پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

٣ راه دور زدن قانون جدید چک

24 خرداد 1401
٣ راه دور زدن قانون جدید چک

به گزارش بانک اول تا قبل از اجرایی شدن قانون جدید چک و روی کار آمدن چک های صیادی و رصد هوشمند گردش چک، سوء استفاده از این ابزار پرداخت در اشکال گوناگون انجام می شد که نمونه بارز آن را می توان در کلاهبرداری با دسته چک مربوط به افراد کارتن خواب یا گمنام مشاهده کرد.

پس از هوشمند شدن رویه صدور چک، جلوی بسیاری از این تخلفات گرفته شد چرا که در قانون جدید، صادر کننده و گیرنده چک موظف به ثبت و تأیید اطلاعات چک خود در سامانه صیاد هستند و با رصد تمامی چک‌های در گردش در سامانه صیاد، این امکان فراهم شده  است تا چک‌های مشکوک با ماهیت کلاهبردارانه و پولشویی، نسبت به گذشته با سهولت بیشتری کشف و شناسایی شود.

یکی از مهم ترین منافذ موجود، این است که بانک مرکزی هنوز اعتبارسنجی و تعیین سقف صدور چک را به شکل کامل اجرایی نکرده و همین قضیه راه را همچنان برای سودجویی کلاهبرداران در قالب صدور چک صوری باز گذاشته است.

برای تعیین معدل اعتبارسنجی هر فرد باید  مولفه های  مهمی نظیر درآمد جاری افراد، ریسک نکول و همچنین دارایی افراد بررسی شود. هر چند تعیین سقف اعتبار برای صدور چک و دریافت اطلاعات لازم جهت اعتبارسنجی دارندگان چک، مستلزم همکاری نهادهای متعددی همچون وزارت رفاه، سازمان امور مالیاتی، سازمان حسابرسی و نیز قوه‌ قضاییه است.

 سیستمی و یکپارچه نبودن فرایندهای ثبتی به خصوص در تعامل با دیگر سامانه ها، تاکنون تبعات منفی زیادی برای مردم به همراه داشته است که نمونه آن را می توان در اسناد عادی مشاهده کرد. چک نیز از این قاعده مستثنا نیست. یکی از راه های رفع سوء اثر چک، دریافت و تنظیم رضایتنامه از سمت گیرنده چک است.

با این حال، گاهی اوقات این روش به علت نقص سامانه صیاد و اجرا نشدن کامل مفاد قانون جدید مورد سودجویی قرار می گیرد. در ترفند جدید کلاهبرداران، رضایتنامه تنظیمی در دفتر اسناد به راحتی جعل می شود.

به این صورت که شخص ثالثی با جعل وکالت‌نامه از طرف دارنده چک برگشتی، رضایتنامه‌ای صادر  می کند و با ارائه این رضایتنامه‌ جعلی به بانک، از چک رفع سوءاثر می‌‍‌شود و نکته جالب این جاست که حلقه مشترک همه‌ روش‌‌های رفع سوءاثر غیر قانونی چک برگشتی، اطلاع نداشتن دارنده چک برگشتی از موضوع است.

حفره قانونی در این زمینه این است که در قانون اخیر، دستوری به بانک برای بررسی صحت رضایتنامه داده نشده است و بانک ها هم در این باره تکلیفی برای خود متصور نیستند. دارنده چک نیز در جریان این رضایتنامه قرار نمی گیرد.اما سومین مسئله درخصوص رویه و قانون جدید چک، ادعایی مبنی بر «انتظار دریافت تأییدیه ثبت چک از بانک مرکزی» است.

موضوعی که موجب فریب دریافت کننده چک می شود. بنابر اطلاعیه بانک مرکزی، صدور و ثبت چک در سامانه صیاد توسط صادر کننده، «بلافاصله» به منزله رسمیت یافتن چک و قابل انتقال شدن آن به گیرنده است. تأیید چک در مرحله بعدی صرفاً توسط گیرنده آن انجام‌ خواهد شد و از سمت بانک مرکزی یا بانک‌های عامل نیازی به تأیید آن وجود ندارد.

اخبار مرتبط
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‌/۰۲ مورخ ۲۱‌/۳‌/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات / آراء‌/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‏/۰۲ مورخ ۲۱‏/۳‏/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات ‏/ آراء‏/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
یکی از مهم‌ترین خدمات بانک‌ها، ارائه چک به متشریان متقاضی است و از گذشته تا امروز شاهد انواع مختلف آن مانند چک صیادی و تضمین شده هستیم و امروز با ارائه چک‌های الکترونیک می‌توان از همه چک‌ها به صورت دیجیتال بهره‌مند شد. چک یکی از خدماتی است که بانک برای ارائه ضمانت و تضمین در معاملات، به مشتریان خود ارائه می دهد که بسته به نوع و کاربرد معاملات انواع مختلفی دارد. چک‌های بانکی عادی، تضمینی، رمزدار، تایید شده، موردی، صیادی و الکترونیک، انواع مهم چک بانکی هستند.
در این بین افرادی هستند که با دانستن قوانین و همچنین اطلاع از سخت‌گیری‌های مجازات برای چک بلامحل، این افراد برای اینکه موقعیت خود را از دست ندهند و درگیر دادگاه و مجازات نشوند، اقدام به صدور چک با تاریخ خاص می‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها