پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ در کدام بازار سرمایه گذاری کنیم ؟

24 خرداد 1401
در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ در کدام بازار سرمایه گذاری کنیم ؟

به گزارش بانک اول در نیمه دوم سال پول را در کدام بازار سرمایه گذاری کنیم تا سود بیشتری نصیبمان شود؟سه تن از کارشناسان بازار سرمایه این پرسش را پاسخ داده اند

نیما میرزایی: تشکیل سبد سرمایه گذاری | عمده سرمایه گذاری در بورس و صندوق های سهامی

نیما میرزایی کارشناس و تحلیلگر بازارها در پاسخ به این پرسش به خبرنگار نبض بورس گفت: بازارهای مختلف بر سر دو راهی برجام قرار گرفتند و احتمال می رود در ابتدای پاییز فضای تعاملات بین المللی شفاف تر شود و طبیعتا متاثر از آن دلار و سایر بازارها سوگیری خواهند کرد. لذا ضمن توصیه به تشکیل سبد، سرمایه گذاری بخش عمده پرتفو در بورس و استفاده از صندوق های سهامی موفق ۶ ماه اخیر توصیه می شود.

حسین مریدسادات: تشکیل سبد سرمایه گذاری | بخش اعظم سرمایه گذاری در مسکن

حسین مریدسادات از دیگر کارشناسان و تحلیلگران بازار در این باره گفت: پیشنهاد من این است که یک سبد سرمایه گذاری تشکیل شود. وی افزود: پیشنهاد من این است که بخش اعظمی از این سرمایه گذاری به سمت خرید آپارتمان و مسکن سوق داده شود.

مریدسادات افزود: به عنوان مثال اگر من ۵۰۰ میلیون تومان پول داشته باشم، ۳۰۰ میلیون از این پول را به همراه ۱۵۰ میلیون پولی که از رهن مسکن خریداری شده دریافت می‌کنم (مجموعا ۴۵۰ میلیون تومان) برای خرید مسکن می‌گذارم. شاید بسیاری بگویند که با ۴۵۰ میلیون تومان نمی‌شود مسکنی خریداری کرد، اما به هر حال با جستجو می‌توان در حاشیه شهر‌ها با چنین مبلغی یک مسکن نقلی خریداری کرد. حتی با جستجو در اطراف شهر تهران مثلا پرند می‌توان یک مسکنی با این قیمت یافت. دلیل سرمایه گذاری بخش اعظم پول در مسکن هم این است که مسکن رکود دارد، اما ریزش قیمتی ندارد.  

وی ادامه داد: حالا باقی پول را چه کنیم یا اینکه اگر پول کمی داریم کجا سرمایه گذاری کنیم؟ پاسخ این است که می‌شود در بازار‌های دیگر سرمایه گذاری کرد. اما اینجا من اولین سئوالی که از این افراد می‌پرسم این است که آیا تخصص تحلیل تکنیکال، بنیادی و تابلوخوانی را دارند یا ندارند؟ اگر تحلیلگر هستند پیشنهاد می‌کنم ۴۰ درصد از پول خود را در بورس و در سهامی که قدرت نقدشوندگی بالایی دارند و صنایع کامودیتی محور، پتروشیمی، کانی‌های معدنی و البته گروه بیمه‌ای هم بد نخواهد بود، سرمایه گذاری کنند. ۳۰ درصد دیگر پول خود را در بازار ارز‌های دیجیتال، به خصوص ارز‌های دیجیتالی که بنیاد خوبی دارند سرمایه گذاری کنند. از ۳۰ درصد باقی مانده پیشنهاد من این است که ۲۰ درصد را در بازار طلا سرمایه گذاری کنند و ۱۰ درصد را نیز در بازار بانکی سپرده گذاری کنند. این ۱۰ درصد سپرده گذاری در بانک به این خاطر است که اگر چنانچه نیاز بود میانگینی در سهام و یا ارز‌های دیجیتال کم کنند، نقدینگی داشته باشند.  

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر کسی تحلیلگر نیست و تخصصی برای تحلیل ندارد پیشنهادم این است که حدود ۷۰ درصد از سرمایه خود را اگر می‌تواند مسکن بخرد و اگر نمی‌تواند طلا خریداری کند. ۳۰ درصد باقیمانده را نیز با راهنمایی یک خبره و تحلیلگر بازار سرمایه، به بورس و سهامی که قدرت نقدشوندگی بالاتری دارند مانند، فلزی ها، پتروشیمی ها، دارویی‌ها وارد کنند. نکته مهم برای موفقیت در بازار‌های مالی در شش ماهه دوم، داشتن دانش و تحلیلگری است.

مریدسادات در انتها گفت: من سرمایه گذاری در دلار را به دلیل ریسک بالا پیشنهاد نمی‌کنم.

علی عصاری: تشکیل سبد سرمایه گذاری | اولویت سرمایه گذار طلا

علی عصاری کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش گفت: در اقتصاد ایران همواره ارز یک متغیر پیشران بوده است و باقی بازارها را به دنبال خود کشانده است. به عبارت بهتر، ارز به صورت یک ژنرال باقی بازارها را رهبری می کند. وی ادامه داد: بدون تعارف باید گفت اقتصاد ما ریشه در تولید و بهره وری ندارد و بنابراین همواره دنبال بازاری می گردیم که سوددهی در آن همواره جلوتر از تورم باشد.  

عصاری نیز با اشاره به اینکه ارز گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری نیست، ادامه داد: طلا اما به دلیل آنکه در نظام مالیاتی قرار نمی گیرد و مالیاتی بابت آن پرداخت نمی شود، می تواند یک گزینه مطمئن جهت سرمایه گذاری در نیمه دوم سال برای کسانی باشد که ریسک پذیری پایینی دارند.

او  افزود: گزینه دوم سرمایه گذاری، بازار سرمایه است البته به شرط تخصص و یا سبدگردانی. این بازار با یک گپ معناداری از باقی بازارها عقب تر است و می توانیم تحرکات خوبی را در نیمه دوم سال در آن شاهد باشیم. متاسفانه بازار سرمایه را با شاخص کل می سنجند اما باید در این بازار، سهام جهت سرمایه گذاری مورد بررسی قرار گیرند. 

این کارشناس اظهار داشت: گزینه سوم بازار مسکن است چرا که همواره به عنوان یکی از مطمئن ترین و چسبنده ترین بازارها در ایران بوده است. البته در حال حاضر این بازار با مشکل نقدشوندگی همراه است. وی نیز تاکید کرد که در بازار مسکن رکود داریم اما نزولی نخواهیم داشت. 

وی درباره بازار خودرو نیز گفت: چون در سال های اخیر رشد فزاینده ای داشته است از دید من جز پرخطرترین بازارها است و می تواند با توجه به اخبار جدیدی که پیرامون واردات خودرو مطرح شده است، پرنوسان ترین بازار باشد. 

وی در انتها گفت: بازار ارزهای دیجیتال به شرط تخصص و کنترل طمع یکی از بهترین بازارها است و با توجه به ریسک بالای آن ارزش سرمایه گذاری دارد. این بازار از دو جهت می تواند سودده باشد: جهت اول اینکه در بازار ارزهای دیجیتال شما به راحتی می توانید معامله و سود دریافت کنید و جهت دوم اینکه اگر افزایش احتمالی نرخ دلار اتفاق بیفتد با توجه به اینکه شما در این بازار بر اساس دلار سرمایه گذاری می کنید می تواند یک بازار سودده باشد.

اخبار مرتبط
رکوردشکنی ها پی در پی بهای جهانی طلا، بازار داخلی فلز زرد را هم تحت تاثیر قرار داده به گونه ای که قیمت هر سکه طرح جدید از حدود ۳۴ میلیون تومان در روز ۱۰ اسفند سال گذشته، به حدود ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در روز جاری رسانده است. همچنین بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در روز ۱۰ اسفند به ۳ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان در روز جاری رسیده است.
امروز قیمت دلار ثبات را تجربه کرده است، قیمت طلا اما افزایش یافت
یک اقتصاددان، قیمت دلار در پایان سال ۱۴۰۳ را پیش‌بینی کرد.
رئیس اتحادیه طلا فروشان گفت: مردم از خرید طلای دست دوم جدا خودداری کنند طلایی که فاقد کد استاندارد باشد قابل پیگیری نیست

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها