شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

آیا خرید بیمه‌ موتور اجباری است؟

24 خرداد 1401
آیا خرید بیمه‌ موتور اجباری است؟

 

به گزارش بانک اول اگر خودتان یکی از مالکان موتورسیکلت نباشید، قاعدتاً برای رسیدن به یک جلسه کاری مهم آن هم در ساعت اوج ترافیک خیابان‌ها، استفاده از موتور را به تاکسی ترجیح داده‌اید.

حرکت موتورسیکلت از لابه‌لای خودروها و مسیرهای تنگ و حتی پیاده‌رو، باعث می‌شود سریع‌تر به مقصد برسید، اما باید عواقب آن را به جان بخرید.

در مورد موتورسیکلت مسئله اصلی اینجاست که تقریباً اکثر راکبان این وسیله نقلیۀ پُرخطر، گواهینامه ندارند، چه برسد به اینکه بخواهند از کلاه ایمنی برای مسافر استفاده کرده یا حتی بیمه شخص ثالث دریافت کنند. چاره کار برای موتورسوارانی که علاقه‌ای به اصول رانندگی، دریافت گواهینامه و بیمه ندارند چه خواهد بود؟ 

جالب است بدانید که پلیس راهنمایی و رانندگی، دریافت بیمه شخص ثالث موتور را برای دارندگان این وسیله نقلیه اجباری کرده است. اما لازمه دریافت بیمه شخص ثالث موتور، گرفتن گواهینامه است. پلیس راهنمایی و رانندگی در همکاری با شرکت‌های بیمه‌گر و به منظور ترغیب یا به عبارت دیگر اجبار راکبان موتورسیکلت به دریافت بیمه شخص ثالث، جریمه دیرکرد نیز در نظر گرفته است.

به این ترتیب و با اجباری شدن برخی قوانین، پلیس راهنمایی و رانندگی تلاش می‌کند فرهنگ رانندگی و استفاده از بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را نهادینه کند. وقتی آمار وحشتناک تصادفات با موتور و مرگ و میر به علت عدم استفاده از کلاه ایمنی و خسارت‌های جبران‌ناپذیر ناشی از نداشتن بیمه را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که پلیس راهنمایی و رانندگی در همکاری با شرکت‌های بیمه‌گر بهترین راهکار را برای ترغیب راکبان موتورسیکلت و افزایش امنیت خیابان اتخاذ کرده است.

بیمه شخص ثالث موتور سیکلت و موارد تحت پوشش

همان‌طور که اشاره کردیم، تنها بیمه‌ای که پلیس راهنمایی و رانندگی دریافت آن را برای راکبان موتورسیکلت اجباری کرده، بیمه شخص ثالث موتور است. بنابراین مالکان موتورسیکلت در صورت تمایل، علاوه‌بر دریافت بیمه شخص ثالث موتور می‌توانند بیمه بدنه را نیز دریافت کنند.

در قانون بیمه شخص ثالث موتور، مالک یا راکب موتور به عنوان بیمه‌گزار و شخص اول نامیده می‌شود. شرکت بیمه‌گر نیز به عنوان شخص ثانی شناخته شده، در نتیجه فرد زیان دیده در یک حادثه رانندگی که باید شخصی غیر از راکب موتورسیکلت مقصر باشد، شخص ثالث نامیده می‌شود. بنابراین بیمه شخص ثالث موتورسیکلت خسارات وارده به شخص ثالث را پرداخت خواهد کرد.

شما به عنوان یک بیمه‌گزار باید با انواع پوشش‌های بیمه شخص ثالث موتورسیکلت نیز آشنا شوید تا بتوانید مناسب‌ترین نوع پوشش را انتخاب کنید. در ادامه به بررسی پوشش‌های بیمه شخص ثالث موتور خواهیم پرداخت.

- جبران خسارات مالی وارده به شخص ثالث در حادثه

- جبران خسارات جانی وارده به شخص ثالث در حادثه شامل نقص عضو و فوت

- جبران خسارات جانی وارده به راننده موتور سیکلت مقصر در حادثه

درست است که شرکت‌های بیمه‌گر خسارت جانی وارد به راننده مقصر در حادثه را پرداخت می‌کنند، اما باید در نظر داشته باشید که خسارات مالی وارده به موتورسیکلت راننده مقصر تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار نمی‌گیرد.

 

 

جبران خسارت

قبل از اینکه به بررسی عوامل تأثیرگذار روی نرخ بیمه شخص ثالث موتور بپردازیم، اجازه دهید در رابطه با تخفیف عدم خسارت و جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتور اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم. 

- تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث موتور: در صورتی که شخص بیمه‌گزار در طی مدت اعتبار بیمه شخص ثالث موتور، خسارتی دریافت نکند، مشمول تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث خواهد شد. این تخفیف برای هر سال معادل ۵% تا ۷۰% نرخ بیمه دریافت شده خواهد بود.

- جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتور: جریمه دیرکرد بیمه موتورسیکلت به صورت روزانه و حداکثر به مدت یک سال ( ۳۶۵ روز) تعیین می‌شود. فرمول محاسبه جریمه دیرکرد بیمه موتور به این صورت است :

حق بیمه خالص ثالث موتورسیکلت را طی یک سال تقسیم بر ۳۶۵ می‌نمایید.جواب مرحله قبل را در تعداد روزهای دیرکرد ضرب می کنیم.یک خبر خوب که اگر بیش از یک سال در  تمدید بیمه موتور دیرکرد داشته باشید، فقط باید جریمه ۳۶۵ روز دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت پرداخت شود.مبلغ جریمه دیرکرد هنگام خرید بیمه تعیین می‌شود.

این جریمه بر نرخ حق بیمه موتور اضافه می‌شود. اگر برای درک بیمه موتورسیکلت و پوشش‌های آن به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، ما خواندن بیمه موتورسیکلت چیست را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این راهنما می‌تواند به راکبان در خرید بیمه موتورسیکلت کمک زیادی کند.

عوامل مؤثر در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث موتور

مانند خودرو، نرخ بیمه شخص ثالث موتور نیز به عوامل مختلفی وابسته است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

- سال تولید موتور: هرچقدر موتورسیکلت جدیدتر باشد، ریسک حادثه کاهش پیدا می‌کند. بنابراین نرخ بیمه موتورسیکلت نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

سال تولید موتور در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث موتور تاثیرگذار است.

- نرخ پوشش مالی انتخابی: مالک موتورسیکلت بنا به صلاحدید خود می‌تواند پوشش‌های مختلفی را به بیمه شخص ثالث موتور اضافه کند. هر چقدر تعداد پوشش‌های اضافه شده بیشتر باشد، قاعدتاً نرخ بیمه شخص ثالث موتور نیز بیشتر خواهد شد.

- تخفیف عدم خسارت و جریمه دیرکرد: اگر مالک موتورسیکلت در مدت زمان اعتبار بیمه شخص ثالث موتور، دچار حادثه نشده و در نتیجه از پوشش بیمه خود استفاده نکند، می‌تواند تا سقف ۷۰% از تخفیف عدم خسارت بیمه استفاده کند. جریمه دیرکرد نیز مشمول کسانی خواهد شد که در موعد مقرر و سررسید بیمه، برای تمدید آن اقدام نمی‌کنند.

- تعداد سیلندر موتورسیکلت : موتورسیکلت های از نظر تعداد سیلندر در دسته های یک سیلندر، دو سیلندر ، سه سیلندر و بیشتر جای می گیرند.با بالاتر رفتن تعداد سیلندر موتورسیکلت، قدرت آن نیز بالاتر رفته و میزان ریسک و نرخ بیمه شخص ثالث نیز افزایش خواهد یافت.

- نوع و ساختار موتور: موتورسیکلت‌های برقی و دنده ای نرخ بیمه های متفاوتی دارند.با بالاتر رفتن قدرت موتورسیکلت و بزرگتر شدن سایز آن ، هزینه بیمه شخص ثالث آن نیز افزایش خواهد یافت. دو عامل یاد شده تعیین کننده مبلغ حق بیمه پایه موتورسیکلت هستند:

 

جدول

 

با درک عوامل تاثیرگذار بر نرخ بیمه موتورسیکلت، در صورت تمایل به استعلام، تمدید و خرید آنلاین بیمه موتور به لینک زیر مراجعه نمایید: 

https://bimeh.com/thirdpartyMotor

استعلام و خرید آنلاین بیمه شخص ثالث موتور

با اجباری شدن دریافت بیمه شخص ثالث برای موتورسیکلت، کسانی که برای دریافت این نوع بیمه اقدام نمی‌کنند در صورت شناسایی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی، موتور آن‌ها به پارکینگ منتقل خواهد شد. از طرفی، به دلیل اهمیت و ضرورت دریافت بیمه شخص ثالث موتور، امکان خرید و فروش موتورسیکلتی که فاقد بیمه شخص ثالث است، امکان‌پذیر نخواهد بود.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که پلیس راهنمایی و رانندگی در همکاری با شرکت‌های بیمه‌گر برای نهادینه کردن فرهنگ دریافت بیمه شخص ثالث موتور و گواهینامه، تلاش می‌کند. با توجه به اهمیت دریافت بیمه شخص ثالث موتور، شما می‌توانید از خدمات مجموعه‌های کارگزاری آنلاین بیمه مانند بیمه دات کام استفاده کنید. 

خرید آنلاین بیمه موتور از بیمه دات کام

کارگزاری آنلاین بیمه دات کام شرایطی را فراهم کرده تا بتوانید به صورت آنلاین برای استعلام قیمت، مقایسه میان خدمات شرکت‌های مختلف بیمه‌گر و خرید آنلاین بیمه شخص ثالث موتور اقدام کنید. بنابراین دیگر نیازی به مراجعه حضوری به شرکت‌های بیمه‌گر نبوده و تنها با چند کلیک می‌توانید بیمه مورد نظر خود را از سایت بیمه: https://bimeh.com/ خریداری و به صورت رایگان درب منزل تحویل بگیرید.

از طرفی امکان دریافت مشاوره تخصصی رایگان برای انتخاب و خرید مناسب‌ترین نوع بیمه شخص ثالث موتور و بیمه بدنه نیز در سایت بیمه دات کام فراهم است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم به منظور جبران خسارات احتمالی و غیرقابل پیش‌بینی در آینده و عدم تخطی از قوانین راهنمایی و رانندگی برای خرید بیمه شخص ثالث از خدمات بیمه دات کام استفاده کنید.

خرید آنلاین بیمه موتور

 

اطلاعات تماس با بیمه دات کام 

نشانی :تهران، سعادت آباد، میدان تهرانی مقدم (کاج)، خیابان سرو شرقی، جنب بیمارستان پارسیان،‌ پلاک ۱۷ طبقه ۶، واحد ۶

کد پستی ۱۹۹۸۶۵۳۷۴۰

شماره های تماس: ۰۲۱-۴۳۷۲

پست الکترونیکی: info@bimeh.com

اخبار مرتبط
توانا با تاکید بر اینکه متقاضیان حداکثر تا ۳۰ فروردین ماه سال جاری فرصت دارند در این طرح ثبت نام کنند، بیان کرد: افراد واجد شرایط با مراجعه به دفاتر کارگزاری در سراسر استان یا از طریق آدرس صندوق www.roostaa.ir نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.
حق بیمه مشمولان بیمه ایرانیان (افراد فاقد پوشش بیمه) برای ساکنان شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر برای دهک های یک تا ۵ رایگان، دهک ۶ معادل ۲۰ درصد، دهک ۷ برابر با ۳۰ درصد، دهک ۸ معادل ۴۰ درصد، دهک نهم ۵۰ درصد و دهک دهم برابر با ۱۰۰ درصد حق بیمه است.
تأمین اجتماعی در مفهوم فراگیر آن، حقی همگانی برای عموم افراد جامعه است که تأمین و تدارک بستر اجرائی آن از تکالیف دولت به شمار می‌رود؛ بر همین اساس، در راستای تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای به هموطنان خارج از کشور که امکان حضور در ایران و انعقاد قرارداد بیمه با آنان میسر نبوده و صرفاً از طریق وکیل خود قصد بیمه‌پردازی را دارند با توجه به مقررات، می‌توانند خود را نزد سازمان تأمین اجتماعی بیمه کنند.
افرادی که قصد ثبت نام در بیمه بیکاری را دارند، بایدبه سایت جامع روابط کار وارد شوند و فرم بیمه بیکاری را پرکنند

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها