جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

خرید سفته از بانک محدودیت دارد؟

24 خرداد 1401
خرید سفته از بانک محدودیت دارد؟

به گزارش بانک اول سفته سندی است که به موجب آن امضا کننده تعهد می‌کند مبلغی در موعد معین یا هر وقت که حامل یا شخصی که سفته را در اختیار دارد، پولش را طلب کند بپردازد. 

هر سفته یک مبلغ اسمی دارد که روی فرم چاپی آن درج شده و فقط تا همان میزان، می‌توان روی آن مبلغ نوشت. به عبارت دیگر، اگر سفته مورد نظر یک میلیونی باشد، صرفا تا یک میلیون می‌توان سفته داد.

قیمت خرید سفته را مجلس شورای اسلامی تعیین و تصویب می‌کند و از آنجا که هنوز مصوبه جدیدی را در زمینه نرخ سفته در سال ۱۴۰۰ به تصویب نرسانده است، مبلغ سفته در سال جاری نیز مانند مبلغ سفته سال‌های قبل، برای هر یک میلیون تومان سفته، ۵۰۰ تومان است.

درحالیکه می‌توان با مراجعه به دکه‌های روزنامه فروشی سفته خرید اما به دلیل خطر جعلی بودن یا پرداخت مبلغی گران‌تر از بانک، بهترین و مطمئن‌ترین راه دریافت سفته مراجعه به بانک است که با مراجعه به تمامی شعب بانک ملی با همراه داشتن کارت ملی می‌توانید هر تعداد سفته در هر مبلغی دریافت کنید.

در این زمینه، ایسنا از بانک ملی جویا شد که خرید سفته از شعب بانک محدودیتی دارد یا خیر که پاسخ داده شد، با راه‌اندازی سفته الکترونیک هیچ محدودیتی برای مردم در خرید سفته وجود ندارد اما با توجه به اینکه سفته‌های کاغذی بازار سیاهی را ایجاد کرده است، یکسری محدودیت‌ها اعمال می‌شود که این محدودیت‌ها به صورت بخشنامه‌ای ابلاغ نشده است. 

براین اساس، با توجه به اینکه چاپ و نشر سفته از سمت اداره نشر اسکناس بانک مرکزی مقداری کم شده است، نمی‌توان به هر مشتری سفته ارائه کرد، زیرا دلال‌هایی هستند که تعداد زیادی سفته به صورت مداوم از بانک می‌خرند و به دکه‌های روزنامه فروشی با قیمت بالا می‌فروشند.

این درحالی است که مردم در طول یک هفته یا یک ماه نیاز چندانی به سفته ندارند و ممکن است در سال طی موارد کمی برای خرید سفته اقدام کنند که محدودیتی برای آن‌ها نیست، اما برخی از افراد چند مرتبه در طول یک هفته با یک کارت ملی سعی می‌کنند تعداد زیادی سفته خریداری کنند که به احتمال زیاد این افراد دلال هستند و بانک به این افراد سفته نمی‌دهد. 

بنابراین، شعب بانک ملی در ارائه سفته به مشتریان واقعی هیچ محدودیتی ندارد اما با راه‌اندازی سفته الکترونیک، در اکثر بانک‌ها این امکان وجود دارد از طریق اپلیکیشن‌های مربوط به خدمات الکترونیک آن‌ها به صورت غیرحضوری و در زمانی کوتاه، سفته الکترونیک را تهیه کنید که به راحتی با دریافت کدی از سایت بانک موردنظر نیز از اصالت آن سفته مطمئن می‌شوید. 

در جدول زیر، برخی از مقادیر قیمت سفته با توجه به سفته با مبالغ اسمی مختلف آورده شده است:

نرخ فروش سفته مبلغ اسمی سفته
۵۰۰ تومان  یک میلیون تومان 
۷۵۰ تومان  ۱.۵ میلیون تومان 
۱۰۰۰ تومان  ۲ میلیون تومان 
۱۲۵۰ تومان  ۲.۵ میلیون تومان 
۲۵۰۰ تومان  ۵ میلیون تومان 
۵۰۰۰ تومان  ۱۰ میلیون تومان 
۱۰۰۰۰ تومان  ۲۰ میلیون تومان 
۲۵۰۰۰ تومان  ۵۰ میلیون تومان 
۵۰۰۰۰ تومان  ۱۰۰ میلیون تومان 
۷۵۰۰۰ تومان  ۱۵۰ میلیون تومان 

 

اخبار مرتبط
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‌/۰۲ مورخ ۲۱‌/۳‌/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات / آراء‌/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‏/۰۲ مورخ ۲۱‏/۳‏/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات ‏/ آراء‏/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
یکی از مهم‌ترین خدمات بانک‌ها، ارائه چک به متشریان متقاضی است و از گذشته تا امروز شاهد انواع مختلف آن مانند چک صیادی و تضمین شده هستیم و امروز با ارائه چک‌های الکترونیک می‌توان از همه چک‌ها به صورت دیجیتال بهره‌مند شد. چک یکی از خدماتی است که بانک برای ارائه ضمانت و تضمین در معاملات، به مشتریان خود ارائه می دهد که بسته به نوع و کاربرد معاملات انواع مختلفی دارد. چک‌های بانکی عادی، تضمینی، رمزدار، تایید شده، موردی، صیادی و الکترونیک، انواع مهم چک بانکی هستند.
در این بین افرادی هستند که با دانستن قوانین و همچنین اطلاع از سخت‌گیری‌های مجازات برای چک بلامحل، این افراد برای اینکه موقعیت خود را از دست ندهند و درگیر دادگاه و مجازات نشوند، اقدام به صدور چک با تاریخ خاص می‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها