جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

آینده دار ترین رمز ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری کدامند؟

24 خرداد 1401
آینده دار ترین رمز ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری کدامند؟

به گزارش بانک اول چه بخواهیم و چه نخواهیم ارزهای دیجیتال جایگاه خود را در سبد سرمایه گذای افراد در سراسر جهان باز کرده اند و تصور دنیای بدون رمز ارز در حال و آینده غیر ممکن است , و با وجود محالفت و مقاومت بانک ها و دولت ها با این پول های دیجیتالی لشکر کریپتو کارنسی با قدرت به پیش می تازد و چه بسا در این جنگ بزرگ بین پولهای فیات و ارزهای دیجیتال پیروز میدان شوند . اما تعداد زیاد ارزهای دیجیتالی باعث شده تا بسیاری از افراد هنگام سرمایه‌گذاری نتوانند گزینه مناسبی را انتخاب کنند. در همین راستا قصد داریم شما را با آینده دارترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری آشنا کنیم. با گجت نیوز همراه باشید.

آینده دارترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری

بیت کوین

بیت کوین

 

فردی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۹ بیت کوین را ساخت؛ رمزارزی که هم‌اکنون به عنوان محبوب ترین ارز دیجیتالی در جهان شناخته می‌شود و به همین دلیل توانسته صدر لیست آینده دارترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص دهد. بیت کوین باعث شد تا بسیاری از افراد با فناوری بلاک چین آشنا شوند. البته به واسطه Bitcoin این روزها شاهد ظهور ارزهای دیجیتالی مختلفی نیز هستیم.

طی سال‌های گذشته شرکت‌ها و موسسه‌های مختلفی به حوزه ارزهای دیجیتالی ورود پیدا کردند و روی بیت کوین سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را انجام دادند که همین موضوع باعث شد تا در حال حاضر بیش از نیمی از عرضه بیت کوین در اختیار همین شرکت‌ها باشد. این موسسه‌ها بیت کوین را یکی از آینده دارترین ارزهای دیجیتالی می‌دانند؛ به گونه‌ای که برخی از آنها موجودی طلای خود را برای خرید بیت کوین صرف می‌کنند، زیرا بر این باورند که قیمت بیت کوین از ذخیره ارزش بیشتری برخوردار است.

هرچند تا به امروز صدها هزار ارز دیجیتالی با مارکت کپ‌های چند ده میلیارد دلاری در بازار عرضه شدند، اما همچنان نبض بازار در دستان بیت کوین قرار دارد. مارکت دامیننس بیت کوین بالای ۴۰ درصد برآورد شده است؛ یعنی از کل سرمایه در گردش بازار ارزهای دیجیتالی بیش از ۴۰ درصد آن متعلق به بیت کوین است.

بازار ارزهای دیجیتالی یک بازار نوظهور بوده و به دلیل عدم برخورداری از چارچوپ نظارتی جزو بازارهای پرریسک محسوب می‌شود، اما اگر قصد ورود به این بازار پر ریسک را دارید، بهتر است با سرمایه‌گذاری روی بیت کوین این میزان ریسک را کاهش دهید.

گفتنی است بسیاری از کارشناسان بر این باورند که یک دارایی مانند بیت کوین که دارای سرمایه در گردش بالای ۱ تریلیون است به این سادگی‌ها دچار مشکل نمی‌شود. البته اکنون همانند نخستین سرمایه‌گذاران نمی‌توان در این بازار انتظار چند صد برابر شدن سرمایه را داشت، اما این ارز اکنون نسبت به سایر گزینه‌ها از نوسانات نزولی شدید در امان است.

اتریوم

اتریوم

 

جایگاه بعدی لیست آینده دارترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری به اتریوم تعلق دارد. اتریوم در واقع یک پلتفرم نرم افزاری غیر متمرکز محسوب می‌شود که می‌توان با آن قرارداد هوشمند و اپلیکیشن متمرکز دی اپ Dapp را ساخت. این شبکه بلاک چینی با هدف ساخت مجموعه غیر متمرکز از محصولات مالی توسعه پیدا کرده و تمام افراد در سراسر جهان می‌توانند به شکل آزادانه از آن استفاده کنند.

این ویژگی شبکه اتریوم برای شهروندان کشورهایی که از زیرساخت مالی دولتی مناسبی بهره نمی‌برند و قصد دارند به حساب‌های بانکی، وام بیمه و انواع مختلفی از محصلات مالی دسترسی پیدا کنند، بسیار مناسب خواهد بود.

در واقع بیت کوین فقط یک شبکه برای تبادلات مالی محسوب می‌شود، اما اتریوم یک اکوسیستم کاربردی بوده که به کمک آن می‌توان به پتانسیل و کاربردهای باورنکردنی فناوری بلاک چین دسترسی پیدا کرد. هم‌اکنون مارکت دامیننس این ارز دیجیتالی حدود ۱۸ درصد بوده و پس از بیت کوین نسبت به سایر رقبا از بیشترین سرمایه در گردش بهره می‌برد.

بسیاری از کارشناسان این حوزه بر این باورند که اتریوم یکی از آینده دارترین ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود؛ به گونه‌ای که می‌تواند در آینده از بیت کوین نیز سبقت بگیرد. از آنجایی که اتریوم در حال پیشرفت است و بسیاری از افراد به استفاده از این پلتفرم روی آورده‌اند، می‌توان آینده درخشانی را برای آن متصور بود.

اتریوم به دنبال تغییر اثبات کار خود به اثبات سهام (Proof of Stake) است. چنین تغییری باعث می‌شود این شبکه بتواند با مصرف انرژی بسیار کمتر و با سرعت بیشتری تراکنش‌ها را پردازش کند. مشترکان در این الگوریتم با سهام‌گذاری یا همان استیکینگ ارز دیجیتال اتریوم قادرند امنیت شبکه خود را افزایش دهند. همچنین در آینده مانند سود بانکی به این افراد پاداش داده خواهد شد.

گفتنی است اتریوم در حالی با اختلاف زیاد نسبت به بقیه جایگاه دوم با ارزش ترین ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده که در حال حاضر دارای مقیاس‌پذیری بسیار ضعیفی است. در واقع در این شبکه در هر ثانیه به شکل میانگین فقط ۲۵ تراکنش پردازش می‌شود، اما پس از مهاجرت به الگوریتم اثبات سهام و راه‌اندازی پروژه اتریوم ۲.۰، این میزان به ۱۰۰ هزار در ثانیه افزایش پیدا خواهد کرد؛ پس از چنین تغییراتی قطعا توسعه‌دهندگان زیادی روی آن به ساخت اپلیکیشن روی خواهند آورد و حجم زیادی از سرمایه‌گذاری به بازار ارز دیجیتال اتریوم وارد خواهد شد.

بایننس کوین (BNB)

بایننس کوین

 

هم‌اکنون بایننس با اختلاف زیاد نسبت به رقبا به عنوان بزرگترین صرافی ارز دیجیتال در جهان از لحاظ حجم معاملات روزانه محسوب می‌شود. بایننس به تدریج توانست خود را از یک صرافی ساده به یک اکوسیستم عظیم تبدیل کند؛ به گونه‌ای که در حال حاضر در دو بلاک چین آن یعنی بایننس چین و بایننس اسمارت چین تعداد زیادی توکن ایجاد شده و روزانه تراکنش‌های متعددی مورد پردازش قرار می‌گیرد. از این رو ارز دیجیتالی اختصاصی این مجموعه بزرگ با نام BNB توانسته در جایگاه سوم لیست آینده دارترین ارزهای دیجیتال قرار بگیرد.

ارز دیجیتال BNB در ابتدا پر پایه استاندارد ERC20 روی پلتفرم اتریوم ایجاد شد، اما بعد از راه‌اندازی بلاک چین اختصاصی بایننس به بایننس چین و بایننس اسمارت چین تبدیل گردید. بایننس کاربردهای متعددی برای این ارز دیجیتالی در نظر گرفت که از مهم‌ترین آنها می‌توان به انجام خریدهای آنلاین با استفاده از بایننس کارت یا بایننس پی، پرداخت کارمزد انجام تراکنش بر بستر بایننس چین (BEP2) و بایننس اسمارت چین (BEP20) و پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در صرافی اصلی متمرکز و صرافی غیر متمرکز بایننس اشاره کرد؛ چنین کاربردهایی این ارز دیجیتالی را در لیست ۵ ارز دیجیتال با بیشترین سرمایه در گردش قرار داد.

اگر ارز دیجیتالی BNB خریداری نکرده باشید و در پلتفرم خرید و فروش بایننس به فعالیت بپردازید، کارمزد مبادله از همان ارز در حال خرید کسر خواهد شد؛ برای مثال اگر از این صرافی یک عدد اتریوم بخرید، به دلیل کسر شدن کارمزد سرانجام حدود ۰.۹۹۸ اتریوم دریافت خواهید کرد که چنین موضوعی باعث مشکلاتی در محاسبه‌های بعدی خواهد شد، اما اگر در کیف پول خود دارای مقداری بایننس کوین باشید، کارمزد از موجودی کیف پول کسر می‌گردد. همچنین اگر به جای سایر ارزهای دیجیتالی خرید و فروش خود را با BNB به انجام برسانید، به مقدار نصف کارمزد متداول تخفیف خواهید گرفت.

همچنین بایننس به شکل منظم در پایان هر فصل یک برنامه توکن‌سوزی را به انجام می‌رساند و طی این فرایند مقداری از BNB را از بازار خریداری و نابود می‌کند؛ هدف توکن‌سوزی کاهش تعداد کوین‌های در گردش و افزایش قیمت بایننس کوین خواهد بود. چنین دلایلی باعث شده تا کارشناسان بایننس کوین را در لیست آینده دارترین ارزهای دیجیتال قرار دهند.

کاردانو (ADA)

کاردانو ADA

 

کاردانو (Cardano) یکی از معروف‌ترین ارزهای دیجیتالی طراحی شده بر پایه اثبات سهام محسوب می‌شود که به شکل ویژه متخصصان حوزه رمزنگاری آن را توسعه دادند. همچنین چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) یکی از ۵ هم‌بنیانگذار اولیه اتریوم این ارز دیجیتالی را طراحی کرده است. در واقع وی به دلیل اختلاف نظر با سایر افراد در تیم پشتیبانی بر سر مسیر حرکت اتریوم از آن پروژه خارج شد و به ساخت بلاک چین کاردانو روی آورد. کاردانو یکی از بزرگترین بلاک چینی‌هایی محسوب می‌شود که از مکانیزم اجماع اثبات سهم (PoS) بهره می‌برد.

این ارز دیجیتالی قصد دارد با ایجاد محصولات مالی متمرکز مشابه اتریوم و ارائه راه‌حل‌هایی برای تعامل میان شبکه‌ای و جلوگیری از تقلب رای‌دهندگان به یک پلتفرم مالی جهانی تبدیل شود. چنین کاربردهایی باعث شده تا برخی از فعالان این حوزه، برای آن لقب قاتل اتریوم را نیز در نظر بگیرند و آن را یکی از آینده دارترین ارزهای دیجیتال بدانند.

به طور کلی بیت کوین به عنوان نسل اول فناوری بلاک چین، اتریوم نسل دوم و کاردانو نیز به عنوان نسل سوم این فناوری محسوب می‌شود و به همین دلیل قابلیت‌های بیشتری را ارائه می‌دهد. کاردانو با تحقیق و مطالعه کاملی راه‌اندازی شده و به همین دلیل توانسته با سرعت بیشتری از رقبا سبقت بگیرد. این ارز دیجیتالی به کمک اصول ریاضی در مکانیسم اجماع و استفاده از یک معماری چند لایه خاص نسبت به سایر ارزهای دیجیتالی متفاوت به نظر می‌رسد. چنین ویژگی‌هایی موجب شده ADA به عنوان کوین اختصاصی این پلتفرم به یکی از آینده دارترین ارزهای دیجیتال تبدیل شود.

پولکادات (DOT)

پولکادات DOT

 

این ارز دیجیتالی را باید یک رمزارز خاص بر پایه الگوی اثبات سهام دانست که با هدف همکاری میان شبکه‌ای برای بلاک چین‌ها توسعه پیدا کرده است. طراحان پروتکل آن را برای اتصال بلاک چین‌های عمومی و خصوصی و اورکال‌ها طراحی کردند تا تمام این سیستم‌ها قادر باشند در یک فضا با یکدیگر همکاری کنند.

در حال حاضر مقیاس‌پذیری پایین و عدم ارتباط با یکدیگر به عنوان دو مشکل اصلی شبکه‌های بلاک چینی محسوب می‌شود. در همین راستا پولکادات برای حل دومین مشکل راه‌اندازی شده و برای اتصال بلاک چین‌ها در تلاش است. چنین موضوعی باعث شد تا رمز ارز DOT به یکی از آینده دارترین ارزهای دیجیتال بازار تبدیل شود.

گاوین وود (Gavid Wood)، یکی از اعضای تیم سازنده اتریوم، در سال ۲۰۱۷ پولکادات را طراحی کرده است. ریلی چین (Relay Chain) به عنوان عنصر اصلی پولکادات محسوب می‌شود که در حقیقت در قالب یک پل توانسته شبکه‌های مختلف را به یکدیگر متصل کند و به پارچین‌ها یا بلاک چین‌های موازی اجازه خواهد داد تا بتوانند توکن بومی خود را برای مصارف ویژه مورد استفاده قرار دهند.

شبکه پولکادات از لحاظ ساخت اپلیکیشن‌های غیر متمرکز با اتریوم دارای تفاوت بوده و توسعه‌دهندگان قادرند بلاک چین خود را طراحی کرده و از امنیتی که توسط زنجیره پولکادات ارائه می‌شود بهره‌مند شوند. توسعه‌دهندگان در شبکه اتریوم در زمان ساخت بلاک‌چین‌های جدید می‌بایست اقدامات امنیتی مورد نیاز خودشان را در نظر بگیرند. البته در پروژه‌های بزرگ امنیت لازم در نظر گرفته خواهد شد، اما پروژه‌های کوچکتر و ضعیف‌تر از لحاظ حمله آسیب‌پذیر خواهند بود. این ویژگی در شبکه پولکادات با نام امنیت مشترک (Shared Security) شناخته می‌شود.

قیمت توکن دات بین سپتامبر ۲۰۲۰ تا ژوئن ۲۰۲۱ از ۲.۹۳ دلار به ۲۰.۸۵ دلار رسید که از رشد ۶۱۵ درصدی آن حکایت دارد. با چنین رشدی اما همچنان برای آن رشد بیشتری پیش‌بینی می‌شود و بسیاری از کارشناسان آن را یکی از آینده دارترین ارزهای دیجیتال می‌شناسند. از این رو خرید پولمادات می‌تواند همچنان برای سرمایه‌گذاران سودآور باشد.

سولانا (SOL)

سولانا SOL

سولانا که به عنوان نخستین بلاک چین ساخته شده در مقیاس وب محسوب می‌شود، در ماه مارس ۲۰۲۰ میلادی به عنوان یک سیستم اثبات تاریخچه (Proof of History) بر پایه تلرانس خطای بیزانس عملی (Practical Byzantine Fault Tolerance) طراحی شده است. گفتنی است سیستم خطای بیزانس عملی یا PBFT به گونه‌ای طراحی شده تا خطرات نودهای مخرب شبکه را کاهش دهد.

این ارز دیجیتال به گونه‌ای فعالیت می‌کند تا تعداد نودهای مخرب را به کمتر از یک سوم تمام نودهای سیستم برساند. از این رو افزایش تعداد نودها باعث امن‌تر شدن شبکه خواهد شد. سولانا تنها ارز دیجیتالی نبوده که بر پایه سیستم PBFT فعالیت می‌کند و از ارزهای دیگری که از این نوع بلاک چین استفاده می‌کنند می‌توان به ریپل، استلار و هایپرلجر (Hperledger) اشاره کرد.

سولانا با برخورداری از این مدل اجماع دوگانه مبتکرانه خود توانسته نگاه هر دو تریدرهای خرید و نهادی را به خود جلب کند. تیم سولانا سعی دارد امو مالی غیر متمرکز این شبکه را در مقیاس بزرگ ارائه کند. همچنین امکان توسعه اپلیکیشن‌های غیر متمرکز دی اپ روی آن در مقیاس گسترده نیز وجود دارد. طراحان این شبکه وعده دادند که هیچ وقت کارمزد آن افزایش پیدا نکند. همچنین این شبکه به شکلی طراحی شده تا علاوه بر تضمین مقیاس‌پذیری و سرعت پردازش بالا، هزینه تراکنش‌ها همواره پایین باشد. چنین ویژگی‌هایی باعث شد تا سولانا به یکی از آینده دارترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری تبدیل شود.

چین لینک (LINK)

چین لینک LINK

 

چین لینک به عنوان یک شبکه اوراکل غیر متمرکز محسوب می‌شود که برای پر کردن خلا میان قراردادهای هوشمند نظیر کانترکت‌های موجود در اتریوم و داده‌های خارج از آن طراحی شده است. گفتنی است بلاک چین‌ها به تنهایی قادر به اتصال برنامه‌های خارجی به شکل معتمد نیستند، اما اورکال‌های غیر متمرکز مانند چین لینک به اسمارت کانترکت‌ها اجازه خواهند داد تا با داده‌های بیرونی ارتباط برقرار کرده و طبق داده‌هایی که خود شبکه اتریوم توانایی اتصال به آنها را ندارد، اجرا شوند.

چین لینک از کاربردهای مختلفی نیز بهره می‌برد که نظارت بر منابع آبی با هدف بررسی آلودگی یا برداشت غیر قانونی در شهرهای مختلف به عنوان مهم‌ترین آنها محسوب می‌شوند. چین لینک در این بخش با سنسورها می‌تواند روی مصارف شرکتی، سفره‌های آب زیرزمینی و سطوح آب‌های طبیعی نظارت کند. در ادامه اوراکل چین لینک داده‌ها را ردیابی خواهد کرد و آن را به شکل مستقیم به قرارداد هوشمند می‌فرستد. سپس قرارداد هوشمند از داده‌هایی که از اوراکل دریافت کرده می‌تواند مواردی چون ارسال اطلاعیه به شرکت‌ها در خصوص مصرف بیش از حد آب شهری، اعلام هشدار جاری شدن سیل در شهرها و اعمال جریمه را انجام دهد.

این ارز دیجیتالی در سال ۲۰۱۷ پس از راه‌اندازی، قیمتی در حدود ۰.۱۲۶۳ دلار داشت، اما قیمت آن در سال ۲۰۲۱ به ۵۲.۸۸ دلار رسید که از رشد ۴۱ هزار درصدی آن طی ۴ سال حکایت دارد. از آنجایی که این شبکه کاربردها و پتانسیل‌های زیادی دارد، می‌توان آن را در لیست آینده دارترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری قرار داد.

وی چین (VET)

وی چین VET

 

وی چین (VET) در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و از سال ۲۰۱۶ فعالیت خود را آغاز کرد. وی چین به عنوان یک پلتفرم مدیریت زنجیره تامین بر پایه بلاک چین محسوب می‌شود. این پلتفرم با استفاده از حاکمیت توزیع شده و فناوری اینترنت اشیا قصد دارد اکوسیستمی را با هدف برطرف‌سازی برخی از مشکلات بزرگ مدیریت زنجیره تامین ارائه دهد.

این پلتفرم برای مدیریت و ایجاد ارزش در بلاک چین عمومی VeChainThor دو توکن اصلی VET و VTHO را توسعه داده است. همچنین این پروژه علاوه بر ارتقای کارایی، شفافیت زنجیره‌های تامین و قابلیت ردیابی به دنبال کاهش هزینه‌ها بوده و قصد دارد کنترل را در اختیار تمام کاربران قرار دهد.

این ارز در ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۰.۰۰۱۹۲ دلار قیمت داشت، اما در آوریل سال ۲۰۲۱ قیمت آن به ۰.۲۵۴۶ دلار رسید که از رشد ۱۳ هزار درصدی آن حکایت دارد. از این رو وی چین نیز در لیست آینده دارترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری قرار می‌گیرد.

اینترنت کامپیوتر (ICP)

رمز ارز اینترنت کامپیوتر ICP

 

از پیچیده‌ترین شبکه‌های بلاک چینی می‌توان به اینترنت کامپیوتر اشاره کرد. در واقع این شبکه نخستین بلاک چین دنیا محسوب می‌شود که از ظرفیت نامحدود بهره می‌برد و تحت سرعت وب راه‌اندازی شده است. ضمن این که این شبکه بعد از بیت کوین و اتریوم به عنوان سومین نوآوری بلاک چین شناخته می‌شود و به همین دلیل توانسته در لیست آینده دارترین ارزهای دیجیتالی قرار بگیرد.

اینترنت کامیپوتر همچنین یک کامپیوتر بلاک چینی به شمار می‌رود که داده‌ها و محاسبات قراردادهای هوشمند را مقایسه‌پذیر کرده و پس از اجرای آنها تحت سرعت وب می‌تواند داده‌ها را به شکل کارا ذخیره‌سازی کند. همچنین یک چارچوب نرم افزاری قدرتمند را در اختیار توسعه‌دهندگان خواهد گذاشت.

دامینیک ویلیامز (Dominic Williams) در سال ۲۰۱۶ این شبکه را معرفی کرد و بلافاصله توانست نگاه زیادی از فعالان این حوزه را به خود معطوف سازد. بیش از ۵۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۸ طی ایردراپی موفق به دریافت توکن ICP شدند. بنیاد این پروژه نیز در سال ۲۰۱۸ نسخه آلفای این شبکه اینترنت کامپیوتر را طراحی کرد. همچنین این شبکه در ماه می سال ۲۰۲۱ با هدف تمرکززدایی، زنجیره اصلی عمومی را ارائه داد.

ترون (TRX)

ترون TRX

 

ترون (TRX) یک پلتفرم بلاک چینی شناخته می‌شود که با هدف آسان کردن استفاده از این فناوری برای زندگی روزمره راه‌اندازی شده است. از آنجایی که بیت کوین ۶ تراکنش و اتریوم نیز ۲۵ تراکنش را در ثانیه به انجام می‌رسانند، اما سازندگان ترون مدعی هستند این شبکه از ظرفیت پردازش ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه بهره می‌برد.

همچنین شبکه ترون به عنوان یک پلتفرم غیر متمرکز برای به اشتراک‌گذاری محتوا و سرگرمی نیز طراحی شده است تا بتواند با حذف واسطه‌ها،‌ تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انواع محتوا را به یکدیگر متصل کند. بنیاد ترون در سال ۲۰۱۸ سرویس اشتراک‌گذاری بیت تورنت (BitTorrent) را خریداری کرد که یکی از مهم‌ترین خریدهای این بنیاد محسوب می‌شود.

به طور کلی اهداف ترون در ۶ فاز مختلف تقسیم‌بندی می‌شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تشویق به تولید محتوا از طریق پاداش‌های مالی، اشتراک‌گذاری فایل، امکان راه‌اندازی توکن‌های شخصی برای تولیدکنندگان محتوا و تمرکززدایی از صنعت بازی اشاره کرد. ضمن این که ترون یکی از محبوب‌ترین بلاک چین‌های ساخت اپلیکیشن‌های غیر متمرکز نیز به‌شمار می‌رود.

رمز ارز دیجیتالی TRX کمی از بازار رشد عقب مانده است، اما انتظار می‌رود روند رشد آن به‌زودی آغاز شود. از این رو، این رمزارز نیز در لیست آینده دارترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد.

آوالانچ (AVAX)

آوالانچ AVAX

 

آوالانچ که فعالان این حوزه آن را با نام آواکس نیز می‌شناسند سعی دارد مقیاس‌پذیری را بدون فدا کردن خاصیت عدم تمرکز ارتقا دهد؛ این روند با برخی از بلاک چین‌ها مانند بایننس چین تفاوت دارد. شبکه اصلی آواکس در واقع سه بلاک چین X-Chain ،C-Chain و P-Chain را شامل می‌شود. این ساختار در مقایسه با سایر پروژه‌های ارزهای دیجیتال متفاوت بوده و به همین دلیل به یکی از آینده دارترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری تبدیل شده است.

هر کدام از سه بلاک چین آواکس دارای کاربرد متفاوتی هستند؛ برای مثال X-Chain به کمک پروتکل اجماع آوالانچ برای مدیریت دارایی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. C-Chain نیز برای ساخت قراردادهای هوشمند طراحی شده و از P-Chain برای هماهنگ کردن ولیدیتورها نظیر اعتبارسنج‌ها و بررسی‌کنندگان تراکنش‌ها استفاده خواهد شد. البته C-Chain و P-Chain از پروتکل اجماع Snowman بهره می‌برند.

نحوه کار پروتکل اجماع این پلتفرم به این گونه است که تمام نودها به شکل موازی و همزمان با یکدیگر فعالیت خواهند کرد. از این رو هر یک از آنها می‌توانند تاییدیه‌های سایر گره‌ها را بررسی کنند. همچنین بعد از این که به شکل تصادفی مدل‌گیری‌های مکرر به انجام رسید، یک تراکنش ثبت نهایی خواهد شد. البته برخی تصور می‌کنند چنین فرایندی باعث کاهش سرعت پردازش تراکنش‌ها می‌شود، اما باید بدانید مقیاس‌پذیری بالای این اکوسیستم در سطح بسیار مناسبی قرار دارد؛ آوالانچ در هر ثانیه قادر است بالای ۶ هزار تراکنش را مورد پردازش قرار دهد، این در حالی است که در حال حاضر بیت کوین ۷ و اتریوم ۲۵ تراکنش را در هر ثانیه پردازش می‌کنند.

فایل کوین (FIL)

فایل کوین FIL

 

فایل کوین با هدف تحول در فضای وب که در اختیار سرورهای متمرکز شرکت‌های ارائه دهنده فضای ذخیره‌سازی قرار دارد راه‌اندازی شده است. در واقع فایل کوین به عنوان یک پروتکل ذخیره‌سازی غیر متمرکز دیتا محسوب می‌شود که به کمک آن در هر جای این سیاره می‌توانید فضای ذخیره‌سازی اضافه و بدون استفاده هارد دیسک را به دیگران ارائه کرده و به ازای آن اجاره دریافت کنید.

همچنین کاربرانی که نیازمند فضای ذخیره‌سازی هستند می‌توانند از فایل کوین به عنوان فضای نگهداری امن داده استفاده کنند. افرادی که خواهان اجاره این فضا هستند از چند مزیت برخوردار خواهند شد؛ اول این که فایل‌های کاربران به چند دسته تقسیم می‌شود و هر بخش در گوشه‌ای از شبکه غیر متمرکز فایل کوین نگهداری خواهد شد. از این رو نگرانی کاربران در خصوص حریم خصوصی نیز برطرف می‌شود؛ هنگامی که نحوه کار این پلتفرم را با فرایند آپلود مستقیم فایل روی یک سرور متمرکز مورد مقایسه قرار دهید، می‌توانید اهمیت فایل کوین را درک کنید. همچنین اگر فایل را به شکل مستقیم و کامل روی یک سرور قرار دهید امکان هک کردن آن و سوءاستفاده توسط شرکت ارائه دهنده سرویس نیز وجود خواهد داشت.

کاهش هزینه‌ها یکی دیگر از مزایای این شبکه محسوب می‌شود که باعث شده این ارز دیجیتالی به یکی از آینده دارترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری تبدیل شود؛ برای مثال سرویس کلاد آمازون اس ۳ به ازای هر ترابایت فضا حدود ۲۵ دلار در ماه از مشتریان دریافت می‌کند، اما همین مقدار فضا را می‌توانید با هزینه ۲ دلار در ماه تهیه کنید.

یونی سواپ (UNI)

یونی ساپ UNI

یونی سواپ (UniSwap) در واقع یک صرافی غیر متمرکز محسوب می‌شود که با استفاده از مدل نقدینگی خودکار برای معاملات، خدمات ارائه می‌دهد؛ به بیان دیگر برای انجام معاملات در این پلتفرم هیچ نهاد تسهیل‌گر متمرکز نظیر بانک یا کارگزار وجود نخواهد داشت. این پلتفرم متن باز بوده و هر فردی قادر است برای ساخت صرافی شخصی خود کدهای این پلتفرم را مورد استفاده قرار دهد. پلتفرم یونی سواپ در سپتامبر ۲۰۲۰ توکن اختصاصی خود را به نام UNI راه‌اندازی کرد که اکنون به عنوان یکی از آینده دارترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود. در واقع کاربران با این توکن می‌توانند در تصمیمات پلتفرم شریک شوند.

این پلتفرم با هدف این که معاملات توکن‌ها را برای همه افراد به شکل خودکار و کاملا باز نگه دارد، طراحی شده است و همچنین قصد دارد کارایی معاملات را نیز ارتقا دهد. یونی سواپ از طریق محدود کردن ریسک و کاهش هزینه‌ها باعث خودکار کردن فرایند بازارسازی شده و همین موضوع کاربران را به فراهم کردن نقدینگی در این پلتفرم تشویق می‌کند. با این پلتفرم مکانیزم احراز هویت نیز کنار گذاشته می‌شود و هر فردی قادر است استخر نقدینگی را برای هر جفت توکن مورد نظر خود بسازد.

قیمت توکن UNI در سال ۲۰۲۰ حدود ۰.۴۸ دلار بود و در ژوئن سال ۲۰۲۱ به ۲۴.۶۰ دلار رسید که از رشد ۵.۰۲۵ درصدی آن طی یک سال حکایت دارد. از این رو این توکن به دلیل کاربردی بودن آینده درخشانی خواهد داشت.

مونرو (XMR)

مونرو XMR

 

مونرو (Monero) در واقع یک رمزارز خصوصی، امن و غیر قابل ردیابی بوده که به عنوان مونرو پرایوسی کوین (Privacy Coin) یا ارز حریم خصوصی نیز شناخته می‌شود. این ارز دیجیتالی در سال ۲۰۱۴ ظهور کرد و طی این مدت موفق شد به یکی از ارزهای دیجیتالی محبوب تبدیل شود. گفتنی است توسعه این ارز دیجیتالی طبق هدایا و تصمیمات جامعه آن انجام می‌شود.

طراحان روی مقیاس‌پذیری و تمرکززدایی آن تاکید دارند. همچنین این رمزارز حریم خصوصی کاربران را با استفاده از تکنیک ویژه امضای حلقه یا Ring Signatures حفظ می‌کند. گفتنی است این رمز ارز به دلیل سازوکار امنیتی خاص خود در فعالیت‌های مجرمانه نیز استفاده شده و همین موضوع برای آن شهرت منفی را به همراه داشته است.

سقف قیمتی این ارز دیجیتالی در ماه می سال ۲۰۲۱ به ۵۱۷.۶۲ دلار افزایش پیدا کرد و نسبت به ۰.۲۱۳ دلار در سال ۲۰۱۵ حدود ۲۴۳ هزار درصد رشد را تجربه کرد. این ارز دیجیتالی نیز با چنین ویژگی‌هایی توانسته در لیست آینده دارترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری قرار بگیرد.

استلار (XLM)

استلار XLM

 

استلار (Stellar) جزو شبکه‌های بلاک چینی باز به‌شمار می‌رود که برای ارائه راهکارهای شرکتی از طریق اتصال موسسه‌ها با هدف انجام تراکنش‌های بزرگ توسعه پیدا کرده است. در حال حاضر تراکنش‌های بزرگ میان بانک‌ها با شرکت‌های سرمایه‌گذاری معمولا حدود چند روز به طول می‌انجامد و واسطه‌های متعددی نیز با هزینه‌های بالا این فرایند را انجام می‌دهند، اما با استفاده از شبکه استلار می‌توان چنین تراکنش‌هایی را بدون واسطه‌ها و با هزینه اندک به انجام رساند.

با وجود این که بسیاری از افراد استلار را به عنوان یک بلاک چین شرکتی برای انجام تراکنش‌های نهادی می‌شناسند، اما آن را باید یک شبکه باز مناسب برای استفاده عمومی محسوب کرد. ضمن این که با این سیستم می‌توان تراکنش‌های برون مرزی را نیز به انجام رساند. توکن بومی این شبکه با نام لومنز (Lumens) و نماد XLM راه‌اندازی شده است.

قیمت این ارز دیجیتالی در ماه می سال ۲۰۲۱ به بالاترین قیمت سالانه ۰.۷۳۴۹ افزایش یافت که نسبت به قیمت ۰.۱۳۴۱ دلاری در ابتدای سال ۲۰۲۱ از رشد ۵۴۸ درصدی حکایت دارد. احتمال رشد این ارز دیجیتال بالا است و به همین دلیل بسیاری آن را یکی از آینده دارترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری می‌دانند.

کازموس (ATOM)

کازموس ATOM

 

کازموس (Cosmos) به عنوان یکی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌ها در دنیای ارزهای دیجیتالی محسوب می‌شود. در واقع بلاک چین‌های مستقل بر پایه شبکه کازموس قادرند تا دارایی‌ها را از طریق این شبکه انتقال داده و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. کازموس نسبت به سایر شبکه‌ها دارای رد پای کربنی کمتری بوده و به همین دلیل یکی از سازگارترین ارزهای دیجیتال با محیط زیست محسوب می‌شود.

شرکت توسعه‌دهنده کازموس قصد دارند تا محصولات جدیدی مثل صرافی غیر متمرکز ویژه شبکه را ارائه دهد که باعث افزایش ارزش این شبکه می‌شود و آن را نسبت به برخی از رقبا در سطح بالاتری قرار خواهد داد.

پالیگان (MATIC)

پالیگان MATIN

 

پالیگان (Polygon) که در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد را خیلی‌ها با نام متیک نتورک (Matic Network) می‌شناسند. این ارز دیجیتالی به دلیل شکوفا شدن صنعت دیفای، برنامه‌های غیر متمرکز و حوزه سازمان خودگردان و مستقل غیر متمرکز (DAO) توانسته رشد چشمگیری را تجربه کند. همچنین شبکه پالیگان چارچوب پلاسما (Plasma Framework) و معماری اثبات سهام را با یکدیگر ترکیب کرده است. به کمک این پروژه، ویژگی‌های جدیدی ارائه خواهد شد تا نیازهای مختلف توسعه‌دهندگان اکوسیستم برطرف شود.

توکن اختصاصی این شبکه با نام متیک بر پایه استاندارد ERC20 روی بلاک چین اتریوم راه‌اندازی شده که از آن می‌توان برای پرداخت هزینه خدمات روی شبکه پالیگان استفاده کرد. همچنین با استفاده از این توکن می‌توان کارمزد تراکنش‌های انجام شده روی ساید چین‌های این شبکه را به انجام رساند. قیمت این توکن در سال ۲۰۲۱ به ۰.۰۱۷۸۲ دلار رسید که از رشد ۵۸۰۰ درصدی آن حکایت دارد. همچنین این رمزارز با قابلیت‌های متعدد خود یکی از آینده دارترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

فانتوم (FTM)

فانتوم FTM

 

فانتوم به عنوان یکی از جاه‌طلبانه‌ترین و بلندپروازانه‌ترین پروژه‌های بلاک چینی فعلی محسوب می‌شود که با هدف ساخت قراردادهای هوشمند به عنوان سیستم عصبی شهرهای هوشمند طراحی شده است. از دلایل ویژه بودن این پروژه می‌توان به استفاده از تکنولوژی DAG یا گراف جهت‌دار غیر مدور برای دستیبابی به مقیاس‌پذیری در حد بی‌نهایت اشاره کرد.

بیت کوین به شکل میانگین در هر ثانیه ۷ و اتریوم در هر ثانیه ۲۵ تراکنش را مورد پردازش قرار می‌دهند که این میزان برای آوالانچ حدود ۷ هزار عدد بود. البته اتریوم ۲.۰ به کمک شاردینگ و ارتقا به الگوریتم اثبات سهم قادر است در آینده در هر ثانیه ۱۰۰ هزار تراکنش را پردازش کند، اما فانتوم که به عنوان یکی از آینده دارترین ارزهای دیجیتالی محسوب می‌شود می‌تواند در هر ثانیه ۳۰۰ هزار تراکنش را پردازش کرده و امکان برقراری ارتباط میان ارائه دهندگان خدمات متعدد را فراهم سازد.

فانتوم ضمن این که برای شهرهای هوشمند آینده توسعه پیدا کرده است، هم‌اکنون در دنیای دیفای نیز کاربردهای متعددی را ارائه می‌دهد. ساختار این پروژه کاملا پیچیده بوده و سیستم آن متشکل از چند لایه است.


دیسنتراند (MANA)

دیسنتراند (MANA)

دیسنتراند که ارز دیجیتالی اختصاصی خود را با نام مانا راه‌اندازی کرده است در واقع یک جامعه و دنیای مجازی بلاک چینی محسوب می‌شود. در این دنیای مجازی کاربران می‌توانند مواردی چون ساخت و خرید قطعات زمین، آثار هنری و توکن غیر قابل تعویض (NFT) را انجام دهند. این پروژه به دلیل ترکیب واقعیت مجازی با تکنولوژی بلاک چین یک پروژه کاملا منحصربه‌فرد محسوب می‌شود.

مدتی است ارز دیجیتالی مانا به عنوان یکی از بهترین ارزهای دیجیتالی از لحاظ سرمایه در گردش به شمار می‌رود. دیسنترالند هم به دلیل پلتفرم منحصربه‌فرد خود به عنوان یکی از آینده دارترین پروژه‌های ارز دیجیتال محسوب می‌شود. گفتنی است پس از این که شرکت فیس بوک نام خود را به متا تغییر داد و اعلام کرد متاورس را توسعه خواهد داد، قیمت ارز دیجیتالی MANA نیز به حدود ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرد.

دنیای مجازی مانند متاورس در حال حاضر توسط پروژه‌های مختلفی دنبال می‌شود، اما دیسنترالند در این حوزه با اختلاف زیادی نسبت به آنها پیشتاز بوده و همچنین توسعه‌دهندگان پروژه آن را روی اتریوم طراحی کرده‌اند. در این فضای مجازی املاک، مستغلات دیجیتالی و انواع دارایی‌های قابل شخصی‌سازی وجود دارد؛ برای مثال شما قادر به ساخت یک ویلای زیبا در این فضای مجازی هستید و می‌توانید پس از مدتی آن را بفروشید. افرادی که در این دنیای مجازی حضور دارند نیز با نام دیسنترالندر شناخته می‌شوند. در این دنیا سعی شده تا عملکرد مشابه با دنیای فیزیکی واقعی به کاربران ارائه شود.

از آنجایی که فیس بوک به صورت جدی طرح متاورس را دنبال می‌کند، ارز مانا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و به همین دلیل این ارز توانسته خود را به لیست آینده دارترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری برساند.

سندباکس (SAND)

سند باکس SAND

 

سندباکس در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد و در قالب اپلیکیشن موبایل در اختیار کاربران قرار گرفت، اما پس از این که فناوری بلاک چین مطرح شد، سازندگان آن را با رویکردی متفاوت توسعه دادند. سندباکس در واقع یک بازی ساده بر پایه فناوری بلاک چین محسوب می‌شود که کاربران می‌توانند دارایی‌های خاص خود را در محیط‌های جدید طراحی کنند.

ارز دیجیتالی سند باکس با نام SAND طراحی شده و جزو آینده دارترین ارزهای دیجیتالی به شمار می‌رود. در واقع این توکن برای آسان‌تر کردن تراکنش‌هایی که روی این پلتفرم انجام می‌شود ارائه شده و تا به امروز میلیون‌ها دلار زمین مجاری و سایر آیتم‌ها در قالب NFT میان کاربران سند باکس مورد خرید و فروش قرار گرفته است. پس از این که فیس بوک نام خود را به متا تغییر داد و پروژه متاورس را رونمایی کرد، این ارز دیجیتالی نیز با رشد همراه شد.

سایر ارزهای دیجیتال آینده دار به باور سرمایه‌گذاران آنها

شیبا و دوج کوین

گفتنی است ارزهای دیجیتالی آینده دار دیگری نیز وجود دارد که اخیرا توانستند مورد استقبال افراد زیادی قرار بگیرند، اما به عقیده برخی از کارشناسان نمی‌توان برای آنها آینده‌ بسیار درخشانی را در کوتاه مدت متصور بود. اما با این وجود خریداران آنها بر این باورند که این ارزها نیز آینده روشنی خواهند داشت. از جمله این رمزارزها می‌توان به ریپل، دوج کوین و شیبا اینو اشاره کرد.

نکات بسیار مهم:

فراموش نکنیم که سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال مانند سرمایه گذاری در هر بازار دیگر نظیر بورس , ارز, سکه و ... با چاشنی ریسک های بالفعل و بالقوه زیادی همراه است . به گفته یک اقتصاددان بزرگ سود های بیشتر همواره با ریسک های بیشتری همراه هستند, بدیهی است تنها محل بدون ریسک برای سرمایه گذاری , بانک های معتبر هستند که خوب سود در این حوزه بسیار کم و در بسیاری مواقع کمتر از تورم است. بنابراین افرادی که قصد ورود به بازار رمز ارز ها را دارند باید ریسک پذیر بوده و خطراتی که این بازار را تهدید میکند مانند خطرات تحریم های خارجی و داخلی , هک شدن صرافی ها , سقوط ارزش ارزها و... را در نظر بگیرند./بانک اول

اخبار مرتبط
بازار ارزهای دیجیتال، مورد توجه بسیاری افراد و شرکت ها قرار رفته و امروزه بسیاری از معاملات جهانی با رمز ارز ها صورت می گیرد. برد گارلینگهاوس (Brad Garlinghouse)، مدیرعامل ریپل، با اشاره به رونق اخیر بازار ارزهای دیجیتال، بر اهمیت کاربرد واقعی ارزهای دیجیتال برای موفقیت در این دوره تاکید کرد.
رمزارزهای دیجیتال همچنان در مسیر نزولی هستند و بیت‌کوین و اتریوم سقوط کردند.
بیت‌کوین در بهترین روز‌های خودش قرار دارد و با احتساب بازدهی ۵۰ درصدی در یک ماه به یک قدمی کانال ۷۰ هزار دلار رسیده است. افزایش قیمت بیت کوین از این جهت در روز‌های اخیر مورد توجه تریدر‌ها و افکار عمومی قرار گرفته که رهبر بازار ارز دیجیتال رسما پا به محدوده جدیدی گذاشته اما از یک ماه قبل به این طرف اتریوم به‌عنوان دومین رمزارز برتر بازار سود ۶۰ درصدی برای سرمایه‌گذارانش به ارمغان آورده و اوضاع دوج‌کوین، شیبااینو و بایننس نیز که جزو ۱۰ رمزارز برتر بازار قرار می‌گیرند، از خود بیت‌کوین توپ‌تر بود
قیمت بیت کوین از اوایل سال جاری بیش از ۵۵ درصد افزایش یافته که عمدتاً به دلیل تایید صندوق‌های ETF اسپات بیت کوین بوده است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها