پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

آیا نرخ سود وام و تسهیلات افزایش می‌یابد؟

24 خرداد 1401
آیا  نرخ سود وام و تسهیلات افزایش می‌یابد؟

به گزارش بانک اول جدول تغیرات نرخ سود بین بانکی نشان می‌دهد که نرخ سود در این بازار از ۱۹.۱ درصد در اوایل مهرماه سالجاری به ۱۹.۸۶ درصد در اواخر این ماه رسیده است.

یک استاد دانشگاه معتقد است که با افزایش نرخ بهره بین بانکی باید منتظر بود که نرخ تسهیلات و سپرده نیز افزایش یابد. کامران ندری  می‌گوید: افزایش نرخ بهره در بازار بین بانکی ابتدا روی نرخ سود سپرده تاثیر می‌گذارد و سپس افزایش نرخ تسهیلات را به دنبال دارد.

آنطور که این کارشناس اقتصادی توضیح می‌دهد، با افزایش نرخ بهره بین بانکی تامین منابع از بازار بین بانکی برای بانک‌ها پرهزینه‌تر از قبل شده است، بنابراین برای بانک به صرفه‌ است که نرخ سود سپرده را افزایش دهد تا سپرده‌گذاران بیشتری را جذب کند. همچنین اگر سپرده گذاران قصد دارند سرمایه‌های خود را از بانک خارج کنند، بانک می‌تواند با پیشنهاد نرخ سود بالاتر این انگیزه را در سپرده گذاران ایجاد کند که منابع خود را در بانک نگه دارند.

 

کامران ندری اما از یک مشکل در اقتصاد کشور می‌گوید، به گفته او مشکل اینجاست که در ایران نرخ بهره تسهیلات و سپرده به صورت دستوری توسط شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود. وقتی نرخ بهره بازار بین بانکی بالا می‌رود، به طور طبیعی و منطقی بانک باید نرخ سود سپرده و تسهیلات را بالا ببرد. اما مصوبات و دستورات بانک مرکزی این اچازه را به بانک نمی‌دهد.

وی  توضیح می‌دهد: منطق اقتصادی می‌گوید وقتی نرخ بهره بین بانکی افزایش می‌یابد باید به کل اقتصاد سرایت پیدا کند، در نرخ بهره سپرده، نرخ بهره تسهیلات و حتی روی نرخ بهره اوراق نیز خود را نشان دهد که به آن کانال نرخ بهره می‌گویند. سیاست‌گذار پولی از طریق این کانال تورم را کنترل می‌کند

 ندری در پایان تاکید می‌کند که افزایش نرخ بهره در حد یک تا دو درصدی در حدی نیست که بتواند تورم افسارگسیخته را مهار کند.

در مجموع طبق علم اقتصاد با افزایش نرخ بهره بین بانکی، باید نرخ سود سپرده و تسهیلات نیز افزایش یابد و در نهایت از طریق کانال نرخ بهره تورم کنترل شود، اما در شرایط فعلی از یک سو میزان افزایش نرخ بهره بین بانکی زیاد است و از سوی دیگر نرخ تورم در ایران به حدی زیاد است که برای کنترل آن باید نرخ بهره بین بانکی به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

اخبار مرتبط
آمارهای مربوط به پرداخت سود سپرده‌های بانکی در اسفند ماه منتشر نشده،در این گزارش آمارهای ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در حال حاضر اغلب بانک‌ها حساب سپرده یک‌ساله دارند و تفاوت چندانی در جزئیات و آیتم‌های این سپرده‌ها نیست و امکان واریز وجه هم وجود ندارد. با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، جدول سود سپرده‌های بلندمدت ما مدام به‌روزرسانی می‌شود.
طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار، به انواع سپرده‌های کوتاه و بلندمدت از پنج درصد تا ۲۲.۵ درصد سود تعلق می‌گیرد. سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی، سپرده‌هایی هستند که به‌صورت ماه‌شمار بوده و واریز و برداشت از آن محدودیتی از نظر زمانی ندارند. نرخ سود سپرده کوتاه‌مدت سه ماهه هم ۱۲ درصد و سود سپرده‌های کوتاه‌مدت شش ماهه ۱۷ درصد است.
بانک مرکزی در واکنش به افزایش نرخ سود بین‌بانکی، کریدور این نرخ را که پیش از این از ۱۴ تا ۲۲ درصد بود به ۱۷ تا ۲۴ درصد افزایش داد، نرخ بهره بین‌بانکی بار دیگر به سقف کریدور جدید خود نزدیک می‌شود و باید دید که بانک مرکزی اجازه شکسته شدن این سقف را خواهد داد یا خیر.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها