جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

پیش‌بینی دلار و طلا تا پایان امسال

24 خرداد 1401
پیش‌بینی دلار و طلا تا پایان امسال

به گزارش بانک اول در بین چهار بازار مالی دلار، طلا، بورس و مسکن طی نیمه نخست امسال دلار بیشترین افزایش قیمت را داشته است. در این مدت در حالی که قیمت دلار حدود ۱۵ درصد گران شده، شاخص بازار سهام تنها 6درصد بازدهی داشته است. طلا نیز طی این مدت پنج درصد بازدهی داشت. اما بازار مسکن دومین بازار با بازدهی بیشتر طی شش ماهه اول امسال بود که حدود ۱۴ درصد بازدهی برای آن ثبت شده است.

نکته قابل توجه آنکه بازار خودرو بیشتر از همه بازارهای مالی نوسان را تجربه کرد و طی این مدت بازدهی آن بیش از ۱۹ درصد ثبت شده است.

 

 

اما در نیمه دوم سال ممکن است برای بازارها چه اتفاقاتی رخ دهد؟

 

وضعیت بازارها در ماه‌های اخیر

بازار ارز

– میرزایی: این بازار در2راه حیاتی برجام قرار گرفته است. گزارش جهت‌دار سازمان برنامه بودجه، که من آمار و ارقام آن را تایید نمی‌کنم، ولی همین موضوع را نشان می‌دهد. در هر دو حالت که مذاکرات به نتیجه برسد یا خیر صعودی است؛ اگر به نتیجه برسد سال را با قیمت ۲۵ هزار تومان به پایان می‌رساد و اگر نرسد تا کمی کمتر از ۳۰ هزار تومان ممکن است برسد. ممکن است جلوی رسیدن آن به ۳۰ هزار تومان را بگیرند.

دلار نیمایی وضعیت واقعی اقتصاد کشور است و اعداد نسبتا واقعی است. کف قیمتی دلار در بازار آزاد، در صورت اصلاح ممکن است به همین اندازه برسد.

-محبی: قیمت دلار به عنوان کالا افزایش پیدا نکرده است بلکه قدرت پول ملی ایران کاهش پیدا کرده است. دلار در فرودین بین ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان بود. در این مدت تورم روی کانال ۴۰ تا ۵۰ درصد بوده است.کاهش یا افزایش قدرت پول ملی در زندگی ما تاثیر مستقیم می‌گذارد و مردم آن را حس می‌کنند. سرکوب قیمتی دلار هم خود را به هر حال نشان می‌دهد.

حتی اگر تحریم کاملا برطرف شد نباید انتظار دلار ۲۰ هزار تومانی را داشت. حتی اگر موقت برسد باز هم ارزش پول ملی کاهش می‌یاد و چالش‌های ساختاری اقتصادی ایران ادامه دارد.

 

دلار ممکن است تا پایان سال به ۳۰ هزار تومان و حتی بیشتر هم برسد.

بازار طلا

– میرزایی: در سطح جهانی چندان جای رشد ندارد چرا که بازار کریپتو به رقیب جدی آن تبدیل شده است.

در بازار داخلی تحت تاثیر قیمت ارز و هیجانات مردم قرار می‌گیرد. ممکن است این بازار حداکثر ۱۵ درصد رشد کند.

-محبی: این بازار تحت تاثیر اونس جهانی و قیمت دلار در داخل دارد.

طلا بازاری است که از ترس سرمایه‌گذاران تاثیر می‌گیرد. کرونا و بحران انرژی هم ممکن است روی آن تاثیر بگذارد. من رشد یا کاهش چندانی را برای آن پیش‌بینی نمی‌کنم. احتمالا ثبات خواهد داشت.

در داخل هم دلار افزایشی خواهد بود. در نتیجه قیمت طلا هم متناسب با تورم داخلی افزایشی است.

اکنون در کف قیمتی نیستیم و ممکن است از قیمت‌های اکنون کمتر شود اما در درازمدت افزایشی است.

۱۵ درصد رشد را برای این بازار تا آخرسال متصور هستم.

بازار سهام

– میرزایی: انتخاب آقای عشقی سیگنال مثبتی بود برای سرمایه که بالاخره از این جهت تعیین تکلیف شد اما در مورد تاثیر عملکرد او باید صبر کند.

دولت از نظر اجتماعی برای بورس اهمیت زیادی قائل است و به سیاست‌های حمایتی خود ادامه می‌دهد اما بزرگ ترین ریسک بازار فروش اوراق دولتی است و باید دید دولت چقدر می‌خواهد کسری بودجه خود را از این طریق تامین کند.

روند بازار را باثبات رو به بالا، پیش‌بینی می‌کنم. شرایط را شارپی و نزولی شدید متصور نیستم.

اخبار مرتبط
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: به‌نظر بنده، در کوتاه‌مدت باید نرخ ارز را به‌شکل‌های مختلف حفظ کرد، یکی از این اقدامات آگاه کردن مردم است، به‌عنوان نمونه، ترسیم چشم‌اندازی مشخص و اطمینان‌بخش از اینکه روند ناامن‌کننده در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی در کشور وجود ندارد، راهگشاست.
نوزدهمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.
، بازار امروز شاهد ریزش عمده قیمت ها نسبت به روز گذشته است.
مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران با اشاره به ارز تخصیصی به حوزه صنایع اظهار کرد: برای صنایع مختلف شامال معاملات نیمایی و معاملات اشخاص در مجموع یک میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار ارز نیمایی و ۴۸۵ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات، تامین شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها