یعنی یک روز یارانه پنهان هر فرد معادل یک ماه یارانه نقدی است. مجموع ماهانه یارانه پنهان برای هر فرد یک میلیون و 350 هزار تومان است.

 

قوامی با اشاره به توزیع یارانه بنزین در سال 99 گفت: در بخش یارانه پنهان مستقیم به دهک دهم جامعه حدود 28 هزار میلیارد تومان از یارانه بنزین استفاده کرده اند و کسانیکه در دهک اول قرار دارند 1 هزار و 650 میلیارد تومان بهره برده اند.

 

وی گفت: یارانه پنهان کشور حدود 60 درصد از تولید ناخالص داخلی سرانه اقتصاد ایران است.

 

رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم گفت: هدفمندی یارانه‌ها به توزیع عدالت در جامعه کمکی نکرده است. یارانه‌های پنهان و آشکار بیش از بودجه عمومی کشور و معادل 1400 هزار میلیارد تومان در کشور است.

 

وی افزود: یارانه انرژی که به دهک‌های درآمدی دهم داده می‌شود 23 برابر یارانه انرژی است که به دهک درآمدی اول داده می‌شود.

 

زارع با بیان اینکه از آغاز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، نزدیک 11 سال می‌گذرد، گفت: بیش از 71 میلیون نفر در کشور یارانه می‌گیرند تقریبا همه گروه‌های درآمدی از پرداخت یارانه نقدی (یارانه آشکار) برخوردار می‌شوند و این مغایر با ارتقای عدالت اجتماعی است و شناسایی نشدن دقیق دهک‌های پایین یکی از مشکلات برخورداری از یارانه‌های نقدی است.

 

او با بیان اینکه روزی سه هزار میلیارد تومان افزایش نقدینگی و تورمی است، گفت: یکی از دلایل این تورم اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه‌ها است.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بیش از ده میلیون نفر از سه دهک پردرآمد جامعه نباید یارانه نقدی بگیرند./تسنیم

اخبار مرتبط
به هر حال پیش‌بینی دولت بر فروش بیشتر از این میزان استوار است و همین مساله اولین احتمال عدم تحقق را پررنگ می‎سازد. به عبارت دیگر من معتقدم که این مساله خود مشکلی اساسی برای وقوع کسری بودجه تلقی می‌شود.
در این مصوبه علاوه بر ضریب حقوق شاغلان و بازنشستگان، مبالغ حداقل حقوق و مزایای مستمر، حداقل حکم کارگزینی و سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه کارمندان نیز مشخص شده است.
رییس پلیس فتا تهران تأکید کرد: افراد باید پس از مواجهه با این گونه پیام‌ها، حتی از طرف اعضای خانواده‌ی خود، قبل از اقدام به واریز وجه از طریق تماس تلفنی صحت آن پیام را بررسی کنند؛ چرا که ممکن است شبکه‌ی اجتماعی ارسال‌کننده‌ی پیام هک شده باشد و او این پیام را نفرستاده باشد.
معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ادامه داد: کالا‌های اساسی شامل لوازم خانگی برقی، لوازم آشپزخانه، کالای دیجیتال، وسایل سرمایشی، گرمایشی و ... است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
G M
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام وزیر اقتصاد مطمئن هست تو محاسبات ۵۰میلیارد دلار در ۲۸۰۰۰ تومان اشتیاه نکرده. لطفا بررسی کنید کلاه سرتون نره

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها