ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

شرایط دریافت وام مسکن دانشجویی

24 خرداد 1401
شرایط دریافت وام مسکن دانشجویی

به گزارش بانک اول دانشجویان باید برای دریافت این مسکن اجاره‌نامه خود را در اختیار داشته باشند. این اجاره‌نامه باید رسمی و دارای کد رهگیری از دفاتر مشاورین املاک مجاز بوده و از لحاظ مکانی می‌بایست در شهر محل تحصیل یا محل سکونت دانشجو باشد. این اجاره‌نامه حتما باید به نام دانشجو و یا همسرش و یا هر دو صادر شده باشد. 

مبنای تعیین مبلغ وام براساس شهر محل تنظیم اجاره نامه (تهران، کلان شهرها و سایر شهرها) در هر سال، قبل از شروع سال تحصیلی مطابق مصوبات هیئت امنا صندوق تعیین و اعلام خواهد شد. از طرفی مدت زمان اجاره‌نامه می‌بایست در نیم‌سالی که دانشجو تقاضای وام می‌کند، اعتبار داشته باشد. 

وام مسکن به دانشجوی متاهلی که مسکن اجاره‌ای در اختیار داشته باشد، فقط یک بار برای هر مقطع تحصیلی پرداخت خواهد شد. دانشجو باید پس از فارغ‌التحصیلی مطابق قوانین به صورت یکجا نسبت به بازپرداخت وام اقدام کند. در صورتی که زوجین دانشجو باشند، فقط یکی از آنها می‌تواند از وام مسکن استفاده کنند.دانشجوی متأهل زن دارای فرزند که به علت شهادت، فوت، متارکه و یا از کارافتادگی همسر سرپرستی فرزند یا فرزندان خود را بر عهده دارد، با ارائه مدارک و مستندات قانونی می‌تواند از این وام بهره‌مند شود.

دانشجوی متأهل ساکن در خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های دولتی و یا غیردولتی (مورد تأیید شورای نظارت و ارزیابی خوابگاه‌های غیردولتی استان) هم زمان مجاز به استفاده از وام مسکن نیستند.

وام مسکن به دانشجویی که آخرین نیمسال تحصیلی مجاز خود را می‌گذراند، تعلق نخواهند گرفت. در صورت ارائه اجاره‌نامه با مبلغ بیش از میزان مقرر در مبالغ هر شهر، میزان وام پرداختی به دانشجویان از سقف مبلغ تعیین شده بیشتر نخواهد بود و در صورت کمتر بودن مبلغ مورد تقاضا در اجاره‌نامه، مطابق مبلغ مقرر در اجاره نامه وام پرداخت خواهد شد.

اگر پرداخت وام از منابع صندوق باشد، بازپرداخت آن می‌بایست بعد از فارغ‌التحصیلی دانشجو و مطابق مقررات بازپرداخت به صورت یک‌جا به صندوق تأدیه شود و چنانچه از طریق بانک طرف قرارداد صندوق پرداخت شود، مطابق ضوابط اعلام شده از سوی بانک عامل خواهد بود.

چه مدارکی برای دریافت این وام مورد نیاز است؟

دانشجویان باید سند تعهدنامه الصاقی در سامانه صندوق دانشگاه یا از طریق سامانه برخط ثبت اسناد دریافت کنند. همچنین اجاره‌نامه رسمی دارای کد رهگیری تنظیم شده در دفاتر مشاورین املاک مجاز را نیز ارائه دهند. تأهل دانشجو که از طریق سامانه استعلام ثبت احوال سنجیده می‌شود. همچنین نامه رسمی سرپرستی فرزند از دادگاه برای دانشجوی متاهل زن دارای شرایط بند (د) شرایط اختصاصی وام مسکن باید توسط دانشجو ارائه شود.

مبلغ وام مسکن دانشجویان

مبلغ وام مسکن براساس شهر محل تنظیم اجاره‌نامه (تهران، کلان شهرها و سایر شهرها)هر سال پس از تصویب هیئت امنا تعیین و ابلاغ می‌شود. اسامی کلان شهرهای اعلام شده توسط وزارت کشور شامل صفهان، اهواز، تبریز، شیراز، مشهد، کرج، قم، کرمانشاه است که در صورت تغییر آن، تعداد کلان‌شهرها نیز قابل تغییر خواهد بود.

اخبار مرتبط
وام سیم کارت نوعی تسهیلات مالی است که به شما امکان می‌دهد تا به اندازه ارزش سیم کارت دائمی همراه اول خود وام دریافت کنید
علاوه براین براساس این اصلاحیه امکان انتقال به بازار سرمایه یا خرید دین اوراق گام (طبق ماده ۵ دستورالعمل) توسط دارنده اوراق گام به صورت ۲۵ درصد توسط متقاضی اول،‌۵۰ درصد توسط متقاضی دوم و ۷۵ درصد توسط متقاضی سوم و بعد از آن فراهم شد.
پیش از این هم محمدرضا جمشیدی دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی کشور گفته بود: بانک مرکزی به شکل رسمی و در دستورالعمل خود اعلام کرده که بانک‌ها موظف هستند برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج یک ضامن را قبول کنند، اما گاهی ممکن است متقاضیان فردی را به عنوان ضامن معرفی کنند که بر اساس ارزشیابی بانک، فرد صلاحیت کافی برای ضامن شدن را نداشته باشد بر این اساس بانک اعلام می‌کند که فرد ضامن دیگری را هم معرفی کند.
افرادی که مایل به دریافت وام «رویان» بانک توسعه تعاون هستند، نیاز به ضامن رسمی دارند. گذشته از ارائه ضامن رسمی، اعتبار شغلی نیز حائز اهمیت است. سود این وام براساس ضریب برابری تسهیلات، ماندگاری سپرده و مورد استفاده در بخش تعاون یا خارج از آن بین 19 تا 23 درصد تغییر می‌کند. افراد بعد از دریافت این تسهیلات بین دو تا 9 این فرصت را دارند تا اقساطش را بپردازند. این تسهیلات مختص کسانی است که بدهی معوق یا چک برگشتی نداشته باشند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها